Senaste nytt

Livet på en Pinne med Johnny Linne

fcx

Medlem
Nu var dessvärre 2/3 av utställningen stängd för renovering ett par år så det blev en ganska undermålig upplevelse för oss då besvikelsen att inte få se SR-71 Blackbird tog musten ur oss.
Innan vi lämnar muséet ger jag er tre av det viktigaste flygande farkosterna i mänsklighetens historia i kronologisk ordning.

Ajajaj, har kommer jag och strör salt i såren för inte ens om hela utställningen hade varit öppen hade ni fått titta på 71:an. Den står utställd på "annexet" ute vid IAD, tillsammans med exempelvis Discovery och Concorde. Själv tycker jag att annexet är mer intressant än huvudbyggnaden.
 

Jannes

Medlem
Ajajaj, har kommer jag och strör salt i såren för inte ens om hela utställningen hade varit öppen hade ni fått titta på 71:an. Den står utställd på "annexet" ute vid IAD, tillsammans med exempelvis Discovery och Concorde. Själv tycker jag att annexet är mer intressant än huvudbyggnaden
Japp, Hazy-Udvar utställningen är riktigt bra. Lyckades se alla 4 kvarvarande (plus delar av de två andra) rymdfärjor i somras, och man ser Discovery här bakom SR-71. Blev även den femte och sjätte Concorden för mig på den resan :)
 

Attachments

  • IMG_2302.jpeg
    IMG_2302.jpeg
    122,6 KB · Visningar: 143

JohnnyWilde

Medlem
Fin trefingrars på blåjonten! Gillart! :cool:
Jag skulle hävda att det var fyrfingrars innan jag började klunka!!
Ajajaj, har kommer jag och strör salt i såren för inte ens om hela utställningen hade varit öppen hade ni fått titta på 71:an. Den står utställd på "annexet" ute vid IAD, tillsammans med exempelvis Discovery och Concorde. Själv tycker jag att annexet är mer intressant än huvudbyggnaden.
Scheisse, en av nackdelarna med kort framförhållning :(
Japp, Hazy-Udvar utställningen är riktigt bra. Lyckades se alla 4 kvarvarande (plus delar av de två andra) rymdfärjor i somras, och man ser Discovery här bakom SR-71. Blev även den femte och sjätte Concorden för mig på den resan :)
Då har vi en anledning att komma tillbaka!
 

JohnnyWilde

Medlem
Då vi började känna oss färdiga med Washington beslöt vi oss att dra oss ut mot Dulles för att ägna eftermiddagen och kvällen åt lite loungehoppande.
Det enklaste var att ta tunnelbanan och även om den har ett par år på nacken vad det gäller standard var vi positivt överraskade hur rent och väl underhållet det var i tågen och på stationerna.
Vår flight var inte först 22.20 och klockan var nu strax efter 15 så vi hade räknat ut att incheckningen ändå skulle vara öppen eftersom Lufthansa har sin flight till Frankfurt 18.10.
Mycket riktigt och med två sällskap framför oss i Firstkön som båda viftades bort då de stod i fel kö gick allt snabbt och smidigt.
Pass och säkerhetskontroll gick på ett par minuter och kunde gått ännu fortare om inte en tjänsteman ville kolla närmare på den snöglob jag köpt till min dotter. Han kunde dock inte vara trevligare eller mer hänsynsfull när han öppnade förpackningen.
Då vi hade oceaner av tid till vårt förfogande började vi i Uniteds Polaris lounge belägen i Concourse C som var en mycket trevlig bekantskap, stor och luftig med utmärkt utsikt över landningsbanorna.
Det var dock väldigt välbefolkat i loungen men vi hittade ändå två hyfsade fönsterplatser och slog oss ner.
Efter att ha kollat på vilka avgångar som var internationella förstod vi att bulken avgick mellan 16 och 18 vilket gjorde att efter 17.30 var vi i det närmaste ensamma kvar i jätteloungen.
Efter att ätit en lättare middag i matsalen och provat ett par, för mig nya, bourbons och lokal öl tog jag en dusch för att få lite ny energi för de sista timmarna på amerikansk mark.
Vid 19.30 började vi röra oss mot Concourse B varifrån vår flight avgick, dels för att få lite miljöombyte och dels för att få röra på oss lite. Efter att ha promenerat omkring i terminalen en stund checkade vi in en mycket glest befolkad Senator lounge där vi blev hänvisade till det speciella First avdelningen där vi intog en lättare middag till samt provade champagnen. Då jag inte alls var i form för champagne gick jag tillbaka till bourbon och lokal ölprovning ute i den vanliga Senatoravdelningen eftersom det fanns skönare fåtöljer där och TV med nyheter.
För att bryta tristessen gjorde vi en liten avstickare för att kolla taxfreeshopping och Turkishloungen i närheten för sedan lugnt invänta vår avfärd hemåt.
 

