Lowcosttravelgroup i konkurs - Möjligheter att få pengar tillbaka?

bberg

New member
Hej!

I torsdags 15 juli, gick bolaget Lowcosttravelgroup i konkurs. Hade sedan en tid tillbaka en hotellbokning genom en av deras siter, då deras pris var en tredjedel av vad övriga bokningssidor eller hotellet själva ville ha betalt.

När jag bokade så betalade jag en deposition (25% av totalbeloppet) med mitt Ikano Visa kreditkort. Efter kontakt idag med Ikano bank så hänvisade de mig till ERV som ställt ut deras reseförsäkring. ERV hade dock inget konkursskydd eller liknande som täckte situationer som denna.

Jag vet att enligt konsumentkreditlagen så bör det finnas möjligheter att få pengar tillbaka då köpet var gjort med kreditkort, är dock osäker på hur jag skall gå tillväga i praktiken.

Har någon annan varit i en liknande situation eller vet vad som gäller i det här fallet?
 
Du har betalat med ett kreditkort och "varan" har inte levererats!



Praxis brukar vara att kortbolaget återbetalar beloppet.
 
Konsument Europa skriver




Om du använt konto- eller kreditkort för att boka din resa finns möjligheten att genomföra en kortreklamation gentemot din bank för att få tillbaka pengar. Enligt Konsumentkreditlagen har konsumenter rätt att rikta samma krav på sin bank som mot sin motpart i kreditförhållanden.Klicka för att utvidga...




Lowcosttravelgroup har slutat göra affärer - Konsument Europa



Stå på dig mot Ikano och uppdatera oss gärna hur det går!
 
@Morgans svar låter vettigt. Kontakta Ikano och hänvisa till artikeln hos Konsument Europa så bör det lösa sig. Lycka till!
 
Detta får väl ses som ett (varnande) exempel på hur det går när man bokar på o(ö)kända sidor. Det första fråga jag skulle ha ställt mig, hur kan de ge 66% rabatt? Och jag behöver bara betala 25 % av totalpriset!

Lycka till med att få pengarna tillbaka. En nyfiken, fråga hur mycket gäller det du vill ha återbetalt?
 
011430121 skrev:Detta får väl ses som ett (varnande) exempel på hur det går när man bokar på o(ö)kända sidor. Det första fråga jag skulle ha ställt mig, hur kan de ge 66% rabatt? Och jag behöver bara betala 25 % av totalpriset!Lycka till med att få pengarna tillbaka. En nyfiken, fråga hur mycket gäller det du vill ha återbetalt?Klicka för att utvidga...
När det gäller hotellbokning är det inte helt omöjligt att få 66% rabatt från rack rate på vissa hotell.

Men om det är avsevärt billgare än andra hotellbokningssajter då ringer varningklocka. Priserna brukar inte att skilja sååå mycket mellan hotellbokningssajterna.
 
011430121 skrev:Detta får väl ses som ett (varnande) exempel på hur det går när man bokar på o(ö)kända sidor. Det första fråga jag skulle ha ställt mig, hur kan de ge 66% rabatt? Och jag behöver bara betala 25 % av totalpriset!Lycka till med att få pengarna tillbaka. En nyfiken, fråga hur mycket gäller det du vill ha återbetalt?Klicka för att utvidga...


Håller med helt och en tankeväckare för de flesta branscher (vi ser det även i IT-världen när kunderna klagar på timtaxan).

Om kunden inte är villig att betala det det kostar att faktiskt driva ett företag så går det på det här viset.
 
Var glad att du använt kreditkort, du bör få pengarna tillbaka då de inte levererat. Hade du använt bankkort så hade du suttit värre till.
 
Jag har använt mig av lowcostholidays vid ett flertal tillfällen. Priserna har verkligen varit uppseendeväckande bra.

Nu har även jag en förskottsbetald bokning genom lowcostholidays. Två veckors all-inclusiveboende på Maldiverna för två par. Betalt med AmEx. Har följt instruktionerna och skickat iväg en fråga till hotellet om bokningens status. De KAN ha fått betalt och allt förblir i sin ordning. Om de inte har fått betalt blir det till att kontakta AmEx och sedan försöka lösa boendefrågan... Lagom kul såhär tre veckor innan avresa...
 
Tack för era svar!

Har även jag kontaktat hotellet för att höra om reservationens status. Ska även hänvisa till Konsument europas artikel vid nästa kontakt med Ikano, återkommer med resultat!


011430121 skrev:Detta får väl ses som ett (varnande) exempel på hur det går när man bokar på o(ö)kända sidor. Det första fråga jag skulle ha ställt mig, hur kan de ge 66% rabatt? Och jag behöver bara betala 25 % av totalpriset!Lycka till med att få pengarna tillbaka. En nyfiken, fråga hur mycket gäller det du vill ha återbetalt?Klicka för att utvidga...


Ja, jag håller med om orimligheten i prissättningen men faktum är att jag tidigare bott på hotell genom samma resebyrå med liknande rabatt mot andra bokningsidor och bokningsvillkor som i den här bokningen.

I det här fallet rör det sig om ca 2K för 3 nätter som jag betalt hittils. Om jag inte skulle få tillbaka något så får jag se det som en dyrköpt läxa!
 
Dr. Miles skrev:När det gäller hotellbokning är det inte helt omöjligt att få 66% rabatt från rack rate på vissa hotell.Men om det är avsevärt billgare än andra hotellbokningssajter då ringer varningklocka. Priserna brukar inte att skilja sååå mycket mellan hotellbokningssajterna.Klicka för att utvidga...
Lowcostholidays har varit relativt ensamma om att erbjuda all-inclusivepriser. Det har varit min anledning att boka genom dem.
 
Pratat med AmEx ikväll och de var som vanligt ytterst trevliga och hjälpsamma. De har några fler kunder med liknande situationer framför sig och jag blir uppringd av någon mer insatt i morgon. Jag reagerade dock på en kommentar om att faktumet att mellanhanden gått i konkurs gör en reklamation omöjlig. Återstår att se vad det betyder... Uppdaterar tråden i morgon när jag vet mer.



Notera: jag har ännu inte fått information från resorten på Maldiverna om huruvida de erhållit betalning eller inte. Har de fått det är allt lugnt.
 
Och nu fick jag informationen från resorten på Maldiverna. Booking cancelled. Då ska vi se då...
 
Samtal med AmEx klart. Summan krediteras i sin helhet. Behöver såklart skicka in bekräftelse på betald bokning och hotellets "cancellation". Skönt. Nu blir det till att hitta ett annat boende!
 
Letade på trivago och fick via hotelling inkl frukost för 6600 på Kempinski Bangkok, när andra siter tog 7600 utan frukost. Väl vid check in så hade dom inte fått några pengar ifrån bokningsbolaget, blir att ringa Amex
 
Om någon är intresserad av lite återkoppling så fick jag tillbaka hela det inbetalda beloppet av Ikano. Dock var processen inte speciellt smidig då det krävdes 7 samtal till kundtjänst innan jag fick tag på rätt person och processen tog ungefär en månad. Fick olika bud vid varje samtal, allt från att det var ERV som skulle ersätta mig till att det inte var något de kunde göra. Sist och slutligen var det Ikano som betalade ut beloppet.
 
Back
Top