Senaste nytt

Lufthansa avbokade min konfirmerade bokning

Nanneboy

Medlem
Har någon varit med om följande?
Jag hade en bokning SAS Amex 2-4-1 i business (I-klass) för 4 personer med Lufthansa ARN-MUC-CLT retur i juli 2021. Idag får jag mail att min bokning har blivit avbokad. I expertflyer finns det massa platser kvar på planen (flighterna är alltså inte avbokade) och knappt några uppbokade platsreservationer. Jag ringer amex 2-4-1 kundservice och de säger att Lufthansa har rätt att avboka min biljett om de vill.
Har Lufthansa rätt att avboka min konfirmerade sas-award för att de nu kommer på att de vill fylla planet med fler betalande passagerare?
Är inte den konfirmerade biljetten ett slags juridiskt avtal som de inte bara kan gå ifrån?
 

Tonton

Medlem
Har Lufthansa rätt att avboka min konfirmerade sas-award för att de nu kommer på att de vill fylla planet med fler betalande passagerare?Är inte den konfirmerade biljetten ett slags juridiskt avtal som de inte bara kan gå ifrån?
Hur vet du att detta är deras plan? Har du något sorts belägg för det?

Mitt tips - Fokusera på lösningar, istället för att leta problem. Ring SAS och försök fixa ombokning, då SAS inte kommer att boka om dig automatiskt. F.ö så är det SAS du har ett avtal med, inte Lufthansa, så där är du fel ute.

Verkar som många har fått sina LH-group-flighter avbokade idag. Troligtvis gör LH-gruppen förändringar i sina scheman, och det är många system som ska synka.
 

Senator

Moderator
Tyvärr är du inte ensam @Nanneboy. Det finns en del andra medlemmar som har råkat ut för samma problem. Det körs nog en hel del uppdateringar av flighter som påverkar bokningar. Ring SAS och kolla.
 

palmen

Moderator
Mest troligt är att inom en vecka kommer man kunna se att flighten är inställd.
Inga flygbolag bokar av folk på awards för att sälja biljetter istället. De bokar inte heller av folk med billiga biljetter för att sälja dyrare biljetter senare.

Som de två ovan nämnt så har det senaste veckorna skett stora förändringar på flighter inom Lufthansagruppen där flighter antingen ställts in eller flyttats i tid. Med största sannolikhet är det det förstnämnda som hänt dig.

Om du tittar på Lufthansa sida istället för expertflyer, säljer de biljetter till flighten då? Alltid bättre att gå till "källan" än att titta på en tredjepartssida om möjligt.
 

SK525

Medlem
Fick på samma sätt ARN-ZRH-EWR r/t med Swiss i oktober avbokad... Finns gott om billiga biljetter på samma flighter om man kollar Swiss hemsida. Ringer SAS EB och kollar nu.
 

perhording

Medlem
Samma här. Fick idag avbokat ARN-ZRH-SFO t/r med Swiss i mitten av juli 2021. Inget mail om detta ännu, men det kommer säkert strax. Irriterande, men tydligen vanligt just nu.
 

Tur-Ture

Medlem
Har någon varit med om följande?
Jag hade en bokning SAS Amex 2-4-1 i business (I-klass) för 4 personer med Lufthansa ARN-MUC-CLT retur i juli 2021. Idag får jag mail att min bokning har blivit avbokad. I expertflyer finns det massa platser kvar på planen (flighterna är alltså inte avbokade) och knappt några uppbokade platsreservationer. Jag ringer amex 2-4-1 kundservice och de säger att Lufthansa har rätt att avboka min biljett om de vill.
Har Lufthansa rätt att avboka min konfirmerade sas-award för att de nu kommer på att de vill fylla planet med fler betalande passagerare?
Är inte den konfirmerade biljetten ett slags juridiskt avtal som de inte bara kan gå ifrån?


Du fick nog prata med samma agent som jag i förra veckan när Swiss bokade av min första sträcka på ARN-ZRH-MIA i Oktober. Han var helt oförstående till min frustration och sa att Swiss kan cancelera Eurobonus-bokningar och sälja platserna för pengar om dom känner för det. Har haft flera (4stk) ofrivilliga ändringar på den här bokningen och det har varje gång gällt första sträckan. Bokade om ARN-ZRH till SK-flight och hoppas det lugnar ner sig nu.
 

SK525

Medlem
Fick på samma sätt ARN-ZRH-EWR r/t med Swiss i oktober avbokad... Finns gott om billiga biljetter på samma flighter om man kollar Swiss hemsida. Ringer SAS EB och kollar nu.

Kundtjänst-personen jag pratade med svarade att Swiss varit inne och bokat av många bokningar, oklart varför. Men eftersom det fortfarande finns tillgänglighet på de ursprungliga flygen så skulle de att återställa mina flights enligt ursprunglig bokning.

EDIT: Ser att bokningen nu är tillbaka med ursprungliga flights.
 
Last edited:

Nanneboy

Medlem
Tack för svar - då är jag i alla fall inte ensam. På Lufthansas site så går det att boka ekonomi på flighterna, men inte business. Lutar väl åt att de kommer ställa in flighterna snart då. Nu har jag iofs själv lagt hela sommarresan på hyllan eftersom flighterna bokas om hela tiden - det får bli en annan gång.

Det som jag fortfarande tycker är märkligt är att SAS kan avboka mina konfirmerade biljetter när de flighter (som utförs av Lufthansa) fortfarande säljs av Lufthansa, dvs flighterna inte är inställda (än).
 
Toppen