Senaste nytt

Lufthansa Businessclass till Dubai?

Bisarr strategi. Rök ut motståndarna genom att öka kapaciteten så pass mycket att du svälter ut konkurrenterna.

I dag flyver Lufthansa dagligt fra den sydtyske lufthavn til Dubai med fly at typen Airbus A340-600 med plads til 306 passagerer. Men hos konkurrenten Emirates er man kommet op på tre daglige afgange, hvor to flyves med A380 og den sidste med et stort Boeing 777-fly. Det betyder, at Emirates hver eneste dag kan tilbyde samlet 1.320 sæder i hver retning fordelt på tre afgange.

Lufthansa opgiver Dubai-rute
Det är ju en ganska vanlig taktik i affärsvärlden om du har kapitalet.
Dumpa priset för att få kunder.

Sen är det olika typ av resor med LH och gulfbolagen. Med LH flyger du till Dubai.
Med Gulf bolagen så är de flesta bara transit.

Det är ju en ganska vanlig taktik i affärsvärlden om du har kapitalet.

Sen är det olika typ av resor med LH och gulfbolagen. Med LH flyger du till Dubai.
Med Gulf bolagen så är de flesta bara transit.
Vad har du för stöd för att Emirates dumpar priser? Ska du till Dubai är det med all sannolikhet lika dyrt att flyga Emirates som Lufthansa. Om du ska vidare finns en uppsjö alternativ och då saknas likväl anledning att välja LHs linje till Dubai, du blandar äpplen och päron hej vilt här.

Kanska var jag otydlig så du inte förstod

Som svar på
Bisarr strategi. Rök ut motståndarna genom att öka kapaciteten så pass mycket att du svälter ut konkurrenterna.

Menar jag att Strategin inte är ovanlig.

All de har stora Plan 380 och 777 är ju för att de flyttar mycket folk även om dessa ska vidare(transit).

Det var vad jag mena.
Men har man många stolar så kan man ju vilja fylla dem då det get inkomster och Priserna blir bättre. Alla kan ju inte ha SAS affärsplan

Kanska var jag otydlig så du inte förstod

Som svar på

Menar jag att Strategin inte är ovanlig.

All de har stora Plan 380 och 777 är ju för att de flyttar mycket folk även om dessa ska vidare(transit).

Det var vad jag mena.
Men har man många stolar så kan man ju vilja fylla dem då det get inkomster och Priserna blir bättre. Alla kan ju inte ha SAS affärsplan
Detta är Emirates strategi ja, precis som Qatars. Men inget av bolagen utmärker sig prismässigt på direktlinje "Valfri stad i Europa - Dubai/Doha". Det är vidare ut i världen som är intressant. Alltså är det inte tal om att Lufthansa torskar linjen på grund av prisdumpning i sig utan snarare p.g.a. kraftig överkapacitet till följd av Emirates vilda satsning med två dagliga A380 och en daglig trippelsjua från MUC för att lyfta folk ut i världen. Prisdumpningen slår nog mer mot andra Lufthansalinjer i Asien och Afrika.

eithad har ju samma ide.
men överkapacitet ger ju vanligen ett lägre pris
så säger vi inte samma sak??
lägre pris get dålig lönsamhet för LH
röda siffror = lägg ner linjen

eithad har ju samma ide.
men överkapacitet ger ju vanligen ett lägre pris
så säger vi inte samma sak??
lägre pris get dålig lönsamhet för LH
röda siffror = lägg ner linjen
På vilken grund har Etihad samma idé? Jag upplever att detta bolag, till skillnad från Emirates och Qatar, varit betydligt mer selektiv i vilka rutter man gått in på i Europa (ta dig en uppfriskande titt på deras linjer så kan du se själv). De har ju därtill en helt annan strategi med europeiska intressebolag.

Det jag reagerade mot var att du talade om prisdumpning som en anledning till att LH tvingas stänga head-to-head mot Emirates på MUC-DXB när det i själva verket är så att Emirates är ett mkt dyrt alternativ på en sådan direktrutt. Jag har inte sett att du presenterat fakta för detta påstående, det enda vi vet är att Emirates tryckt upp kapaciteten på ett nästan ofattbart aggressivt sätt.

Agö jag ser inga fakta för dina inlägg heller.
jag har heller inte sagt ngt om prisdumpning.
Jag har bara påpekat att de du kallar bisarr strategi inte är så ovanlig.
Eithad har samma affärsplan att nyttja sin geologiska position för att tranpostera kunder öst och väst.
linje utbudet må skillja men grund affärsplanen är den samma.

Nu vet jag inte MUC DXB då jag aldrig flyger med utgång MUC, men det är ganska billigt att flyga till DXB idag ifrån Europa. Och det beror till en större del till ökad kapacitet av olika bolag och där är Emirates en del.

Vetenskapliga fakta för det har jag inte men jag ser ju hur mycket mera pengar jag har i fickan efter biljettköp idag än tidigare ovasätt rese klass.

Agö jag ser inga fakta för dina inlägg heller.
Jag har bara påpekat att de du kallar bisarr strategi inte är så ovanlig.
Eithad har samma affärsplan att nyttja sin geologiska position för att tranpostera kunder öst och väst.
linje utbudet må skillja men grund affärsplanen är den samma.

Nu vet jag inte MUC DXB då jag aldrig flyger med utgång MUC, men det är ganska billigt att flyga till DXB idag ifrån Europa. Och det beror till en större del till ökad kapacitet av olika bolag och där är Emirates en del.

Vetenskapliga fakta för det har jag inte men jag ser ju hur mycket mera pengar jag har i fickan efter biljettköp idag än tidigare ovasätt rese klass.
Du far med osanning @Rebel ! Jag har presenterat helt grundläggande och korrekt fakta i form av information kring hur många dagliga avgångar Emirates har med (i) A380 och (ii) B777 från München till Dubai. Detta till stöd för att det inte handlar om någon prisdumpning på p2p som du gör gällande utan om en klassisk utmattningsstrategi där man ökar output för att mätta marknaden (hur många passagerare reser varje dag mellan München och Dubai, p2p?). Det handlar inte om priskrig i p2p.

Du har däremot påstått att Emirates ägnar sig åt prisdumpning på linjen München - Dubai vilket, om jag tolkar dig rätt, ska vara anledningen till att Lufthansa lägger ned samma linje. Något stöd för detta har du överhuvudtaget inte presenterat.

Du hävdar också att det inte är så ovanligt. Jag vill påstå att det givetvis förekommer att man konkurrerar genom mycket hög output snarare än priskrig (SAS huvudstadslinjer t.ex.) men att det, sett i sitt sammanhang, förefaller bisarrt att man från MUC har tre dagliga avgångar till Dubai, två med världens största passagerarflyg och en med ett mycket stort annat flygplan. Detta är förvisso Emirates strategi men dragen till sin yttersta spets. Och uppenbarligen har strategin lyckats.

OK, jag kanske är blind.

Toppen