Senaste nytt

London City Airport - John F Kennedy (All Business Class)

Kricka

Medlem
Jag är långt ifrån lika professionell skribent som många av medlemmarna
är - bara en sådan sak som att inte ta med en kamera på resan ! Bilderna
tagna med mobilen blev usla varför jag får försöka beskriva resan nedan:

Flyget från Arlanda avgår redan 07.30, vilket i sig är lite för tidigt i min smak.
Ett tips för eventuella kommande resenärer på denna sträcka är att vara på
Arlanda i mycket god tid då eventuellt incheckat bagage måste vara klart
senast kl. 06.40 (av säkerhetsskäl sades det).

BA8490, som flygs av BA Cityjet, blir lite sen från Arlanda men då jag har
gott om tid på LCY så är det lugnt. Planet är halvfullt så vi får varsinn tvåa.
Stolarna i denna Embraer 170 är betydligt bekvämare än de Finnair har
till Bromma ! Så snart lampan för säkerhetsbältet släckt så erbjuds vi
något att dricka men på fastande mage så får det bli en kopp te till den
efterlängtade frukosten. Full English Breakfast smakar bra när man har
varit igång ett par timmar !

Vi landar drygt 30 minuter sent (09.30) på LCY och från plats 01B blir man
först ut. Passkontroll och sen upp en trappa till säkerhetskontrollen tar fem
minuter. Den lilla loungen för BA 001 till JFK öppnar inte förrän kl. 11.30 så
man har ett par timmar att läsa inlägg på BC.se, skicka några mail etc.
(Flygplatsen har gratis Wi-Fi). Den lilla specialloungen vid gate 24 har inte
något stort urval men vitt/rött/champagne, bra kaffemaskin och ett par
sorters smörgåsar finns att tillgå. Själv ser jag fram emot mat och dryck
ombord varför lite bubbel får fungera som "uppvärmning".

Den relativt lilla Airbus A318 har bara 32 platser, alla Business Class med
Fully Flat Bed-stolar i 2+2 konfiguration. Nu var även detta flyg bara lite mer
än halvfullt så jag fick en tvåa för mig själv (1J+1K). Snabbt iväg på tid och
Champagnen serverades snabbt tillsammans med en förrätt innan det var
dags för landning på Shannon. Ny säkerhetskontroll, US Immigration och US
Customs klarade av vår maskin på en halvtimme. Riktigt trevlig personal
(både den irländska och amerikanska) som arbetade effektivt ! Boarding
igen för att nu kunna ta det lugnt, njuta av god mat och dryck i några
timmar. iFE består av varsin iPod med att antal filmer, TV-avsnitt och
spel och till dessa fanns det naturligtvis de vanliga NC-lurarna. Hade
min egen iPad2 med mig för säkerhets skull men den behövde jag inte
ta fram. Någon timmes vila för att prova flatbed var rätt skönt efter en
bra lunch och en tidig morgon. Kan egentligen bara framföra ett par
negativa saker om BA 001: resan var alldeles för kort och det hade
varit trevligare med ett tomt säte mellan resp. stol som man kör på
andra sträckor i CW.

Att kunna landa på JFK och komma ut direkt i inrikesterminalen är
fantastiskt skönt ! Alla fomaliteter avklarade redan på Irland. Man
kan, om man flyger vidare, bege sig med sin väska till bagage drop
för ev. anslutningsflyg alt. transportera sig in mot staden.

Som jag nämnde i ett tidigare inlägg så tog jag den senare flighten
(kl. 22.10) tillbaka för att få en hel sista dag i NYC. Passade på att
åka till JFK i rätt god tid för att hinna prova på restaurangen i
Galleries Loungen. Riktigt imponerande ! Man kunde få olika
pastarätter tillagade, det serverades en god New England Clam
Chowder, Cod Cake med remouladsås, ett par kött/kycklingrätter.
Man kunde blanda sig en fin sallad och därefter ta lite ost med
ett glas Port. Ett urval av viner fanns för självservering och på
begäran (tack för tipset, Concorde !) så fanns även Champagne.

Vid ankomsten till loungen blev man erbjuden ett besök vid
Arrival Lounge för LCY på Radisson Edwardian efter landning
nästa dag. Detta får provas nästa gång...

