Senaste nytt

Live: Resan är målet - ungefär

erc

Medlem
God morgon från Oslo Lufthavn. F-piren är sömnigt lugn och jag har precis betalat mer för en frukost än vad den stundande flygresan kostar.

Den här resan har verkligen inget annat mål än att jämföra low-cost longhaul med traditionell economy. För att ta mig till avreseflygplatsen behöver jag positionera mig. Och den här positioneringsflygningen är verkligen billig och jag förväntar mig i princip ingenting. Även om jag har hört en del positivt om flygbolaget.

Uppdaterar löpande och efter varje segment delar jag med mig av alla detaljer.

Segment #1 avklarat.

AirSERBIA JU451 Oslo - Belgrad. Operated by Dan Air.

Avgången 09:45 var ändrad till 10:20 och pushback påbörjades 10:25.

Airbus A319-100, YR-URS, 15 år gammal med hyfsat CV. Maskinen helvit utan livery.

Biljettpris: SEK217 eller 12öre/km.

La till SEK103 vid bokningen för val av säte (1A) och jag fick raden för mig själv i en väldigt tom kabin. Vattenflaska och en ätbar mexikansk wrap ingick.

Kortterminal fungerade inte. Så de låga priserna ombord kunde tyvärr inte nyttjas.

Nu sitter jag i Air Serbia Premium Lounge, kanske den mest deprimerande lounge jag besökt, och väntar i några timmar innan jag får boarda lågprisprodukten som på knappt fem timmar tar mig till nästa destination!

Segment #2 och segment #3 avklarade. Med minsta möjliga marginal i Abu Dhabi.

WizzAir 5W7044 från Belgrad till Abu Dhabi. Avgång 18:05 och ankomst 01:20. Så var det i varje fall tänkt…

Biljettpris SEK1379 (eller 36 öre/km). Jag lade till SEK230 för att få sitta på 1F. Föga förvånande ingick absolut ingenting. Ok med utrymme på första raden och sätet bredvid förblev tomt.

Airbus A321neo i fräscht skick. Tre år gammal maskin.

Boarding completed 18:35. Passagerare ständigt instruerade att sätta sig på sin plats, inte blockera mittgången och enbart sätta sig på sin avsedda plats. Kabinpersonalen ihärdiga med sina instruktioner. Effektivt men ingen trevlig stämning direkt. En ung passagerare tycks ha glömt sin ryggsäck vid gaten. Passageraren ville såklart gå mot strömmen tillbaka till gaten och hämta väskan men det tilläts såklart inte. 18:41 kom markpersonal med väskan. Passageraren väldig nöjd. Men något annat är tydligen fel. En passagerare är avhyst men vägrar lämna flygplanet.Kabinpersonal och markpersonalen inväntar polis. Efter ytterst lite dramatik förde polisen ut en ung liten tjej och vi passagerare fick identifiera vårt handbagage. Tiden går…Till slut hälsar dock kaptenen välkomna ombord och ber om ursäkt för förseningen och den obehagliga upplevelsen. Nåväl. Vi lyfter kvart över sju, över en timme försenade.

Då nästa segment avgår 03:00 och från annan terminal var det bara att ställa in sig på att vara kreativ i Abu Dhabi och hitta annan rutt hem…

Vi tar mark 01:53 och ni vet hur långsamma sådana här minuter går. Skönt att sitta längst fram och kunna komma av först. Men - bussgate såklart. 20:18 rullar jag iväg med första bussen och efter en upplevd evighet i snigelfart kommer jag in i terminalen och tar sikte på transferskyltningen. Nästa segments gate är självklart så långt bort som möjligt men jag kom fram lagom till den sista bussboardingen 02:40. Success!

Så - kan man flyga från Europa till Abu Dhabi med WizzAir? Många säger nog absolut nej. Jag säger ja med reservation. För omkring 1500kr får man vad man förväntar sig i form av hård och mjuk produkt. Den största bristen tyckte jag medpassagerarna stod för. Det var riktigt rörigt ombord med ett ständigt spring i mittgången, högljutt, barn som ville leka tittut med kabinpersonalen som försökte göra sitt jobb bakom det minimala draperiet. Vidare tror jag att det fortfarande går att hitta t/r-biljetter till Abu Dhabi eller Dubai från Skandinavien för omkring 5000kr med riktiga flygbolag och då faller de ekonomiska argumenten.

Last edited:
Segment #3 utgörs av den direkta motsatsen till WizzAir.

Etihad EY85 Abu Dhabi till Rom. Avgång 03:00 och ankomst 07:00.

Biljettpris SEK846 (eller 19öre/km). Det var detta pris som fick mig att vilja jämföra. Mycket osäker på hur vanligt det är att hitta liknande priser.

Boeing 777-300ER som efter 12 år i tjänst upplevdes ganska sliten. Den beigebaserade inredningen känns som tysk offentlig sektor på åttiotalet. Eller som att hela kabinen är inrökt.

Avgången blir en halvtimme försenad vilket förmodligen var bra för mig. Landning på utsatt tid. På plats 55H hade jag det utmärkt bra och kan inte kritisera något. Service, mat, ife-utbud - allt mer än godkänt. Att få ett litet amenity-kit i ekonomi känns speciellt.

En helt annan upplevelse än den spartanska wizzairprodukten. Såklart.

Nu väntar jag i ännu en ynklig lounge. Prima Vista Lounge på FCO, A-piren. Inom någon timme: mycket ospännande hempositioneringsflyg

Tack för en inspirerande och intressant läsning. Kollade själv lite priser för en positioneringsresa till Abu Dahbi, eftersom man kan dra in 560 TP för dryga 10 kkr med Sri Lankan om man flyger från Abu Dahbi till Jakarta. Men det verkar som att priset sticker rejält om man vill checka in en resväska:(

Vad är praktiskt på AUH är att man kan använda e-gates i immigration. Minns jag inte helt galet måste man vi första inpassering gå via vanlig immigration, men när man kommer nästa gång kan man använda e-gates.

• Gilla
Reactions: erc
Segment #4 blev precis så förutsägbart jag förväntade mig. Finnair AY1762 från Rom till Helsingfors. Några år gammal A321-200 med plats vid nödutgång. Blåbärsjuice. Ja, ni vet.

Avgick i princip i tid om anlände exakt i tid. Den i mitt tycke väldigt trevliga Finnairloungen blir nu nyttjad tills det är dags att kliva på nästa och sista segmentet till Oslo. Även det med Finnair på samma biljett som segment fyra. Summerat kostade det EUR220 från Rom till Oslo via Helsingfors vilket betyder 86 öre/km.

Då jag räknar med att hoppet från Helsingfors till Oslo inte bjuder på några överraskningar avslutar jag rapporteringen här och kommer inte på ett bra tag göra om liknande övning. :)

IMG_7068.gif

Tack för en inspirerande och intressant läsning. Kollade själv lite priser för en positioneringsresa till Abu Dahbi, eftersom man kan dra in 560 TP för dryga 10 kkr med Sri Lankan om man flyger från Abu Dahbi till Jakarta. Men det verkar som att priset sticker rejält om man vill checka in en resväska:(

Vad är praktiskt på AUH är att man kan använda e-gates i immigration. Minns jag inte helt galet måste man vi första inpassering gå via vanlig immigration, men när man kommer nästa gång kan man använda e-gates.
Mellan terminal 1 och 3 var det ingen immigration alls för transfer.

• Gilla
Reactions: hco
Toppen