Senaste nytt

Liverapportering om flighter

Fått info att det är problem i Nuuk (GOH) och att inte SK1293 kanske kommer till CPH idag.

Lite stök på flygplatsen tydligen vad jag läste

Precis, fick höra att det ev blir övernattning i GOH eller om de kan komma iväg till BGO.
Om jag förstår det rätt är det också med crew-tiden som man ev går över.

Kan ju rapportera mer kring detta ämnet då jag var ombord SK1293 i Måndags 11 Aug. @Ricci har du någon info hur nära crew var att gå över? För oss så sa dom inte mycket mer än orsaken till förseningen, som också var rätt uppenbart på flygplatsen.

Hela historian var i alla fall att jag och hela resesällskapet kom till Nuuk flygplats vid 12:15 för incheckning till 14:00 avgångstiden. Det gick allmänt trögt att checka in och bagagebandet strulade en del för agenterna, 2 diskar öppna för SAS flighten och alla blev ombedda att hämta ut boardingpass och bagagetagg redan innan man ställde sig i kön.

Vi var klara med check in kring 12:50 och tog oss rätt snabbt igenom säkerhetskontrollen, som också hade nya typen av röntgenmaskiner vilket innebar att få saker behövde packas ur. Så kring 13:00 sitter jag vid caféet airside och beställt en lunch. Vid 13:30 rör jag mig bort mot gate 1 som man ser har SAS skyltar vid sig men ännu ingen gate annonserad på flygplatsens tavlor.

Klockan han gå och bli 14:00, ingen info.... Vid 14:26 pushades en försening i SAS appen att avgången var estimerad till 15:15. Sen när vi närma oss 15:00 så börja i alla fall jag inse att inte det heller skulle hålla. Det jag observerade dock var att en hel del lokalbefolkning började boarda 2 olika flighter till destinationer inrikes, så jag tänkte att något var fel på själva flygplanet.

Dock 15:03 så görs då utropet på hela flygplatsen som gör att en ytterligare försening, och risk för inställning av flight är överhängande. Meddelandet informerar om att samtliga SAS passagerare skall lämna gate-området, gå hela vägen ut till incheckning igen och att full säkerhetskontroll skall ske igen. Alla passagerare ser väldigt förvirrande ut då det samtidigt pågår en boarding av en Air Greenland flight till ytterligare destination inrikes.

Vi börjar oavsett röra oss ut mot utgången men många försöker fråga personalen vad som händer men ingen verkar kunna svara på detta. När nästa utrop sker nämner man orden "Airside Contamination" vilket får mig att direkt reagera till, när skulle detta hänt?

När alla väl är ute ur airside-området kan man från check in området se ner till gate-området och det är helt tömt, samtidigt går flera personer med varselklädsel och börjar plocka ner eller titta bakom varje liten grej som står i hyllan på taxfreen. Utöver det rivs varenda papperskorg upp och alla påsar byts.

Kön till säkerhetskontrollen var så lång att den gick in genom "tullen" och till bagage claim området (men inte in airside of course).
Hela sweepen tog strax över 1h att genomföra och det var dessutom samma personal som skötte säkerhetskontrollen som gjorde detta, så tillslut vid 16:20 öppnar kontrollen igen. Direkt när detta sker pushar SAS Appen "BOARDING" med ett självklart stressmoment för samtliga ca 170-180 pax i kön som skall med CPH flighten.

Jag själv som stod rätt halvvägs i kön tog mig igenom kontrollen vid 16:50, dock uppmärksamma jag att man gjorde extremt mycket fler "random" kontroller på väskor som åkt genom röntgenmaskinen vilket stoppade upp flödet galant.

Väl ombord planet ca 17:00 fortsätter boardingen och vi har boarding complete kring 17:12 och då plockar kaptenen upp mikrofonen och påbörjar sitt välkomnande och beklagar förseningen. Detta enligt honom berodde på "Greenland Civil Aviation Authorities and Nuuk Airport not living up to the safety standards". Man annonserar också att man efter färdiglastat allt bagage vart tvugna att lasta av allt incheckade bagage och skickat för screening igen". (Kan säga att massa väskor inte kom med ändå)

Tillslut pushar vi 17:20 och rullar ut på banan för take off kring 17:35 med en annonserad flygtid på strax över 4h20min. Detta gör att vi har en beräknad ankomst kring 01:00 i Köpenhamn, ca 3h 20 min efter ordinarie ankomsttid (Glöm och dröm att man hinner med sista SK flighten). Vi landade tillslut 00:41, blev en hotellnatt i CPH och hemresa till Stockholm dagen efter.

