Senaste nytt

Logiken bakom prissättning. Någon som kan förklara?

För länge sedan åkte jag och min kollegor väldigt ofta Sturup-Arlanda-Kastrup-Vidare ut i Världen (precis som din biljett). Priset kunde ibland närma sig hälften av det andra, så timpengen var lätt intjänad (OCH man kunde handla mer taxfree :) )

Jag kommer väldigt tydligt ihåg att man absolut inte kunde hoppa på i Kastrup (en kollega testade detta) och han blev i princip utslängd.

Det andra jag kommer ihåg var att om man inte lyckades få incheckningspersonalen på hemresan att bara tagga till CPH så kunde man inte gå av på Kastrup av förklarliga skäl (=incheckat bagage utan passagerare). De gånger vi lyckades kommer jag dock inte ihåg att det blev något strul.

Men, men...Vi pratar början nittiotal och då hade man inte lika koll. Nyckeln ligger dock i att antingen inte åka med incheckat bagage eller att övertala incheckningspersonalen att bara tagga till CPH (vilket jag tror är mycket svårt nuförtiden). Åker man utan bagage kan man ju alltid skylla på att man blev akut sjuk på Kastrup...:)...
 
Ett annat exempel i Nordamerika. Tittade på en enkel mellan MEX-SFO och United skulle ha 4600 för direkt flighten på morgonen i economy. Bokar jag istället MEX-SFO-SAN med exakt samma flight från MEX blev priset 1400 kronor. Stopp på 6h i SFO och man måste släpa bagaget själv, antar att man då kan strunta i att checka in bagaget igen och gå av i San Francisco istället...

MEX-(SFO)-SAN konkurrerar troligen med direktflyget Mexico City-Tijuana som med största sannolikhet är betydligt billigare ändå. Lägg till$18 för att gå på bron mellan Tijuana Airport och USA så har du troligtvis sparat pengar ändå. Men visst blir det helt absurda prisskillnader.
 
Toppen