Jag tänkte lite på det som
@011430121 och
@Alf skriver och jag förstår önskan och det individuella behovet. Låt oss titta på en del likvärdiga distanser/rutter:
ARN-LPA är 2.695 mi
ARN-DOH är 2.870 mi
ARN-DXB är 2.974 mi
sen har vi DUB-BOS 2.993 mi
Som om distans var kriteriet så skulle väl denna rutt också kvalificera när man kan åka en trevlig A350 eller B787 till Doha från Arlanda, så borde man väl enkelt kunna använda en trevlig long-haul kärra till LPA? Jag undrar också på om det verkligen var lönsamt att flyga en B747 på 70-talet varför fortsatte man inte? Kan det vara så att det var mer PR-jippo än en lönsam affär? Inte det att något flygbolag verkade bry sig om kapitalallokering och lönsamhet på 70-talet
I alla fall inte i Europa när nationella stater var huvudägare. Privatisering och avreglering ändrar kanske förutsättningar?
Vad skiljer sig mellan DOH/DXB/BOS och LPA? Jag vet inte, men jag skulle gissa två stora faktorer:
Betalningsvilja/förmåga (charterdestination jämfört med affärsdestination)
Transitresenärer som ökar den totala marknaden
Så de två tankar som nu finns:
1. Special premiumkonfiguration för en destination
2. Använda befintlig long-haul kapacitet
Fundera på nummer 1 med följande inspel:
* SAS Plus är kanske inte världsledande, men hela syfte ursprungligen var att förenkla produktutbudet. I detta fall skall man introducera en "ny produkt" för en rutt och det är inte "bara bara"
* SAS Plus skulle innebära en produkt för inrikes, Skandinavien, Norden och Europa. Inte som det var tidigare, massor av olika produkter.
* Låt oss kalla det för "mid-haul" (2.000 - 3.000 mi) där många har misslyckats med att hitta en modell som funkar. Vem minns "
Austrian Premium Service, which combines Austrian Hospitality with Oriental flair"? Jag gör, och den var kortvarig. Eller BMI som gjorde samma försök med
A321, det
gick inte så mycket bättre. Air France, Iberia har också gjort samma försök.
Tyvärr går alla specialare mot det SAS försöker göra: förenkla och standardisera. En ny produkt tror jag inte man vill ha.
Sen frågan om en A321-LR. Visste skulle det vara kul! Frågan är om en full-service Business Class med 22 passagerare som betalar 20.000 - 25.000kr + 12 SAS Plus till 8.000 - 12.000kr om det finns en sådan marknad? Eller om den går på helgerna, vilken produkt? Vad är alternativkostnaden mot EWR/BOS/ORD?
Missuppfatta mig rätt, jag skulle nog också avstå SAS Plus på en sträcka på 2.695 mi för något annat. Men kanske man skall titta på Sunclass Airlines om de flyger en A330-200 till LPA. Det känns som ett bättre alternativ.