Enda orsaken jag kan tänka mig är att stöket med inrikesflygen inte kräver säkerhetskontroll, men när skulle själva Airside contamination skett? Och frågan är, skedde den vid 15:00 efter att SAS pushat en försening? Hade vi klarat oss om vi avgått på tid? Air Greenlands flight till CPH med A330 maskinen avgick utan problem klockan 12:15.
 

Attachments

  • 20250811_153644.jpg
    20250811_153644.jpg
    {memory} MB · Visningar: 40
  • 20250811_150643.jpg
    20250811_150643.jpg
    {memory} MB · Visningar: 40
  • 20250811_164525.jpg
    20250811_164525.jpg
    {memory} MB · Visningar: 38
Last edited:
Kan ju rapportera mer kring detta ämnet då jag var ombord SK1293 i Måndags 11 Aug. @Ricci har du någon info hur nära crew var att gå över? För oss så sa dom inte mycket mer än orsaken till förseningen, som också var rätt uppenbart på flygplatsen.

Hela historian var i alla fall att jag och hela resesällskapet kom till Nuuk flygplats vid 12:15 för incheckning till 14:00 avgångstiden. Det gick allmänt trögt att checka in och bagagebandet strulade en del för agenterna, 2 diskar öppna för SAS flighten och alla blev ombedda att hämta ut boardingpass och bagagetagg redan innan man ställde sig i kön.

Vi var klara med check in kring 12:50 och tog oss rätt snabbt igenom säkerhetskontrollen, som också hade nya typen av röntgenmaskiner vilket innebar att få saker behövde packas ur. Så kring 13:00 sitter jag vid caféet airside och beställt en lunch. Vid 13:30 rör jag mig bort mot gate 1 som man ser har SAS skyltar vid sig men ännu ingen gate annonserad på flygplatsens tavlor.

Klockan han gå och bli 14:00, ingen info.... Vid 14:26 pushades en försening i SAS appen att avgången var estimerad till 15:15. Sen när vi närma oss 15:00 så börja i alla fall jag inse att inte det heller skulle hålla. Det jag observerade dock var att en hel del lokalbefolkning började boarda 2 olika flighter till destinationer inrikes, så jag tänkte att något var fel på själva flygplanet.

Dock 15:03 så görs då utropet på hela flygplatsen som gör att en ytterligare försening, och risk för inställning av flight är överhängande. Meddelandet informerar om att samtliga SAS passagerare skall lämna gate-området, gå hela vägen ut till incheckning igen och att full säkerhetskontroll skall ske igen. Alla passagerare ser väldigt förvirrande ut då det samtidigt pågår en boarding av en Air Greenland flight till ytterligare destination inrikes.

Vi börjar oavsett röra oss ut mot utgången men många försöker fråga personalen vad som händer men ingen verkar kunna svara på detta. När nästa utrop sker nämner man orden "Airside Contamination" vilket får mig att direkt reagera till, när skulle detta hänt?

När alla väl är ute ur airside-området kan man från check in området se ner till gate-området och det är helt tömt, samtidigt går flera personer med varselklädsel och börjar plocka ner eller titta bakom varje liten grej som står i hyllan på taxfreen. Utöver det rivs varenda papperskorg upp och alla påsar byts.

Kön till säkerhetskontrollen var så lång att den gick in genom "tullen" och till bagage claim området (men inte in airside of course).
Hela sweepen tog strax över 1h att genomföra och det var dessutom samma personal som skötte säkerhetskontrollen som gjorde detta, så tillslut vid 16:20 öppnar kontrollen igen. Direkt när detta sker pushar SAS Appen "BOARDING" med ett självklart stressmoment för samtliga ca 170-180 pax i kön som skall med CPH flighten.

Jag själv som stod rätt halvvägs i kön tog mig igenom kontrollen vid 16:50, dock uppmärksamma jag att man gjorde extremt mycket fler "random" kontroller på väskor som åkt genom röntgenmaskinen vilket stoppade upp flödet galant.

