Senaste nytt

Liverapportering om flighter

Igår vid 15-tiden satt jag och kikade på Flightradar24, då ett plan med det lite ovanliga namnet ”Plus Ultra” startade från Arlanda. ARN angavs som startpunkt, men slutdestination var inte angiven. PU842 var flight nummer. En koll på Swedavias hemsida visade inte att detta plan var med på avgående? Innan Arlanda kom detta plan från Lima i Peru och mellanlandade i Madrid.
Nåväl jag följde färden som gick vidare österut. Vid 21-tiden passerades Irkutsk i Ryssland:
F3126142-1732-4B41-974D-73CAFC1C7A3E.jpeg

’Till sist landade det i Osaka Japan på KIX.

Igår vid 15-tiden satt jag och kikade på Flightradar24, då ett plan med det lite ovanliga namnet ”Plus Ultra” startade från Arlanda. ARN angavs som startpunkt, men slutdestination var inte angiven. PU842 var flight nummer. En koll på Swedavias hemsida visade inte att detta plan var med på avgående? Innan Arlanda kom detta plan från Lima i Peru och mellanlandade i Madrid.
Nåväl jag följde färden som gick vidare österut. Vid 21-tiden passerades Irkutsk i Ryssland:
Visa bifogad bild 119643
’Till sist landade det i Osaka Japan på KIX.
Spännande den stod tydligen på ARN övernatten, kan det vara Cargo?
94B345BB-02F8-45E4-918B-3D387C75DEC9.png

Spännande den stod tydligen på ARN övernatten, kan det vara Cargo?
Som sagts ovan så är/var det en chaterkärra. Men att anlända till ARN nära midnatt för att sedan kl 15 åka till KIX, ger inte mkt tid för ”besök”.
Hur som helst, planet lämnade Osaka nu som PU843 kl 03:19 JST lördag. Okänd destination. Så kanske frakt?

Såg planet över vårt hus på väg att landa. Tyckte det var märkligt så jag tittar i Flightradar och ser att den har vänt över Irland och flugit tillbaka.

Någon som vet något? Om det var medical divert borde de rimligtvis ha landat i UK/Irland

Attachments

• Screenshot_20210815-161051_Flightradar24.jpg
    Screenshot_20210815-161051_Flightradar24.jpg
    88,8 KB · Visningar: 294
Här har vi förklaringen till vad som hände med SK925 den 15 aug. Utdrag ur AV Herald:

A SAS Scandinavian Airlines Airbus A330-300, registration LN-RKM performing flight SK-925 from Copenhagen (Denmark) to Washington Dulles,DC (USA), was enroute at FL360 about 10nm northeast of Londonderry,NI (UK) when the crew decided to return to Copenhagen maintaining FL360. The aircraft landed safely in Copenhagen about 1:50 hours after turning around.

Multiple passengers told The Aviation Herald, that the captain announced technical difficulties as reason for the return, cabin crew however indicated a windshield had cracked. The flight was postponed to the next time departing with a delay of 24 hours.

The following day another A330-300 registration LN-RKN delivered the passengers to Washington with a delay of 24 hours.

Toppen