Jag tog en delad taxi från Panjakent till Dushanbe. Ca 4h på det som kallas västra Pamir highway. Förmodligen inte lika häftigt som den "riktiga" i öster, men trevligt med bergslandskap men också en rad "sovjetiska" gamla fabriker och gruvor.
Dushanbe
Fina parker, alléer och breda vägar med lugn trafik. Jag besökte nationalmuseeum som hade en rad hyggliga utställningar om allt från naturhistoria till sovjetisk krigshistoria. Den stora behållningen var dock att studera bybor på besök i storstan som för första gången skulle åka rulltrappa. En del vägrade medan andra åkte men såg helt skräckslagna ut. Det som blir konstigt är att de spelar in varandra i högupplöst digitalvideo som de sedan publicerar på Facebook. För oss i väst kom rulltrappan minst 50 år innan IT, men i utvecklingsländerna har gjort ett kvanthopp tack vare smarttelefoner.
Mat och dryck
Maten är riktigt multikulti med inslag från flera regioner. I bergen trodde jag mig flera gånger vara i Norge. Dels när jag blev serverad långkok på torkat och saltat lammkött med rödbetor och kålrabbi. Men också när jag fick risgrynsgröt till frukost (inte Congee utan mjölkbaserad skandinavisk version). Fisken från höghöjdssjöarna imponerade dock inte.
"Norsk" mat på et vandrarhem i Fanbergen.
Ukrainsk krog i Dushanbe. Borsjtj Kievstyle. Tadjikvodkan serveras med en skiva citron eller apelsin. Inte helt nödvändigt då prestigevarianterna är nästan smaklösa. Men man ska inte slarva med c-vitaminerna....
Klockan är 0700 på en busshållplats och jag väntar på att dagens första laddning samsa (köttfylld pirog) ska bakas.
En nästankatastrof
Jag kokade vatten på hotellrummet i en vattenkokare när jag hörde ett konstigt ploppljud. Tittar mot ljudkällan och ser att kaffekokaren står i brand. Hoppar ur sängen och tänker att "ingen fara, det här klarar jag". Innan jag kommit fram "exploderar" kokaren och brinnande delar faller ner på golvet och antänder mattan på flera ställen. Stökigt. Jag bedömer dock att jag klarar detta utan brandsläckare och stampar ner bränderna i matten, kopplar ur kokaren och använder en pyjamasöverdel (TG F) för att slänga ut den brinnande och nu svårt deformerade kokaren ut på balkongen. Inga sprinklersystem fanns och rökutvecklingen var så kraftig att ett svenskt brandlarm hade löst. Men inte i Tadjikistan….. Gjorde nog inte allt rätt men ger mig själv godkänt i krishantering. Hällde exempelvis inte vatten på brinnande elutrustning men åtdrog mig en mycket lätt brännskada under foten som säkert kunde att undvikts. Det fanns både gardiner och tjocka stoppade fåtöljer i närheten så det här hade kunnat sluta riktigt illa. I mer än ett parallelluniversum finns nu löpsedlar som "chartersvensk bränner ner historiskt kvarter i Dushanbe".