Senaste nytt

Lufthansa biljett debiterad av SAS?

intuition

Medlem
Var inne på lufthansa.se och köpte en biljett. Den startar i Köpenhamn, så debiteringen blev i DKK. Använde därför mitt Revolut.

Det spännande är nu att transaktionen på Revolut säger att det är SAS Danmark som är betalningsmottagare. E-biljetten är under 220-kod, alla segment är LH-flygnummer op.by. LH. Biljetten fanns inte att köpa på sas.se. Kan Lufty och SAS ha någor sorts samarbete för biljettering ex-CPH?

Den riktigt intressanta frågan är om jag hade fått 3x poäng om jag använt mitt SAS Amex ;)

Var inne på lufthansa.se och köpte en biljett. Den startar i Köpenhamn, så debiteringen blev i DKK. Använde därför mitt Revolut.

Det spännande är nu att transaktionen på Revolut säger att det är SAS Danmark som är betalningsmottagare. E-biljetten är under 220-kod, alla segment är LH-flygnummer op.by. LH. Biljetten fanns inte att köpa på sas.se. Kan Lufty och SAS ha någor sorts samarbete för biljettering ex-CPH?

Den riktigt intressanta frågan är om jag hade fått 3x poäng om jag använt mitt SAS Amex ;)
Det där var spännande. Köp på Lufthansas Web med betalningsmottagare SAS. Något säger mig att det visas/rapporteras fel någonstans. Biljetten ställs ju ut av Lufthansa/220. Håll oss underrättade :)

Inte riktigt samma sak men för några månader sedan inhandlades en SAS biljett genom Expedia där SAS stod som betalningsmottagare på Amexkortet och poäng utdelades i enlighet med detta. Dock biljettnummer på 117.

Inte riktigt samma sak men för några månader sedan inhandlades en SAS biljett genom Expedia där SAS stod som betalningsmottagare på Amexkortet och poäng utdelades i enlighet med detta. Dock biljettnummer på 117.
Intressant - betyder ju att poängen räknas utifrån vissa merchant-id som SAS har listat hos Amex. Ett antal online-resebyråer fungerar ju bara som förmedlare av kunden till flygbolaget (har noterat liknande med Expedia där sedan Finnair ställt ut kvittot mm) så man måste alltså inte köpa på just sas.se.

Jag har kollat print-kvittot från Revolut men man får inga andra detaljer än namnet "SAS", dvs man ser inget ID eller liknande. Det kan kanske vara så att Revolut är fel-konfat någonstans och listar Lufty som SAS, men lite konstigt är. Vad är oddsen att en fel-konfigurering skulle drabba just ett flygbloags merchant-id att peka på ett annat flygbolags namn?
Transaktionen är pending, får se om något ändrar sig när allt är klart.

Lite återrapportering:

Det tog många dagar för att transaktionen att bli slutförd. I dag (7 dagar senare) ser jag att betalningsmottagaren ändrats till Lufthansa och ett id-nummer (merchant id?). Adressen uppges som "Danmark. Postadress 50679 Köln"... !

Så det hade säkert inte blivit några 3x poäng på ett amex, men helt klart är det något lite udda med den här debiteringen iaf.

Toppen