Senaste nytt

Lufthansa business class inom Europa, mat/service?

Volatyle

Medlem
Hej,

Brukar några gånger per år flyga award trips inom Europa i C-klass (egentligen enda gången jag flyger det, då jag annars inte tycker det är värt det). Vet att business inom Europa inte är vad det en gång varit, och många här hävdar att det är bortkastade poäng osv. Nu har det praktiska anledningar dock, då det ofta blir weekends med sambon och flyga längre bort är inte aktuellt då vår barn fortfarnade är små och barnpassning passar bäst över typ en weekend.

Oavsett vad uppskattar jag ändå det lilla med business class inom europa och tycker det är rätt trevligt att komma iväg med sambon och få flygresan något trevligare än vad vi är vana vid. Genom åren har vi flygit flera av de olika bolagen, Swiss, LOT, Brussels och SAS. Inte helt oväntat sticker ju Swiss ut här med både service och mat (varm mat till och med!) men måste också säga att jag är positivt överraskad av LOT som levererat varje gång och fått oss att känna oss väldigt omhändertagna.

Denna vintern/våren är jag lite inne på att vi ska ta oss ner till Sevilla i typ mars/april. En stad jag länge velat se. Det finns rätt bra flyg ner från GOT (som jag alltid flyger från) men den här gången hittar jag bara Lufthansa. När det gäller just Lufthansa och deras business inom europa har jag läst en hel del skräckhistorier om hur mat och service kan vara i det närmaste värdelöst och business class mer eller mindre är bortkastade pengar (eller poäng) i mitt fall. Tydligen något besparingsprogram på in-flight service inom lufthansa?

Stämmer detta, och hur illa är det egentligen? Å ena sidan ska man såklart inte låta flygbolaget avgöra huruvida man ska till ett resmål eller inte - då resmålet i sig är huvudsyftet, men jag uppskattar verkligen när flygresan i sig är lite guldkant och blir lite fundersam på om jag ska välja ett annat resmål där det går att hitta en fin kombination med t.ex Swiss istället.

Vol
 

Volatyle

Medlem
Skummade igenom tråden. Jösses... Det där är ju värre än vad jag hade föreställt mig. Nä, det där settles it skulle jag säga.
Blir nog Swiss till Belgrad (också en stad jag velat åka till länge!) i vår då, så får Sevilla tas någon annan gång :)

Vol
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Åkte ARN-MUC-LYS-FRA-ARN med LH i C förra hösten. Stolen är ju vad den är så inget speciellt där. Skönt med block på mellansätet dock. Tyckte att maten var förvånansvärt bra faktiskt, mycket bättre än vad man sett andra skriva om Heimat. Servicen också bra. Inte direkt jämförbart möjligtvis men skulle jag få välja mellan LH C intra-eu och SAS Plus på samma sträcka hade jag valt LH utan att blinka.
8000 baspoäng (EB) blev det också på en förhållandevis billig biljett.
 

kristerj

Medlem
När det gäller maten så kan det vara lite av en "hit eller miss", i regel kan man ju äta hyggligt i loungerna före varje ben, så jag tycker inte det är något större problem om det inte smakar bra på en av sträckorna. Servicen tycker jag håller en bra nivå, betydligt mer stabil än hos SAS i Plus. Inga problem att få påfyllning av drycker och något stärkande till kaffet :). LOT har jag ingen erfarenhet av, Brussels är väl inte speciellt kul, det enda som lättar upp är väl att de fortfarande serverar äkta champagne. Swiss är oftast bra, men från Göteborg, så är det ibland Air Baltic eller Helvetica som flyger och då har jag varit med om att cateringen har varit något sämre.
 

Patrik

Medlem
Skummade igenom tråden. Jösses... Det där är ju värre än vad jag hade föreställt mig. Nä, det där settles it skulle jag säga.
Blir nog Swiss till Belgrad (också en stad jag velat åka till länge!) i vår då, så får Sevilla tas någon annan gång :)

Vol
Enda dåliga med lufthansa intra-europe är maten, skulle inte låta det stoppa mig, poängen med business i europa är fast-track, lounge och slippa mittsätesryttare och det fixar även lufthansa galant. Sen drömmer jag om om motsvarande amerikansk variant med mer utrymme, men det lär jag få fortsätta drömma om.
 
Last edited:
Personligen tycker jag det är svintrevligt att flyga LH C i Europa. TK bäst, Swiss snäppet bättre än LH och OS. SAS helt klart minst bra:)

Skulle aldrig bytt resmål för att få åka swiss istället för lh inom Europa ! Själv eller med familj
 

GOTBound

Medlem
IMG_4469.jpeg
IMG_4470.jpeg

Frukost i onsdags GOT-MUC, courtesy of @Mrs. GOTBound, att det är en red eye 06:00 hindrar inte Lufthansa ;)
 
Toppen