Senaste nytt

Lufthansa Business Frankfurt-Bangkok

Jag har åkt alla ovan utom Cathay så av dem så är Singapore given etta, av de tre singapore kabinerna så gillar jag 350 bäst, sedan 380 och sist 777. Därefter Swiss och sist Lufthansa, som inte är dålig på något vis men lite Volvo. Har ni aldrig rest Business förut så kommer ni bli nöjda med vilket som.

Tack Tonton!
Vi samlar hos Miles and More, så att flyga Star Alliance är såklart smartast. Väljer vi Lufthansa så startar vi från Göteborg ca 19 och landar i Kambodja 19. Flyger vi med Singapore så startar vi ca 9 på morgonen och anländer ca 9 i Kambodja. Lufthansa känns som bästa alternativet och det jag var inställd på från början. Sen började jag googla reviews på andra business klasser och då öppnade sig ju en hel värld :eek:
Så kanske kör vi på LH den här gången och testar något annat vid nästa resa :)

Tack Tonton!
Vi samlar hos Miles and More, så att flyga Star Alliance är såklart smartast. Väljer vi Lufthansa så startar vi från Göteborg ca 19 och landar i Kambodja 19. Flyger vi med Singapore så startar vi ca 9 på morgonen och anländer ca 9 i Kambodja. Lufthansa känns som bästa alternativet och det jag var inställd på från början. Sen började jag googla reviews på andra business klasser och då öppnade sig ju en hel värld :eek:
Så kanske kör vi på LH den här gången och testar något annat vid nästa resa :)

Det tycke jag låter smart. Som @Canadien skriver så kommer ni att bli nöjda oavsett, speciellt efter några timmars skön sömn.

Skriv gärna en rapport om er resa efteråt! Intressant med både Lufthansa Business och vad ni ska göra i Kambodja :)

Återigen, tack för snabba och bra svar! :)
Jag flyger inte ensam, det är min man och jag som ska flyga.
Destinationen är Kambodja från Göteborg så det blir en första mellanlandning i Europa och sen en långflygning till Asien innan ett sista litet skutt till Kambodja.
Det jobbiga med att resa lite längre är ju alltid flygresan så därför har vi bestämt att det blir business hädanefter.
Finns några olika alternativ på långflygningen till ungefär samma pris och restid och eftersom vi är hyfsat flexibla så försöker jag ju välja det alternativ som ger oss bekvämast resa :rolleyes:

Lufthansa A380-800 via Frankfurt och Bangkok
Cathay Pacific 777-300ER via London och Hong Kong
Cathy Pacific A350-900 via Bryssel och Hong Kong
Singapore Air 777-300ER via Köpenhamn och Singapore
Singapore Air A380-800 via Frankfurt och Singapore
SWISS 777-300ER via Zurich och Bangkok

Några tips? :) Att kunna fälla sätet helt platt låter ju helt klart trevligt. Att få några timmars sömn på flygningen är nog det som är viktigast för oss.
Hej @Julia K
Du skriver inget om du samlar poäng/miles med något av dessa bolag eller allianser (t ex Star Alliance eller One World) och om detta har någon betydelse. Men jag har testat dessa maskiner och bolag i business jag skulle nog jag på Singapore Air 777-300ER via Köpenhamn och Singapore, försök att få platser på rad 11 eller 12 i den lilla businesskabinen.

Då Lufthansa har 2-2-2 är det ju sämre vid ensam flygning, men om man är 2 pers, skiljer det någonting mellan fönstertvåorna och mittvåorna gällande "känslan" att sitta med varandra?

I det scnariot kan det kanske till och med vara att föredra om man vill ha just fönsterplats. Det är väl lite downside med mittraderna om man reser i par.

Själv hade jag låtit bang for buck styra. Dvs pris kontra intjänade poäng till ert program. Dålig på miles & more intjäning hos partners men om LH är billigare än Singapore air och ni då även får mest poäng så känns det som ett bra val trots ”volvo” känslan av välkänt och beprövat snarar än top notch.

Som tidigare råd, det är ju i alla fall lie flat, relativt fräscht och nytt. Plus att 380 är alltid lite speciell nästan mäktig känsla.

Då Lufthansa har 2-2-2 är det ju sämre vid ensam flygning, men om man är 2 pers, skiljer det någonting mellan fönstertvåorna och mittvåorna gällande "känslan" att sitta med varandra?
Mittentvåorna är vinklade mot varann, fönstertvåorna är parallella, så lite mer "intimt" i mitten

Cathay har hört mycket bra om dom, men jag har själv inte flugit med dom ännu. Tror både @bnr och @Ricci har testat dom i business - så de kanske kan hjälpa till i valet.
Bara flugit Cathay i Business en gång. Frankfurt-Hong Kong. Var en 777-300ER, märktes att kabinen var lite gammal, inte sliten vad jag kunde se men inte "mint condition" heller.
Bra service, god mat, lite dålig avgångstid från Europa i mitt tycke (runt 14/15 om jag minns rätt).

Har tyvärr inte flugit LH/SQ/LX i Business så jag kan inte riktigt jämföra Cathay med dem, men Cathay var absolut inte dåligt på något sätt.

Mittentvåorna är vinklade mot varann, fönstertvåorna är parallella, så lite mer "intimt" i mitten
Eftersom man sitter parallellt vid fönstret och fönstersätet har fotstödet vid fönstret tycker jag att känslan är att man snarast vänder dig bort från varandra när man är den som sitter vid fönstret. Vill man prata med varandra när man äter är alltså mittplatserna bättre. Å andra sidan så har ju mittgångarna gång på båda sidor vilket gör att det blir mer spring när man skall sova. För en dagflight hade jag tagit mitttgången. För en nattflight fönsterplatserna.

Återigen, tack för snabba och bra svar! :)
Jag flyger inte ensam, det är min man och jag som ska flyga.
Destinationen är Kambodja från Göteborg så det blir en första mellanlandning i Europa och sen en långflygning till Asien innan ett sista litet skutt till Kambodja.
Det jobbiga med att resa lite längre är ju alltid flygresan så därför har vi bestämt att det blir business hädanefter.
Finns några olika alternativ på långflygningen till ungefär samma pris och restid och eftersom vi är hyfsat flexibla så försöker jag ju välja det alternativ som ger oss bekvämast resa :rolleyes:

Lufthansa A380-800 via Frankfurt och Bangkok
Cathay Pacific 777-300ER via London och Hong Kong
Cathy Pacific A350-900 via Bryssel och Hong Kong
Singapore Air 777-300ER via Köpenhamn och Singapore
Singapore Air A380-800 via Frankfurt och Singapore
SWISS 777-300ER via Zurich och Bangkok

Några tips? :) Att kunna fälla sätet helt platt låter ju helt klart trevligt. Att få några timmars sömn på flygningen är nog det som är viktigast för oss.
Alla dessa du nämner är bra och är övertygad att ni blir nöjda med alla alternativen. Ta det alternativ som är mest prisvärt och bäst tider för resa är mitt råd.

Om ni samlar poängen till miles & more och har någon status kan det av den anledningen vara bra att flyga med lufthansagruppen.

Toppen