Väl ombord planet ca 17:00 fortsätter boardingen och vi har boarding complete kring 17:12 och då plockar kaptenen upp mikrofonen och påbörjar sitt välkomnande och beklagar förseningen. Detta enligt honom berodde på "Greenland Civil Aviation Authorities and Nuuk Airport not living up to the safety standards". Man annonserar också att man efter färdiglastat allt bagage vart tvugna att lasta av allt incheckade bagage och skickat för screening igen". (Kan säga att massa väskor inte kom med ändå)

Tillslut pushar vi 17:20 och rullar ut på banan för take off kring 17:30 med en annonserad flygtid på strax över 4h. Detta gör att vi har en beräknad ankomst kring 01:00 i Köpenhamn, ca 3h 20 min efter ordinarie ankomsttid (Glöm och dröm att man hinner med sista SK flighten). Vi landade tillslut 00:41, blev en hotellnatt i CPH och hemresa till Stockholm dagen efter.

Enda orsaken jag kan tänka mig är att stöket med inrikesflygen inte kräver säkerhetskontroll, men när skulle själva Airside contamination skett? Och frågan är, skedde den vid 15:00 efter att SAS pushat en försening? Hade vi klarat oss om vi avgått på tid? Air Greenlands flight till CPH med A330 maskinen avgick utan problem klockan 12:15.
Hej Simon,
Som du beskrev det så var det på marken på Grönland som var problemet.
Den info jag fick var att om man inte kom iväg i tid så var option "cancelling" eller flyga till BGO.
Där en ev ett extra plan skulle stå redo alt ny besättning skulle flygas upp och ta över planet som landade 00:20 i BGO.
Men jag vet inte om SK1293 flögs med emergency time för crew som de kan göra ibland.
 
Hej Simon,
Som du beskrev det så var det på marken på Grönland som var problemet.
Den info jag fick var att om man inte kom iväg i tid så var option "cancelling" eller flyga till BGO.
Där en ev ett extra plan skulle stå redo alt ny besättning skulle flygas upp och ta över planet som landade 00:20 i BGO.
Men jag vet inte om SK1293 flögs med emergency time för crew som de kan göra ibland.

Jag räknade på tiden för crew och om man tänker sig att dom påbörjar sin arbetstid 90min före avgång från CPH 10:55 gör att dom börja 09:25. Tar man då att dom landa 00:41 ger det en duty time på över 15 timmar vilket lätt låter som någon typ av undantag för att lösa hela situationen.

Om det i sin tur gör att crew fick "rast" eller "vila" efter 13:15 när alla pax gått av planet till 16:15 och man kan "räkna bort" 3h delvis för att på så sett kunna jobba längre.

Oavsett är jag både glad och ledsen att vi inte blev kvar på Nuuk. En irrops hade gjort det väldigt stökigt med boende då Air Greenland redan ställt in x antal inrikesflyg samma dag och boende hade vart i princip omöjligt. Samtidigt hade man nog fått flyga med Air Greenlands A330 hem istället, hade vart trevligt att pröva :)
 
Jag räknade på tiden för crew och om man tänker sig att dom påbörjar sin arbetstid 90min före avgång från CPH 10:55 gör att dom börja 09:25. Tar man då att dom landa 00:41 ger det en duty time på över 15 timmar vilket lätt låter som någon typ av undantag för att lösa hela situationen.

Om det i sin tur gör att crew fick "rast" eller "vila" efter 13:15 när alla pax gått av planet till 16:15 och man kan "räkna bort" 3h delvis för att på så sett kunna jobba längre.

Oavsett är jag både glad och ledsen att vi inte blev kvar på Nuuk. En irrops hade gjort det väldigt stökigt med boende då Air Greenland redan ställt in x antal inrikesflyg samma dag och boende hade vart i princip omöjligt. Samtidigt hade man nog fått flyga med Air Greenlands A330 hem istället, hade vart trevligt att pröva :)
Har ingen aning med vad som gäller "rast eller vila" dock vet jag att det också kan påverka vad crew har i "ryggsäcken" dvs vad de flugit tidigare typ dagen innan eller samma dag innan flight till GOH.
 
Toppen