Senaste nytt

Lufthansa eller Turkish

Alex H

Medlem
Skulle boka boka business till Singapore från Landvetter. Hittade lite bättre tider och lite billigare med Turkish men resebolaget rekommenderade Lufthansa. Så här resonerade jag förutom tiden och priset:
- Har varit på loungen i Istanbul, tyckte den var grym.
- Sett på youtube om deras matservering på flyget.
- När jag förr åkte business med Finnair så var det vanliga platser från Landvetter till Helsingfors, Turkish är det businesstolar även på den kortare resa.
- På dessa flygen med Turkish så är det plan med inga First. Har flugit till Las Vegas (kommer inte ihåg vilket flygbolag) med business där det även var First, tyckte att servicen var kass och även stolarna där det inte alls kändes privat. På hemvägen med Lufthansa så är det 380 med First.

Resebolaget rekommenderade Lufthansa för de håller tiderna, att Turkish ofta ändra tiderna/flygen och att servicen är lika bra på det flyget med First. Sade även att det är skönare för barnet att åka en kort sträcka och sen kan sova ut under den långa. Själv tycker jag att det låter ok med 3,5 tim till Istanbul och sen 10,5 till Singapore. Vad skulle ni ha valt? Krånglar Turkish ofta med tiderna?
 

Kris

Medlem
Om inte restiderna (mht tidpunkt på dygnet för byten osv) är tokiga hade jag valt turkish. Visst kan det blir förseningar, men personligen hade jag inte låtit det vara en avgörande faktor i detta fall. Service på tuskish kan iofs vara ganska varierande, men inget som fått mig att välja bort dem tillsvidare.
 
Skulle boka boka business till Singapore från Landvetter. Hittade lite bättre tider och lite billigare med Turkish men resebolaget rekommenderade Lufthansa. Så här resonerade jag förutom tiden och priset:
- Har varit på loungen i Istanbul, tyckte den var grym.
- Sett på youtube om deras matservering på flyget.
- När jag förr åkte business med Finnair så var det vanliga platser från Landvetter till Helsingfors, Turkish är det businesstolar även på den kortare resa.
- På dessa flygen med Turkish så är det plan med inga First. Har flugit till Las Vegas (kommer inte ihåg vilket flygbolag) med business där det även var First, tyckte att servicen var kass och även stolarna där det inte alls kändes privat. På hemvägen med Lufthansa så är det 380 med First.

Resebolaget rekommenderade Lufthansa för de håller tiderna, att Turkish ofta ändra tiderna/flygen och att servicen är lika bra på det flyget med First. Sade även att det är skönare för barnet att åka en kort sträcka och sen kan sova ut under den långa. Själv tycker jag att det låter ok med 3,5 tim till Istanbul och sen 10,5 till Singapore. Vad skulle ni ha valt? Krånglar Turkish ofta med tiderna?
Jämför vi inte äpplen och päron?
Lufthansa First är en helt annan produkt än Lufthansa Business och Turkish Business. Priset är även ett annat (ofta dubbla priset mot Business Class).
 

Alex H

Medlem
Jämför vi inte äpplen och päron?
Lufthansa First är en helt annan produkt än Lufthansa Business och Turkish Business. Priset är även ett annat (ofta dubbla priset mot Business Class).
Du har missförstått mig. Menade att jag upplevt att business var sämre på de flygen där det även fanns First än t ex Finnar där deras flyg bara har business
Jag _tror_ trådskaparen var bekymrad för en sämre Lufthansa business-produkt på de flyg där det finns Lufthansa First. Men kan ta fel.
Exakt så menade jag :)
 

henke12

Medlem
Jag hade valt Lufthansa utan att tveka!

Orsaker:
Turkish säkerhetskultur
Turkish hantering av strul (ändrade flygtider, missade anslutningar)
Turkiet som land (offtopic dock)
Ju kortare flygning Intra-Europa desto bättre (ingen garanti att Turkish har riktiga businesstolar till GOT)
 
Kanske flygplansmodell har en inverkan här också. Boeing 787 med 1-2-1 och Airbus A350 med 1-2-1 är trevliga hos Turkish. Men 2-3-2 på Turkish Boeing 777 inte lika rolig. Samma med Lufthansa Airbus A380, A340 eller Boeing 747.

Jag tycker man vet vad man får när man flyger Lufthansa medans Turkish har större variation i nivån. Dryckesutbudet inte särskilt roligt hos Turkish (kanske inte hos Lufthansa heller). Istanbul flygplats är ingen höjdare heller. Loungen är ganska bra men det är samma sak varje gång.

Jag ska flyga till Hong Kong och Bali närmaste månaderna och flyger då med Turkish Business men mitt val är främst baserat på avgångstid och väntan (connection time) mellan flyg.
 
Toppen