Senaste nytt

Lojal till vilken hotellkedja?

daadog

Ny medlem
Hej,

Har börjat resa ganska mycket i jobbet, 70-80 nätter per år inom Europa och 10-20 i NordAmerika/Asien.

Vilken hotellkedja skulle ni satsa på? Eller är det mera värt att bara köra på hotels.com eller booking.com status?

Svår fråga. Vilka kedjor finns i de städerna du kommer att besöka oftast? Var ligger hotellen jämfört med var du ska jobba och var du vill vara på kvällen? Inte så kul att förlora 30 minuter i varje riktning för att ta sig fram och tillbaka till hotellet eller till någonstans att äta och titta runt på kvällen. Har företaget någon budgetgräns för rummen du får bor i? Kan du satsa på en kedja kommer du att få bra benefits som uppgraderingar förutom fria nätter. Annars är 10% rakt av hos hotels.com inte helt dumt heller och du är fritt att välja det hotell som passar bäst i varje stad.

Jag skulle säga att du ska först tänka på hur och var du vill bor. Först då kan du jämföra olika hotellprogram som erbjuder det du vill ha. Du kommer att spendera en stor del av ditt liv on the road. Maximera den tiden först.

Jag har gjort det enkelt för mig. Har >200 nätter blandat i världen. Kör Strawberry i Norden och Hotels i resten av världen. Bor sällan så att de stora kedjorna är bästa alternativet varken för jobbet eller för hur jag vill bo för utgång på kvällen.
Jag värderar att bo centralt men nära kund, sällan detta funkar med en kedja i världen.

• Gilla
Reactions: ekf
Det beror lite på vilken budgetnivå det ska vara också. Jag har kört en del på Best Western och känner nog att det är tungt att tjäna in frinätter där, samtidigt som många hotell varierar kraftigt i standard. IHG med Ambassador kan ju funka om du är mest i storstäder och det är okej att lägga den pengen på hotell.

IHG med Ambassador så blir du direkt Platinum (eller vad nu den nivån heter nu för tiden, näst högsta). Om du bor mycket på IC hotell i större städer så är det ett bra val, och sen finns ju övriga kedjor av blandad kvalite. De är stora utanför Norden där du i så fall får sikta på något annat program.

Det troliga är ju dock att även Hilton, Hyatt mfl program säkert fungerar lika bra, allt beror ju på vad du vill satsa på. Fördelen med hotels.com är ju att kickback går tillbaka till en själv samt att möljighet till Refunder också finns som brukar ge en hel del.

Så för att svara på frågan behöver du själv nog titta på vilka städer är det du kommer bo i, och vilka kedjor är starka just där. Om du tex åker till LA så finns ju alla kedjor representerade över större delen av stan, men andra ställen kan det vara andra kedjor som utmärker sig.

Tack för all input! Har kollat runt lite och tror jag kör på IHG som verkar finnas lite överallt eller hotels.com. Bor oftast i närhet av större städer.

Tack för all input! Har kollat runt lite och tror jag kör på IHG som verkar finnas lite överallt eller hotels.com. Bor oftast i närhet av större städer.
Tänk också på cashback-portalerna (som TopCashback) för IHG-webbplatsbokningar. Jag får 3-17 % kontant tillbaka på vistelser + IHG-poängen. Det är lätt att kvalificera sig för milstolpeutmärkelsen Lounge Pass. Du kan välja Louge pass vid 40 nätter.

Det är stort värde som Diamond Ambassador att få alla poäng + pengarna tillbaka. [Jag tycker fortfarande att Hyatt Globalist-förmånerna levereras mer konsekvent på mina vistelser än Diamond Ambassador-förmånerna.]

Last edited:
Tänk också på cashback-portalerna (som TopCashback) för IHG-webbplatsbokningar. Jag får 3-17 % kontant tillbaka på vistelser + IHG-poängen. Det är lätt att kvalificera sig för milstolpeutmärkelsen Lounge Pass. Du kan välja Louge pass vid 40 nätter.

Det är stort värde som Diamond Ambassador att få alla poäng + pengarna tillbaka. [Jag tycker fortfarande att Hyatt Globalist-förmånerna levereras mer konsekvent på mina vistelser än Diamond Ambassador-förmånerna.]
Hade aldrig hört om några "cashback" portaler. Ska kolla in det.

Hade aldrig hört om några "cashback" portaler. Ska kolla in det.
Välkommen till en ny värld! Efter att ha varit cashback-nörd i många år och testat (och slutat) med dussintals sajter har jag slutligen landat i att jag bara orkar med två. Svenska Refunder och amerikanska TopCashBack. (Kan vara värt att jämföra amerikanska TopCashBack med den brittiska om man har mycket UK-baserade utgifter. Finns även bra lokala tyska om man har mycket utgifter i Tyskland.

Toppen