Senator
Moderator
Här kommer en summering av det väldigt djupgående samtal jag hade med en kvinna som har följande titel på Linked-In: SVP Sales Lufthansa Group Network Airlines & CCO Hub FRA. Jag fick nästan en timma med henne själv, och vi hann med avhandla massor av frågor. Väldigt öppen dialog och jag delar med mig det som är relevant, men lägger en del filter på det som kanske är lite mera känslig insikter jag fick. Det slutade i alla fall med att hon hade en del anteckningar och action items.
Gardin-gate
”Jag öppnade hårt, och sen ökade jag”. Nja, lite skämtsamt presenterade jag mig och frågade om jag fick ställa lite frågor i representantrollen från BC. Jag berättade att vi hade en tråd om hur under senaste par åren att det som en gång var en självklarhet med en separat kabin inte längre var det. Jag beskrev min erfarenhet, och efter några sekunders reflektion svarade hon: ”nu som du säger det och jag tänker tillbaka på en del av mina egna resor på senare tid så har gardinen varit öppen. Men, det skall inte vara så” bekräftade hon. Jag förklarade att vi anser att det är en separat kabin som bör hållas så, något hon höll med om och antecknade action till sig själv. Businessclass.se 1 – Lufthansa ½ för att ha lyssnat.
Catering-gate
Jag berättade att detta hade varit ett bekymmer under många år i Business Class till Skandinavien. Jag tipsade att testa lite inom koncernen: både Swiss och Austrian samt kanske ta sig en London resa med British Airways. Några intressanta svar:
Operating model
Hon delade med sig ett antal intressanta punkter här
Ett samtalsämne som vi avhandla ganska länge. Swiss är unika, det finns en köpstark hemmamarknad som betalar. Där kommer First finnas på hela flottan.
Kärnfrågan är enkel verkar det som: intäkter per kvm ombord. Här vara det intressant nog Premium Economy som har bäst ratio. Vi glömmer bort detta: men en egen First Class kabin kräver egna toaletter samt galley. Därmed äter 8 stolar upp väldigt mycket yta: jag tror hon nämnde typ 26-28 Premium Economy.
”We can’t afford to NOT have it” blev det sagt. “We need to make a decision soon, it takes three years to develop and certify a new product. It is top of our agenda now”.
Jag frågade hur Lufthansa tänkte detta skulle se ut, med jämförelse till hur Air France har gjort det. “It will be only three, max four seats” var svaret jag fick.
Det låter som en vettig strategi. Fyll kabinen med betalade kunder, inte uppgraderingar och bonusresor. Det är samma ”alla” andra har gjort: Singapore från 14 till 6 ombord A380, och 8 till 4 ombord B77W. Air France från 8 till 4 ombord B77W. Tråkigt för poängjagaren men det ger möjlighet att investera i produkten för de som vill betala pengar för den.
Annat
Jag nämnde den hopplösa situationen Station Manager i Chicago har med den sena avgången till FRA för First/HON. Ingen lounge, inga vouchers eller Polaris efter 21.00 för en 22.45 avgång. Bad henne hjälpa den norska Station Manager med detta.
Summa summarum: en Executive som var villig att lyssna och som tog anteckningar. Action vill tiden visa.
Jag hoppas komma med en summering av själva eventet som var grymt också.
Gardin-gate
”Jag öppnade hårt, och sen ökade jag”. Nja, lite skämtsamt presenterade jag mig och frågade om jag fick ställa lite frågor i representantrollen från BC. Jag berättade att vi hade en tråd om hur under senaste par åren att det som en gång var en självklarhet med en separat kabin inte längre var det. Jag beskrev min erfarenhet, och efter några sekunders reflektion svarade hon: ”nu som du säger det och jag tänker tillbaka på en del av mina egna resor på senare tid så har gardinen varit öppen. Men, det skall inte vara så” bekräftade hon. Jag förklarade att vi anser att det är en separat kabin som bör hållas så, något hon höll med om och antecknade action till sig själv. Businessclass.se 1 – Lufthansa ½ för att ha lyssnat.
Catering-gate
Jag berättade att detta hade varit ett bekymmer under många år i Business Class till Skandinavien. Jag tipsade att testa lite inom koncernen: både Swiss och Austrian samt kanske ta sig en London resa med British Airways. Några intressanta svar:
- LSG är en del av koncernen och dom pushas hårt att titta på t.ex. Do & Co som levererar till Austrian
- Det är en total budgetfråga (jag gissar per flight) hur mycket som investeras i den delen av produkten. Det fick mig att reflektera över British Airways; nämligen att det blev väldigt mycket bättre i Club Europe när Euro Traveller fick till Marks & Spenser (M&S) Buy on Board (BoB)
- Där låg eventuellt framtiden: inte BoB i hela ekonomiklass men i de billigaste klasserna för att återinvestera i Business Class
Operating model
Hon delade med sig ett antal intressanta punkter här
- Konsolidering kommer försätta spår Lufthansagruppen. Dom tror stenhårt på deras modell med centralisering av backend på gruppnivå, sen att varje flygbolag/varumärke levererar ”sin produkt”. Lufthansa/Swiss/Austrian är premium, medan Eurowings/Brussels var LCC intressant nog.
- ”Leisure” marknaden tror Lufthansagruppen det finns ett stort potential i. Det pågår en aktiv kampanj att återförvärva Condor, men frågan är till vilket pris eftersom att deras flotta behöver bytas ut. Vi pratade en del om Edelweiss modellen, men det var helt klart att den schweiziska marknaden är helt unik när det kommer till köpkraft och villighet att betala för den typ av produkt
- Flygplan: redan 2022-23 lämnar Lufthansa tillbaka 6 av 14 A380. Samma strategi som Air France. Detta hade jag missat och är bekräftat
- Missnöje med FraPort som driver Frankfurt lede till flytten av 5 A380 till München. Det verkar ha funkat denna gången: äntligen verkar dom lyssna på Lufthansas behov och önskan
Ett samtalsämne som vi avhandla ganska länge. Swiss är unika, det finns en köpstark hemmamarknad som betalar. Där kommer First finnas på hela flottan.
Kärnfrågan är enkel verkar det som: intäkter per kvm ombord. Här vara det intressant nog Premium Economy som har bäst ratio. Vi glömmer bort detta: men en egen First Class kabin kräver egna toaletter samt galley. Därmed äter 8 stolar upp väldigt mycket yta: jag tror hon nämnde typ 26-28 Premium Economy.
”We can’t afford to NOT have it” blev det sagt. “We need to make a decision soon, it takes three years to develop and certify a new product. It is top of our agenda now”.
Jag frågade hur Lufthansa tänkte detta skulle se ut, med jämförelse till hur Air France har gjort det. “It will be only three, max four seats” var svaret jag fick.
Det låter som en vettig strategi. Fyll kabinen med betalade kunder, inte uppgraderingar och bonusresor. Det är samma ”alla” andra har gjort: Singapore från 14 till 6 ombord A380, och 8 till 4 ombord B77W. Air France från 8 till 4 ombord B77W. Tråkigt för poängjagaren men det ger möjlighet att investera i produkten för de som vill betala pengar för den.
Annat
Jag nämnde den hopplösa situationen Station Manager i Chicago har med den sena avgången till FRA för First/HON. Ingen lounge, inga vouchers eller Polaris efter 21.00 för en 22.45 avgång. Bad henne hjälpa den norska Station Manager med detta.
Summa summarum: en Executive som var villig att lyssna och som tog anteckningar. Action vill tiden visa.
Jag hoppas komma med en summering av själva eventet som var grymt också.