Senaste nytt

Los Angeles och San Fransisco eller enbart Los Angeles?

Är du helt galen!? Att besöka både LA och SF på 3 dagar är ungefär som att försöka se hela europa på 3 dagar. I bästa fall kan du hinna med en av städerna på den tiden, men även det blir svårt.

Lugn och fin nu, om du läser OP igen:

Jag har möjlighet att spendera 3 samt 3 nätter i California, med ett stopp imellan på 2 dagars jobb i Phoenix. Jag vill minst köra 3 dagar i LA men funderar på om jag också isåfall ska ta 3 dagar i San Fransisco eller någon annan stad i regionen? Eller köra vidare på LA den andra turen?

Så ser du att OP tänkt köra tre dagar (3) i LA och sedan åka på två (2) dagars jobb i Phoenix, AZ och därefter ha ytterligare tre dagar (3) i antingen LA eller San Francisco. Alltså inte båda på tre (3) dagar utan totalt två (2) skilda besök om totalt sex (6) dagar. Då hinner man nog i varje fall få en försmak av båda städerna. Ingenstans förstod jag det som om att försöka hinna båda städerna på tre (3) dagar, det står specifikt bland annat ”den andra turen”.

Ah, det missförstod jag. Men det är fortfarande väldigt kort med tid. Jag skulle nog ändå nöja mig med den ena staden. SF kan man hinna med hyggligt på den tiden men LA är gigantiskt och det kan ta enorm tid att förflytta sig ibland, så tiden kan rinna iväg fort.

Tre dagar på båda platser kan vara ganska optimalt. LA tar ganska lång tid eftersom det oftast blir långa avstånd från exv Hollywood till Long Beach eftersom det finns sevärdheter på båda ställen. Nu föredrar jag ju mycket hellre SF istället för LA så jag skulle lagt all tiden i SF. Allt är mycket enklare där med att ta sig runt och man kan promenera i staden och prova cable car.

Ett ytterligare alternativ till LA är San Diego som är en trevlig stad. Då kan man även göra en utflykt till Tijuana i Mexiko, vilket är en omskakande upplevelse. Tijuana är en nog en av de vidrigaste städer att besöka men kan vara en upplevelse att varit där. Gör det på dagtid och håll i värdesakerna och betala med kontanter, dollar går bra.

Ingen som frågat NÄR resan är? Gör ju en viss skillnad när det gäller naturmål som Sedona. Jag älskade Sedona men var där i början av juni, kanske inte lika skoj i februari.

Om du verkligen vill göra LA och SF med 3 dagar vardera(?) skulle jag i LA koncentrera mig helt på Santa Monica/Hollywood/Beverly Hills och i SF helt enkelt "centrum".

Det finns ju ingen lag på att man måste se allt när man besöker ett ställe, och det är faktiskt dumt att ens försöka. Tycker 2-3 nätter var är lagom för det jag nämnt.

Tre dagar på båda platser kan vara ganska optimalt. LA tar ganska lång tid eftersom det oftast blir långa avstånd från exv Hollywood till Long Beach eftersom det finns sevärdheter på båda ställen. Nu föredrar jag ju mycket hellre SF istället för LA så jag skulle lagt all tiden i SF. Allt är mycket enklare där med att ta sig runt och man kan promenera i staden och prova cable car.

Ett ytterligare alternativ till LA är San Diego som är en trevlig stad. Då kan man även göra en utflykt till Tijuana i Mexiko, vilket är en omskakande upplevelse. Tijuana är en nog en av de vidrigaste städer att besöka men kan vara en upplevelse att varit där. Gör det på dagtid och håll i värdesakerna och betala med kontanter, dollar går bra.

Väljer du Tijuana så var bara väldigt noga med vad som gäller för (en eventuell) hyrbil. Om inget har ändrat sig nyligen så brukar hyrbilsfirmorna vara allergisk mot att ta in bilen till Tijuana.

Väljer du Tijuana så var bara väldigt noga med vad som gäller för (en eventuell) hyrbil. Om inget har ändrat sig nyligen så brukar hyrbilsfirmorna vara allergisk mot att ta in bilen till Tijuana.

Det är inte ens att tänka sej att ta med hyrbilen till Tijuana. Bilen parkerar man vid gränsstationen och sedan går man över gränspassagen och tar en taxi till centrum i Tijuana. Tänker man ta en barrunda så tar man tåget/spårvagnen från San Diego till gränsstationen, vilket är det allra enklaste.

Som några har nämnt i tråden handlar det alltså om 2 turer a 3 dagar per tur, så antingen 6 dagar i LA eller 3 i SF och 3 i LA. Verkar ändå som att dem flesta tror att 3 dagar på varje ställe räcker och således borde fokusera på de största sevärdigheterna i varje stad. I LA blir det ju då hollywood/Beverly Hills samt då antagligen bo i Santa Monica, medan i SF så blir det Golden Gate Bridge, Alcatraz och åka lite spårvagn.

Resan kommer förövrigt att ta plats mellan 13 till 22 dec.

Låter som en bra kombo att testa båda. En kan ju alltid återvända. Personligen gillar jag en-två dagarsresor till nya ställen för tiden saktar ner när allting är nytt. När jag undervisade i Chicago 2 mån/år tog jag ofta sådana resor. Arizona var varmt och gott under vintern och en hinner mkt under en dag! Lycka till!

Toppen