JohnnyWilde

Medlem
Lufthansa gillar att lyfta fram att det ingår prioriterad boarding direkt från loungen på IAD vilket bestod av att en värdinna samlade ihop F Pax och sedan tog vi en sidodörr ut till en glaskorridor som ledde fram till jetbryggan. Vet inte riktigt vad jag föreställt mig hur det skulle gå till men det var inte det coolaste jag varit med om direkt!

Ikväll var vi fyra passagerare längst fram i planet och förutom oss två var det en amerikansk mor och dotter i tonåren som antagligen undrade vilka vi var då det blev mycket god stämning bland crew så fort vi klivit ombord.
Glada miner och frågor om vistelsen samt att ett par ur businessclass crewn kom fram och hälsade vilket ljuset inte föll på modern och dottern initialt utan allt fokus var på oss två som hade ockuperat styrbordsida medan de fick hålla tillgodo med babord.
Det är exakt så det brukar kännas när det är några HON ombord som stjäl all uppmärksamhet från oss simpla awardpassagerare!

LH 415 IAD – MUC 22.20- 12.35 OTP
Airbus 340-600 Seat 1K + 1D


Med en flygtid på strax över 7 timmar så lade jag upp taktiken som följande:
Ett Glas rött som PDB

20230819_222519.jpg

Kaviarservice

20230818_195657.jpg

Efter det följde kötträtten för att fortsätta på det inslagna rödvinet, det har en tendens göra mig sömnig vilket tjänade mina syften ypperligt vid det här tillfället.
Menyn såg ut som följande:

Lufthansa First Class Menu
Choice of Appetizers
  • Caviar with the traditional Garnishes
  • Black Pepper crusted Duck Breast and Potato Salad with White Truffle Oil, boiled Quail Egg and Caperberry
  • Pan-seared Scallop and grilled Shrimp with Papaya and Cucumber Salad enhanced by Lime Ginger Soy Sauce
  • Duo of Beet Puree with Chevre and Lime Orange Reduction accompanied by Pearl Barley Salad with Red Wine Vinaigrette
  • Seasonal Salad Leaves with Cherry Tomato, Cucumber and Red Radish Julienne, presented with Dressing
Night Special
  • As an Alternative to our warm Meals we offer a Selection of prime Cheeses. Have a pleasant Evening with our Night Special and enjoy a nice Glass of Red Wine at the End of the Day.
Choice of Main Courses
  • Grilled Beef Filet with Cabernet Veal Jus, crushed Potato with Olive Oil, Spinach with Garlic and Shallots, White Pearl Onion and grilled Asparagus
  • Pan-seared Salmon Filet with Ginger Glaze, spiced Eggplant, blanched Gai Lan and steamed Jasmine Rice
  • Konigsberger Meatballs accompanied by Caper Lemon Sauce, Potato Wedges with Butter and Chive and Red Cabbage Salad with Apple
  • Mushroom Agnolotti with Basil Cream Sauce, Napa Cabbage, Tomato Concassée and Zucchini Cubes
Selection of Cheese and Dessert
  • Small Cheese Platter
  • Dark Chocolate Pot de Crème with Raspberry Compote
  • Fresh Fruit Potpourri with Sauce Sabayon
Good Morning
We will be pleased to serve you a delicious Breakfast at any time.
Cold and hot Specialties
  • Fresh Orange Juice
  • Home-made Smoothie
  • Fresh Fruit
  • Muesli with Milk or Greek Yogurt
  • Fresh Berries with Mango Puree
  • Salami Milano and Lachsschinken
  • Dublin Cheese and Brie
  • Smoked Salmon
  • Scrambled Eggs freshly prepared upon your Request with Bacon or Chives
  • A Selection of different Breads and Rolls, Croissant and Danish Pastry
  • Butter, Jam, Honey and Nutella
Bye Washington

20230819_224657.jpg


Gott rödvin

20230819_222535.jpg


20230819_222618.jpg


Ikoniska Lufthansa First Class kabin

20230819_223533.jpg


Klart godkänd köttbit innan jag blev nedbäddad och med hjälp av brusreducerade hörlurar sov jag bort 5 timmar vilket jag alltid är nöjd med på flygplan.
Efter den sedvanliga dubbla espresson innan landning och tacket från besättningen för att vi flög Lufthansa tog vi mark före utsatt tid i München.
Då vi hade två timmar innan den sista ödmjukhetsträningsflighten hem till Stockholm avnjöt vi en lunch i satellitloungen och en sista kall öl på terrassen.
En dusch senare var vi på väg hem under en totalt händelselös flygning, ni vet en sådan som bara ska klaras av!
På det hela taget en mycket lyckad resa och jag kan inte understryka hur fantastisk vår besättning var, klart i paritet med Singapore Airlines, vilket säger mycket!
Kul för min kumpan att få inledda sin första klasskarriär med en sådana bra flygningar och nu planerar vi redan för nästa. Eventuellt blir det Kalifornien eller annars en komplex routing till Asien med flera byten bara för att få maximalt med olika flyg och flygplatser.
Vi får se
 
Last edited:
Toppen