Senaste nytt

Lounger & Köer för en nybörjare...

Thrilled

Medlem
Hejsan!

Först och främst förlåt om svaret på mina frågor redan finns besvarade, men jag hittade inte dessa :(

Då var det iaf dags för vår första business klass resa. Jag och frugan har bokat in resa till Thailand och flyger med Thai Airways ner och Austrian hem. Båda resorna i businessklass.

Nu vänder jag mig till er mer beresta :)

Om man pratar lounger... vad har vi access till här..specifikt då på Arlanda (Thai) där resan avgår och Bangkong (Austrian) där vi flyger hem ifrån? Hur pass gott om tid innan brukar ni anlända för att hinna med att avnjuta loungen innan flyget går?

Sen speciellt med rådande omständigheter kring köer på arlanda...har man som businessclass resenär någon smidigare kö eller kan man köpa någon "fast track"?

Är det något annat som jag bör tänka på i samband med resan i business klass?

Stort tack på förhand!
 

011430121

Medlem
Hejsan!

Först och främst förlåt om svaret på mina frågor redan finns besvarade, men jag hittade inte dessa :(

Då var det iaf dags för vår första business klass resa. Jag och frugan har bokat in resa till Thailand och flyger med Thai Airways ner och Austrian hem. Båda resorna i businessklass.

Nu vänder jag mig till er mer beresta :)

Om man pratar lounger... vad har vi access till här..specifikt då på Arlanda (Thai) där resan avgår och Bangkong (Austrian) där vi flyger hem ifrån? Hur pass gott om tid innan brukar ni anlända för att hinna med att avnjuta loungen innan flyget går?

Sen speciellt med rådande omständigheter kring köer på arlanda...har man som businessclass resenär någon smidigare kö eller kan man köpa någon "fast track"?

Är det något annat som jag bör tänka på i samband med resan i business klass?

Stort tack på förhand!
Trevligt att göra sin första resan i Business.
Först när det gäller FastTrack ingår det i biljetten, nu är det lite kaos när det gäller säkerhetskontrollen på Arlanda, det man med säkerhet kan säga att på tidigmorgon från klockan ca 04.00 kan det vara ca. 1 timme i kö att komma igenom det som har hänt de senaste dagarna är att även FastTrack har köer på minst 30 minuter under samma tid, normalt blir köerna lite mindre fram på förmiddagen.
Om jad får rekommendera skulle jag vara på Arlanda ca 11.30 när ni skall resa med TG 960 kl 14,30

Loungen ni har tillgång på Arlanda är SAS, den ligger precis vid gate 1 och en trappa upp.
Om ni har guld status i något Star Alliance bolag tar ni den ingång till vänster annars tar ni ingången till höger.

Vid hemresan finns det många Thai Airways lounger att välja på när ni flyger Austrian ta den som ligger närmast er gate.
Jag vet inte hur det ser ut med andra Star Alliance lounger om de är öppna sök på nätet, Singapores tycker jag är trevlig samt vill man ha en liten annorlunda upplevelse så besök EVA loungen
FastTrack har ni på BKK

När ni kommer till VIE och om ni skall ha anslutning hemåt finns en Austrian lounge.

Vad man skall tänka på, ta med något som är bekvämt att sova i, själv brukar jag byta om till något pyjamas liknande om det är nattflyg
Men det viktigaste är njut av resan
Ha en trevlig resa och glöm inte att skriva en reserapport!
 

jonten

Medlem
Förutom det som telefonnumret 011 skrivit :D
Tänk på vad du ger dig in på, det kommer bli dyrt i framtiden. Du kommer ha skitsvårt att åka coach nästa gång.
Frugan kommer tjata om lounge, käket och business säten. Så mitt tips är att redan nu börja leta upp trådar med 241 inlägg, kreditkort och hur du skall maximera poängen. Eller helt enkelt casha business.
Men ha en fantastisk resa, blir en ny värld som öppnar sig.. ;)
 

JacobGBG

Medlem
Förutsatt att er resväg är ARN-BKK och hem BKK-VIE-ARN så skulle jag rekommendera följande.

Utresa:
ARN – Kom 3h innan avresa enl ovanstående förslag för att vara på säkra sidan. Slå er sedan ned i SAS loungen.


Hemresa:
BKK – Beroende på er inställning till shopping så kom i god tid för att strossa runt på i affärerna. BKK är galet stor och glammigt. Ni har tillgång till alla *A lounger. Thai har den största och är bäst placerad men kan upplevas som lite väl livlig. Singapore Airlines och EVA är de lounger som brukar slåss om benämningen bästa lounge på BKK. Båda är fullt godkända.