Smidig ombordstigning med ett så litet plan, vilket även på åter-
vägen var drygt halvfullt. Hade bokat samma stol på returen (1J).
Efter en god måltid med tillhörande drycker så var det dags att
sova så snart skylten med säkerhetsbältet släckts. Vi hade en
"bra" medvind på sträckan men den innebar även att planet
skumpade en del under delar av flygningen. Inför landningen
på LCY serverades frukost där man kunde välja på English
Breakfast, cereals with milk eller ett fat med färsk frukt. Då
vi hade haft medvind kunde vi landa en stund före tidtabell.

I en annan tråd Transport LCY-LHR diskuteras min transfer
mellan flygplatserna och anledning till denna.

Flyget LHR-ARN (BA 780) kl. 14.10 flögs med en ganska
nedsliten Boeing 767, vilken nog sett sina bästa dagar för
länge sedan. Avången hamnar tyvärr mellan lunch/middag
så det serveras ett par smörgåsar samt scones. Helt Ok men
hade hellre tagit en middag.

Resan kan sammanfattas som en mycket trevlig TP-run där
framförallt den smidiga mellanlandning på Shannon framstår
som favorit. Nu behåller man sitt BAEC Gold ytterligare två år!
 
Last edited:

Kricka

Medlem
Flög ut fredag 3/2 och returen från JFK 6/2 med ankomst ARN
Igår kväll vid 18-tiden. (Naturligtvis med BC.se-taggen på mitt
handbagage!)
 

Jacob

Medlem
Trevlig rapport Kricka!

Jag flyttade över denna till Reserapports-forumet så den blir lättare att finna i framtiden. Hoppas detta är OK.
 

Senator

Moderator
Tack Kricka, en bra summering av en underbar produkt. Några saker att tillägga gällande LCY CW:
1. Om man har tid så skulle jag resa "Mainline" till LHR kvällen innan och bo i stan
2. Tar man BA 003 så landar man efter rusningstrafiken på Manhattan (20:00)
3. Tar man BA 002 (18:30) tillbaka så hinner man med BA8491 från LCY till ARN
4. Dock är inte ARN-LCY med CityFlyer så mycket att hänga i granen frågor du mig
5. Numera är BA 001-004 ca 1.500kr dyrare per väg än LHR-NYC sträckorna om man bokar dessa hos BA. Bokar man detta under AA codeshare är det samma pris som från LHR till NYC. Bokar man det som AA kan man även (om man vill) boka ARN-LHR sträckan med SAS under BD code-share. Så vill man ha 2 x 210 TP på BA, samt tjäna 4.800 baspoäng på SAS går det:cool:

När jag åkte hade vi 28 av 32 stolar tagna. Jag satt också på 1K, med en herre på 1J. Jag känner att man satt väldigt "nära" sin medresenär och att i det avseende är vanliga CW bättre. Jag anser också att BA har "hypat" mat och dryck som "First Class" men det var lite väl mycket skolmatsals känsla och ingenting mer än vad man får på "mainline" BA. För mig handlar allt om att undvika US INS & Customs. Hela Shannon upplevelsen är värt hela resan!
 

Concorde

Founding Member
Bra rapport och kul att fler provar denna unika service! En rättning bara, du skriver att vanliga CW (Club World) på mainline flottan har ett tomt säte mellan stolarna. Det är inte korrekt. CW stolarna är i ying-yang formation vilket skapar en större känsla av avskildhet.
 

Gnopps

Medlem
Tack för rapporten! Hur kommer det sig att man måste plocka upp bagaget i New York om man ska vidare, har inte tullen gjorts redan i Irland?
 

Kricka

Medlem
Jag ställde mig samma fråga men kunde inte få något vettigt svar ! Man hämtar
upp sin väska på bandet och bär ut den ut ur vad man kan kalla säkethetszonen.
Där lämnar man den vid en Bagage-drop trots att den är checkad hela vägen.
Det skapar i.a.f. arbetstillfällen även om man var tvungen att lägga väskan på
bandet själv..
 

Gnopps

Medlem
Jag ställde mig samma fråga men kunde inte få något vettigt svar ! Man hämtar
upp sin väska på bandet och bär ut den ut ur vad man kan kalla säkethetszonen.
Där lämnar man den vid en Bagage-drop trots att den är checkad hela vägen.
Det skapar i.a.f. arbetstillfällen även om man var tvungen att lägga väskan på
bandet själv..
Från band till band: gick du igenom någon säkerhetskontroll eller tull?
 
Toppen