CJR
Medlem
För drygt två veckor sedan lyckades jag knipa en award-biljett med LH First till Boston. Med Eurobonus är det inte så lätt, men med kort varsel är det fullt möjligt. Rutten blev följande:
ARN – CPH, SAS Go (fakiren kl 06.00)
CPH – MUC, Lufthansa Economy
MUC – BOS, Lufthansa First
BOS – ZRH, Swiss Business
ZRH – ARN, Swiss Business
Kostnad 76 250 poäng, 1 AMEX 2-4-1 och knappt 1 800 kr. Bra värde tycker jag!
Sedan 2016 hade jag en oplockad gås med Lufthansa First Class då jag med en revenue-biljett lyckats tillbringa endast sju minuter i FCL (First Class Lounge) på Frankfurt. På den tiden visste jag inte vad jag höll på med. Den storyn finns här: Recension: Stockholm till Dallas via Frankfurt och Washington - Lufthansa First Class | BusinessClass.se forum | 880 000 inlägg om resor
Nu skulle jag ha fem timmar på MUC, så gott om tid till lounge! Tidigt på Lördag-morgonen var det mycket folk i T5 på ARN. SAS-loungen öppnar kl 05.00 och det var kö i trappan upp dit. Att resan började med Go/Economy störde mig inte nämnvärt. Kanske bra med kontrasten till First. Lufthansa gav mig recognition som resenär i First på vägen till MUC. Purser kom bak till rad 20 och informerade mig om att en av FCL på MUC var stängd och vart jag skulle gå för att ta mig till den öppna. Snopet att den nyare FCL inte var öppen, men jag förstår det när passagerar-underlaget förmodligen inte motiverar 2 FCL. Vid ankomst till MUC så taxar planet till gate, så ingen hämtning med limousine denna gång tyvärr.
I FCL blir jag varmt välkomnad. Får ett nytt boardingpass utskrivet med tillhörande First Class konvolut i receptionen. ”Looks nicer!” och jag håller med.
Börjar ”lounga” med skumpa och vatten. Fanns många fåtöljer att välja på och inte så mycket folk.
Stötte på den alltid så trevlige @Tommy här av en slump! Vi tjattrar i en kvart innan Tommy måste bege sig mot sitt flyg till Stockholm. Jag fortsätter med kalv-schnitzel och sparris till lunch.
Lite fika efter lunchen är aldrig fel!
Sedan dusch i tjusigt badrum. Kan ge inspiration till någon som skall renovera hemma kanske? Snyggt kakel!
Lufthansa ankor i vitrinskåp! Jag fick en bronsfärgad att ta med.
Jag var en av de första ombord på den A340-600 som skulle ta oss till BOS. Lufthansas First-kabin börjar bli till åren kommen och har rätt små skärmar tex. Samtidigt på en dagflygning som denna uppskattar jag den öppna, ljusa kabinen som ger en härlig känsla av rymd. Vi var sex passagerare här. Rosorna ger en nice touch!
Flygvärdinnan hade en skön attityd och var så mysig i sitt sätt. Med lätt sjungande ton ”We are so glad to be back!” apropå att Lufthansa inte erbjöd First Class när pandemin var som värst eller om de så gjorde i så fall med avskalad service.
Den omfattande serveringen sätter i gång med getost som aptitretare någonstans ovanför västra Europa.
Naturligtvis kaviar. Jag fick en större portion då resenären på 1A ratade denna rätt! Däremot fick jag inte en andra portion då det var slut. Champagnen som inmundigas är 2004 Pommery Cuvée Louise. Lufthansa fyller champagne-glasen till hälften och vatten-glasen till fullt. Inte så dumt, så man inte blir överförfriskad.
Fyra förrätter salladen inräknad. Funkar!
Bouillabaisse med pasta till varmrätt. Gott och lättsmält!
Liten chokladtårta med vaniljglass och ananas till efterrätt. Mums!
Efter all mat mörklades kabinen och det blev några timmars vila. Fast jag tog inte på pyjamasen. Den kom väl till pass på hemvägen i Swiss Business. När man piggnat till var det dags för andra serveringen. Funderade på deras Royal Brackla 21-åriga whiskey, men avstod. Det blev mer skumpa i stället. Tanken nu var att testa deras Laurent-Perrier Alexandra Grande Cuvée Rosé 2004 (kostar knappt 3 000 kr/flaskan). Flygvärdinnan veckade pannan och undrade vilken flaska jag menade. Jag pekade i menyn, men den fanns inte ombord visade det sig. Hon kom tillbaka med den här babyn i stället : )
Allt som allt så var det en mycket trivsam flygning och ett bra sätt att göra av med Eurobonus-poäng. Jag gör gärna om detta när båda FCL är öppna på MUC eller med byte i FRA och besöka FCT!