VIE – Häng i Austrian lounge vid G gaterna. Undvik den mindre loungen vid D-gater.
 

trskial

Medlem
Förutom det som telefonnumret 011 skrivit :D
Tänk på vad du ger dig in på, det kommer bli dyrt i framtiden. Du kommer ha skitsvårt att åka coach nästa gång.
Frugan kommer tjata om lounge, käket och business säten. Så mitt tips är att redan nu börja leta upp trådar med 241 inlägg, kreditkort och hur du skall maximera poängen. Eller helt enkelt casha business.
Men ha en fantastisk resa, blir en ny värld som öppnar sig.. ;)

Min fru har inte tjatat om att flyga business efter att vi flög Emirates Business ToR Oslo-Bangkok tre gånger mellan juni 2016 och juli 2017.

Jag kan inte påstå att det är speciellt märkvärdigt. Flög i mars 2016 ekonomiklass Oslo-Bangkok ToR och det var helt okej det också förutom att det var mindre säten och svårt att sova. När man ankom Bangkok vid lunchtid kändes som att någon hade kastat grus i ögonen på en:D

Det jag uppskattar med business (har visserligen bara åkt med emirates) är fördelen med lounge (emirates egen i dubai och bangkok är helt amazing), egen incheckningdisk och skönare säten plus att Emirates har 2-3-2 i business på deras 777-300ER och A380 1-2-1 på ovanvåningen där vi satt.
 

Thrilled

Medlem
Stort tack för alla trevliga svar! Man lär sig så länge man lever :) Jag trodde att jag var knuten till den lounge som flygbolaget jag åker med hade. Låter ju extremt trevligt att kunna testa på lite andra också... Speciellt på Bangkok där det verkar finnas extra stort utbud!

Såg lite skum info (kanske outdated)... Där stod det att endast Sas Lounge Gold var öppen. Samtidigt så står det på SAS egen sida -->

"RESOR MED ANDRA FLYGBOLAG
BOLAG INOM STAR ALLIANCE
När du reser i Star Alliance Business Class har du tillgång till SAS Lounge (utom SAS Gold Lounge) vid avresan. Du måste visa ett boardingkort för Business Class på en flygning med Star Alliance samma dag från den lokala flygplatsen. Inga gäster tillåtna."

Så frågan är vilken lounge är det som man skall ta sig till på Arlanda :)

Japp det är TG960 som vi åker med... vi hade till och med planerat att vara där till 10:30 pga av kaos som är på Arlanda just nu... kanske lite överambitiöst :)

MVH

/T
 
På ARN är det business loungen som erbjuds om du inte är Star Alliance Guld eller högre.

På BKK kan du gå direkt till Eva lounge, de andra loungerna är så där, möjligen kan det vara värt ett kortare besök på TK loungen möjligen.
Thai loungerna var dåliga pre corona så vågar inte ens tänka på hur trista de är nu.
 

Birch

Medlem
Vi gjorde transit i Bangkok i början på Maj och tänkte köra en lounge hopping men då var EVA Air och Singapore Air Loungen fortfarande stängda p.ga pandemin och vet inte om det ändrats sedan dess. Turkish airlines lounge hade inte öppnat när vi gick förbi så det blev inget besök där.

Vi hamnade tillslut på Royal Orchid Prestige Lounge vid D-gates. Lite folk och stor lounge, hyfsad buffetmat och det fanns en Äggstation där de gjorde önskad form av ägg på beställning!! Det fanns även en bemannad bar där man kunde beställa bestämda drinkar samt vin men provade den aldrig då det var så tidigt på morgonen.
Tycker den Loungen var mycket trevlig och fräsch, tydligen öppnad 2019 så den har inte hunnits användas så mycket med tanke på pandemin.

Review: Royal Orchid Prestige Lounge Bangkok - The MileLion
 

Emil123

Medlem
Är i samma sits med första busniess resan så kanske kan hijacka tråden lite :) Kommer åka ARN-FRA-GVA-JFK (SAS, SWISS, SWISS) samt
JFK-WAW-FRA-BRU-GOT (LOT, Lufthansa, Lufthansa, Brussel airlines)

Ska resa från terminal 7 JFK-FRA (LOT busniess, statuslös annars) om jag förstått rätt men verkar skralt med lounger där. Kommer förmodligen ha skaffat Amex Plat tills dess resan är. Har inga problem att vara tidig, hinner man titta till Centurion lounge i T4 för att sedan ta sig till T7? För ARN blir det SAS eller Amex lounge antar jag.
 
Toppen