Sammanfattning status av Lufthansa First Class.
Frankfurt - Seoul (Utresan)
Kabin (B747-8i)
Bokade sista sätet så fick bara välja sista sätet 3G som är ett av parsätena. Inga problem generellt då alla säten är lika bekväma i alla lägen sitta, ligga och lounge. Dock märks det att kabinen är över 10 år gammal och slitage syns, dividern gick inte att fälla upp vilket gjorde att vi under hela flighten hade absolut privat nivå mellan våra säten. Min stolsgranne var dock en trevlig champ som jag konverserade med länge under middagen. Dock blev det märkbart vilken skillnad denna divider gjort om den fanns när man väl låg och sov under natten.
En anekdot i ämnet är att jag flög en flight i denna kabinen på A340-600 förra året och då var det jätteproblem med kabinen, IFE funka inte och stolskonsoler släppte, då kunde jag ju dock byta säte vilket minimera problemen men är det fullbokat går det ju ej.
Catering
Här har jag ofta tidigare ratat Lufthansa i många år, känns som man fortfarande går på kvantitet före kvalité. Menyerna är enorma med många alternativ och i vanligt ordning lastar man ett alternativ av allt för att alla passagerare skall få sitt första val. Men i grund och botten vill man ju också se kvalité på maten, lik andra bolag som utan problem kan servera en stor bit oxfilé medium rare i First kan Lufthansa knappt göra det ens. Man har Caviar (vilket är ett måste om man flyger First) och även ost-vagnen sticker ut i mängden.
Punkten där man istället glänser på är den elektriska stekpannan i galley som de gör färsk äggröra i till frukosten. Fortfarande i mitt tycke den bästa frukosten man kan få i luften.
Crew
Trevliga och proffisionella. Just på denna flight som var helt fullbokad var det konstigt nog enbart 2 crew som servade F-kabinen. En av dessa berättade senare under flighten att det var hans första service i first class sedan han gått fortutbildningen att få jobba där framme. Jag själv som arbetat mig upp genom arbetslivet vet mycket väl att alla måste vi göra något första gången och klart det märktes på några punkter att han var helt ny där framme. Den generella påfyllningen av vatten i glaset skedde inte och man glömde bestick efter man serverade varmrätten så jag fick säga till.
Markservice
Just på denna resa ankom jag till Frankfurt till en vanlig gate och fick så leds promenera till First Class Terminal. Inga fel med det dock kan jag tycka att med tanke på storleken av flygplatsen borde man kunna erbjuda transferservice med golfbil mellan vissa gater.
Väl i First Class Terminal är nivån fortfarande hög på service. Blir välkomnad vid entrén och snabbt igenom dedikerade säkerhetskontrollen. Själva grejen med FCT är ju just att det ska vara så sömlöst som möjligt och det märks även denna avresa. Har en god vän som bor i närheten av flygplatsen som bestämmer sig för att köra och möta upp mig för lite snack i lobbyn på FCT. Jag sitter i baren när min värdinna meddelar mig att min vän sitter i lobbyn och väntar. Jag dricker upp det sista i mitt glas champagne, går rakt ut genom securityn och sitter casually och snackar under 20 min. När jag väl går igenom fulla securityn igen och kommer tillbaka till bardisken där jag lämnat väskan, ja då är glaset med champagne uppfyllt igen helt utan att jag bett om det men man vet att så skall det vara!
Utkörningen till flyget är också en bekvämlighet jag hoppas dom aldrig tar bort från sin service.
Betyg för flyget
6 av 10
Tokyo - Frankfurt (Hemresan)
Kabin (B747-8i)
Nu satt jag på 1A istället och direkt märker man en annan nivå av privacy vid det här sätet. Visst kan nog sätesgrannarna set toppen av min skalp men med sätesdividern uppe blir man ändå avskärmad tillräckligt för att känna sig lagom ensam. Man märker knappt att crew jobbar bakom en och till skillnad från rad 3 där crew springer fram och tillbaka för fullt hela tiden.
Men även på denna flygningen var det problem med sätet, eller ja ett av "persienen" för ett av de fyra fönsterna man har per säte. Det främsta gick inte ner helt vilket gjorde att solen sken rakt in kabinen när alla skjulle sova. Crew fick rulla ihop en filt och sen trycka upp en kudde mot fönstret för att täcka detta. Analogt, JA men det fungera ju.
Som tidigare sagt, kabinen är över 10 år i tjänst och måste bytas. Dock kan nämnas att jag anser att med bäddningen är detta ett riktigt bra säte att sova i.
Catering
Liksom tidigare sagt är det mer kvantitet än kvalité. Även hemresan speglades detta på menyn, dock var dem japanska alternativen bra mycket fler än den västerländska. Maten smakade helt okey, men inte mycket mer än så. Dock fanns det massor med extra snacks mellan måltiderna om man bara ville ha till filmen.
Crew
Denna flighten var det 3 crew som skötte service, en i galley och två som sprang i kabinen. Märkbart snabbare service på denna flighten och jag hann äta en snabb lunch och sedan bädda ner mig i sängen för sömn. Inga missar gjordes på denna flighten.
Markservice
Inget att snacka om, varenda gång jag flugit ut från Toyko Haneda har servicen vart extremt bra! Börjar röra mig mot check in disken och när jag tar upp telefon en bit ifrån och tar en bild mot First Class Check in kommer en kvinna ut och frågar direkt: Traveling first class today sir?
Hon viftar till en av sina kollegor som gör sig redo att ta emot mig och ser i farten att hon som eskorterar mig fram till disken har en handskriven namnlapp med vad det verkar som alla F pax som skall flyga den dagen. Check in tog knappt 90 sekunder och man taggar väskan varpå samma kvinna som mötte mig ber om att få eskortera mig till security. Och även där är det "räkmackan" hela vägen igenom då man får använda crew security som är helt tom. Är uppe i loungen efter knappt 7 min från att jag gått fram emot check in disken.
Väl vid boarding frågar dom om de skall hämta en men jag valde att gå ner själv och hade fått en indikerad tid (11:25) om jag ville boarda först. Kommer ner och möts där av samma kvinna igen som tar mitt pass och dubbelkollar allt, säger sedan att jag bara behöver visa boardingpass vid boarding. När väl boarding börjar är det barnvagnar och rullstolarna först, men alla använder gångbrygga 2 så någon minut senare när jag väl är ensam att gå ombord är det absolut ingen kö eller någon i vägen. Alltid lite speciellt att boarda framifrån gate med nästan 350 pers som står i Grupp 2-3-4-5 som bara väntar
Betyg för flyget
7 av 10
Slutsats
Är First Class på Lufthansa fortfarande något att ha? Jag flög Lufthansa first class för första gången i Februari 2015 och jämför man med andra bolag jag flugit, både före och efter pandemin säger jag att Lufthansa hänger en bit efter. Markservicen är kanon, främst i Frankfurt där man kan sitta i Terminalen och vänta tills det är dags att boarda och man blir utkörd. Men catering och kabinen har varit detsamma under alla år jag flugit med dom, trött mat men enorma mängder av alternativ.
I slutändan är det lite inviduellt vad man faktiskt gillar, och när det kommer till Lufthansa kan jag personligen säga att det är ändå "helt okey"