ARN – CPH, SAS Go (fakiren kl 06.00)
CPH – MUC, Lufthansa Economy
MUC – BOS, Lufthansa First
BOS – ZRH, Swiss Business
ZRH – ARN, Swiss Business
Kostnad 76 250 poäng, 1 AMEX 2-4-1 och knappt 1 800 kr. Bra värde tycker jag!
Sedan 2016 hade jag en oplockad gås med Lufthansa First Class då jag med en revenue-biljett lyckats tillbringa endast sju minuter i FCL (First Class Lounge) på Frankfurt. På den tiden visste jag inte vad jag höll på med. Den storyn finns här: Recension: Stockholm till Dallas via Frankfurt och Washington - Lufthansa First Class | BusinessClass.se forum | 880 000 inlägg om resor
Nu skulle jag ha fem timmar på MUC, så gott om tid till lounge! Tidigt på Lördag-morgonen var det mycket folk i T5 på ARN. SAS-loungen öppnar kl 05.00 och det var kö i trappan upp dit. Att resan började med Go/Economy störde mig inte nämnvärt. Kanske bra med kontrasten till First. Lufthansa gav mig recognition som resenär i First på vägen till MUC. Purser kom bak till rad 20 och informerade mig om att en av FCL på MUC var stängd och vart jag skulle gå för att ta mig till den öppna. Snopet att den nyare FCL inte var öppen, men jag förstår det när passagerar-underlaget förmodligen inte motiverar 2 FCL. Vid ankomst till MUC så taxar planet till gate, så ingen hämtning med limousine denna gång tyvärr.
I FCL blir jag varmt välkomnad. Får ett nytt boardingpass utskrivet med tillhörande First Class konvolut i receptionen. ”Looks nicer!” och jag håller med.
Börjar ”lounga” med skumpa och vatten. Fanns många fåtöljer att välja på och inte så mycket folk.
Stötte på den alltid så trevlige @Tommy här av en slump! Vi tjattrar i en kvart innan Tommy måste bege sig mot sitt flyg till Stockholm. Jag fortsätter med kalv-schnitzel och sparris till lunch.
Lite fika efter lunchen är aldrig fel!
Sedan dusch i tjusigt badrum. Kan ge inspiration till någon som skall renovera hemma kanske? Snyggt kakel!
Lufthansa ankor i vitrinskåp! Jag fick en bronsfärgad att ta med.
Jag var en av de första ombord på den A340-600 som skulle ta oss till BOS. Lufthansas First-kabin börjar bli till åren kommen och har rätt små skärmar tex. Samtidigt på en dagflygning som denna uppskattar jag den öppna, ljusa kabinen som ger en härlig känsla av rymd. Vi var sex passagerare här. Rosorna ger en nice touch!
Flygvärdinnan hade en skön attityd och var så mysig i sitt sätt. Med lätt sjungande ton ”We are so glad to be back!” apropå att Lufthansa inte erbjöd First Class när pandemin var som värst eller om de så gjorde i så fall med avskalad service.
Den omfattande serveringen sätter i gång med getost som aptitretare någonstans ovanför västra Europa.
Naturligtvis kaviar. Jag fick en större portion då resenären på 1A ratade denna rätt! Däremot fick jag inte en andra portion då det var slut. Champagnen som inmundigas är 2004 Pommery Cuvée Louise. Lufthansa fyller champagne-glasen till hälften och vatten-glasen till fullt. Inte så dumt, så man inte blir överförfriskad.
Fyra förrätter salladen inräknad. Funkar!
Bouillabaisse med pasta till varmrätt. Gott och lättsmält!
Liten chokladtårta med vaniljglass och ananas till efterrätt. Mums!
Efter all mat mörklades kabinen och det blev några timmars vila. Fast jag tog inte på pyjamasen. Den kom väl till pass på hemvägen i Swiss Business. När man piggnat till var det dags för andra serveringen. Funderade på deras Royal Brackla 21-åriga whiskey, men avstod. Det blev mer skumpa i stället. Tanken nu var att testa deras Laurent-Perrier Alexandra Grande Cuvée Rosé 2004 (kostar knappt 3 000 kr/flaskan). Flygvärdinnan veckade pannan och undrade vilken flaska jag menade. Jag pekade i menyn, men den fanns inte ombord visade det sig. Hon kom tillbaka med den här babyn i stället : )
Allt som allt så var det en mycket trivsam flygning och ett bra sätt att göra av med Eurobonus-poäng. Jag gör gärna om detta när båda FCL är öppna på MUC eller med byte i FRA och besöka FCT!