Senaste nytt

Lufthansa business class jämfört med SAS business class inom Europa

Jag flög häromdagen CPH-MAD i C..underbar SK flight. Det blev flygplansbyte från A319 till MD80..det var bara positivt! Det var en trevlig helsvensk besättning på den här flighten :)
MD80 må vara gammal och törstig men den har underbart tjocka, mjuka stolar(arv från svunna tider) och från plats 2A var den en fröjd att flyga i 3h15 min :D
Just den mjuka stolkomforten och tystnaden längst fram går det aldrig att macha med en "modern" A320 och 737NG.

LH C inom europa uppfattar jag som proffisionell, effektiv men oftast distanserande. Smaken är som baken men inom LH Group har jag bäst "upplevelser" från Swiss när det gäller service nivån på intra Europa.

men du är inte heller sen att dissa SAS och ändå säger du att du försöker att inte flyga med dem alls, hur vet du då att SAS är så dåliga?

Ibland finns det inget alternativ. Då blir det SAS. 14 sektorer i år m.a.o. tillräckligt för att kunna skapa sig en uppfattning. Regelbundet trevliga proffsiga flygvärdinnor, men det är nog allt i plus kolumnen jämfört med konkurrenterna.

Lufthansa lyckas i stort sett aldrig klå SAS vad gäller mat i C intra-Europa. SK lyckas för det mesta
slå LH i trevlighet (trots att jag klarar mig bra på tyska..). Dryckesutbudet varierar lite då man byter
viner lite nu och då så där är det ganska jämnt. Inget av de bägge bolagen serverar längre något
bubbel som är drickbart !

Lufthansa lyckas i stort sett aldrig klå SAS vad gäller mat i C intra-Europa. SK lyckas för det mesta
slå LH i trevlighet (trots att jag klarar mig bra på tyska..). Dryckesutbudet varierar lite då man byter
viner lite nu och då så där är det ganska jämnt. Inget av de bägge bolagen serverar längre något
bubbel som är drickbart !

Trevlighet är det jämt upp på anser jag. SAS kan nästan blir lite för gulligulliga medan Lufthansa har korrekt och strikt approach.

Jag kan tycka att bemötandet på LH speglar Tyskland generellt. Man är inte direkt, och det är Herr/Fru, Ni osv. för hela slanten. Det hade varit rent omöjligt för personalen på LH att frångå detta...

Jag åkte hem från DXB häromdagen med LH och jag märkte att personalen duade varandra men att dua passagerare? Otänkbart.

Sen känns det ofta som man får aningen bättre service från LH-personal om man talar tyska. Bara en liten känsla jag har, men vet inte riktigt om den stämmer.

Framför allt upplever jag det som att kabinpersonalen ibland har svårt att ta till sig att jag inte talar tyska. Jag förstår iofs oftast vad de säger men eftersom jag inte riktigt klarar att sätta ihop egna meningar brukar jag föredra engelska. Vet inte om det är här som det bryter ihop.

Det är väl näppeligen någon hemlighet här på BC.se att Concorde är en varm anhängare av BA, men det förbjuder inte Concorde att ha (kritiska) synpunkter på andra bolag, inkl. SK. Jag är själv en mångårig och god kund hos SK och gillar i stort sett produkten, men delar de flesta av hans jämförelser med LH.

Last edited:
Verkar ha hänt en hel del sedan jag flög business med LH (2004 tror jag bestämt sista turen gick) till eller via MUC. Men dessa resor slog då SAS med ljusår. Urtrevlig personal. Toppenservice. Stänkare innan maten. Mm, mm.
Annars ligger LOT, av alla bolag, högst upp på min numer gamla favoritlista över bästa service.
TAP och SAS får slåss om sistaplatsen på listan över de senaste årens sämsta bolag.

LH C inom europa känns oförutsägbart. Idag serverades nedan "favorit"....ingen hit tycker jag!!

Gäller GOT-MUC

Attachments

• image.jpg
    image.jpg
    103,5 KB · Visningar: 254
Toppen