Senaste nytt

Lufthansa eller Asiana i economy?

uprof

Medlem
Hej!

Jag ska till Seoul i december och det verkar som att det bästa alternativet är via Frankfurt med antingen Lufthansa (747) eller Asiana (777). Min arbetsgivare tillåter bara bokning i ekonomiklass men jag hoppas på att kunna uppgradera till business med poäng.

Här pratas ju mest om vilka bolag som är bäst i First men om man måste snåla, vilket alternativ tror ni vore att föredra? Asiania har jag aldrig testat så det kunde ju vara kul av den anledningen.

Här pratas ju mest om vilka bolag som är bäst i First men om man måste snåla, vilket alternativ tror ni vore att föredra? Asiania har jag aldrig testat så det kunde ju vara kul av den anledningen.
Bra bolag behöver inte vara dyra, så det är inget motsatsförhållande i din fråga jämfört med vad som redan skrivits.

Hej!

Jag ska till Seoul i december och det verkar som att det bästa alternativet är via Frankfurt med antingen Lufthansa (747) eller Asiana (777). Min arbetsgivare tillåter bara bokning i ekonomiklass men jag hoppas på att kunna uppgradera till business med poäng.
OT: Uppgradera med poäng låter sig oftast bara göras med det bolaget du tänkt flyga med, egna program. Är det EB poäng som du tänkt använda så skall du nog inte hoppas för mycket. Det går nog, men brukar innebära dyra bokningsklasser initialt.

Bra bolag behöver inte vara dyra, så det är inget motsatsförhållande i din fråga jämfört med vad som redan skrivits.

Ursäkta, jag uttryckte mig oklart. Med att snåla menade jag att boka billig klass och så tänkte jag att ett bolag som är "bäst" i first inte nödvändigtvis också är bäst i economy.

Men då borde Asiania inte vara ett dåligt val om jag tolkat den här tråden rätt. I alla fall inte om man prioriterar bra mat. 747 vs 777 kan ju dock ha betydelse för upplevelsen, antar jag. Jag söker vidare i trådarna. Tack!

Last edited:
OT: Uppgradera med poäng låter sig oftast bara göras med det bolaget du tänkt flyga med, egna program. Är det EB poäng som du tänkt använda så skall du nog inte hoppas för mycket. Det går nog, men brukar innebära dyra bokningsklasser initialt.

Aj då. Ja, det är Eurobonus och att hitta en SAS-flight till Sydkorea verkar svårt. Jag borde kanske kika på alternativ med byte någonstans i Asien då.

Ursäkta, jag uttryckte mig oklart. Med att snåla menade jag att boka billig klass och så tänkte jag att ett bolag som är "bäst" i first inte nödvändigtvis också är bäst i economy.
Isåfall är det bättre du startar en ny tråd (eller hittar en befintlig) som handlar om det. Denna tråd handlar ju om förstaklass på ANA, Asiana och Thai.
edit: Och nu har någon snäll moderator brutit ut detta till en egen tråd. :)

Last edited:
Tack, moderatorn!

Frågan gäller alltså:

1. Economy (alt. business) med Lufthansa resp Asiania på Frankfurt-Seoul.

2. Möjlighet att uppgradera med Eurobonuspoäng på sträckan.

3. Annan färdväg som ev är bättre, longhaul med SAS då, antagligen.

All hjälp mottages tacksamt.

1. Economy (alt. business) med Lufthansa resp Asiania på Frankfurt-Seoul.
Jag tycker att Asiana Economy class är lite bättre än Lufthansas.

2. Möjlighet att uppgradera med Eurobonuspoäng på sträckan.
Om du inte köper väldigt dyr Economy class biljett (Y, B klass), kan du inte uppgradera Asiana eller Lufthansa flight med SAS EuroBonus poäng.

Uppgradering Star Alliance - SAS

3. Annan färdväg som ev är bättre, longhaul med SAS då, antagligen.
Om resa med Star Alliance flygbolag inte är ett måste, kan du också välja Finnair.
Restiden är mellan 12-13 timmar inkl. bytestid i Helsingfors. (om man reser från Stockholm)

Tycker Asiana är bättre ur ett flygupplevelse perspektiv. Dock så har Lufthansa lite bättre tider när jag flugit.

Har även flugit med Thai via Bangkok, finns väldigt många flighter vidare till Seoul då Thai kör codeshare med Asiana på samtliga avgångar mellan BBK-ICN.

Tycker det är trevligt att ta mellanlandningen i Asien då man får flyga med Widebody hela vägen. Med bra timing på flighterna har jag även fått in 24 timmar i Bangkok på hemresan, vilket varit väldigt trevligt.

Toppen