Brandten
Medlem
Vet vi att det nya planet saknar WiFi?
Japp det vet vi.
Jag är med på flygradarVar flighten full i Business?
Det blev 18 pers i business på totalt 32 stolar.
Gör dig beredd på lite tjafs i New York. Förhoppningsvis har jag fel, men det finns en tendens att den mottagande personalen inte riktigt blir informerade. Och de ansvariga lär väl ha gått hem för dagen.
Vilken dag ni har haft!
Oslo har inte informerat någon om någonting så CPH informerade EWR och när vi klev av planet så stod SAS personal direkt vid gaten och ropade upp oss alla samt delar ut hotell vouchers + 15USD mat voucher.
Om de hänvisar till vikt & balans kan de väl låta er flytta fram efter start kanske...?
..... Och precis så blev det. Flyttade till 1D+F så fort skylten för bältet släckts. Som sagt missade vi ju pre departure drinks men det fick vi ju i Oslo ombord på SK907.
Förhoppningsvis kommer ni iväg snart. Så att inte det blir något nytt strul menar jag...
Tillhör inte kaptenen PrivatAir? Har han blivit informerad av SAS om ert missöde i Oslo? Det låter väldigt serviceminded från SAS sida.
Jo kaptenen och allt crew förutom en norsk kille var PrivatAir. CC visste ingenting om någonting men när CPH incheckpersonal förklarade läget för kaptenen var han mycket angelägen om att ordna business till oss, detta trots att vi bara uppgraderade med poäng i Oslo från en billig Go biljett. Vi var totalt 5st som fick flytta från ekonomi till business på SK901.
Var planet SAS-målat på utsidan?
Nej det var en den röd/vita som cirkulerar på Google sökning på D-APBC.
Ja, visst är det de gamla LH stolarna i LH's blå-gula färgsättning. Vilket antiklimax! LH uppgraderar sin business, och SK tar över de gamla "rutschkanorna". Tack för bilden - nu vet jag vilken SK kärra man definitivt skall försöka undvika.
Själv tyckte jag att stolarna på LN-RKM (SK907) var riktigt jobbiga med kompressor som skulle justera lufttrycket i stolen hela tiden. Kändes som om man satt på en badboll. Dessa stolar (SK901) tyckte jag bättre om. Snabbare i justeringen än LN-RKM och bättre massagefunktion.
När vi bussades till terminalen i Oslo och kom in så hade SAS placerat ut några praoelever som skulle försöka förklara vart vi skulle gå vilket resulterade i att det var många från ekonomi som egentligen skulle hämta väskorna och gå till hotellet, stod i SAS Plus och Business kön, vilket drog ut på tiden rejält.
Väl vid SAS disken fick vi nya boardingkort med SK459 (M) + SK901 (M) + UA1605 (Y). Försökte mycket vänligt påpeka att vi gärna ville fortsätta flyga business kosta vad det vill men hon snäste av oss med beskedet att "vi får ta det vi får, för flyget är fullbokat". Att hon bokade in oss på UA1605 som avgår 2h innan vi ens landat med SK901 verkade hon inte heller bry sig om när jag påpekade det.
Fick olika platser till CPH men en snäll pax flyttade sig så vi kunde sitta tillsammans. Ingen big deal på 55 min flight men ändå. FruBrandten frågade om det fanns något att äta då vi inte fått annat än fika och 1st lefse ombord på SK907 under de 5h vi fick vänta. Personalen skrattade och sa "nej det är ju bara en kort flygning!"
Fick vanlig pushback men som sagt frös traktorn fast i noshjulet så kom iväg 45 min sent. Väl uppe i luften ser jag minst 4 lediga stolar i Plus. Irriterande!
Landade kl1755 och SK901 skulle gå kl1825 men blev 1h sen. Blev återigen placerad i ekonomi på olika platser och nu gick vi av planet tillsammans med kabinchefen och upp till incheckpersonal som gav oss alternativen:
1) Flyga med SK901 i ekonomi och hoppas på upgrade ombord.
eller
2) Ta SK909 imorgon 8/1 och stå för hotellet själv då SAS inte gör det när det finns möjlighet att komma fram till EWR med SK901.
Vi klev motvilligt ombord och satt oss på våra platser. Blev sedan uppgraderade som jag nämnde ovan.
Trots 1h sen start så landade vi 20 min innan tidtabell i New York. Snabb taxi till gate 61 och fick gå av flyget ca kl22 lokal tid. Direkt vid dörren står SAS personal och delar ut hotell voucher till Wyndham Garden Hotell som vi nu befinner oss på samt besked om att våra väskor väntade på bagageband 7. Efter 1h i passkontrollkö så upptäckte vi att våra väskor var borta. Några från samma ombokade SK907 fick sina men ca 10 pax fick inget alls. Konstigt.
Boardingkortet som vi fick i Oslo sa ju som sagt att vi skulle flyga vidare samma kväll med UA1605 vilket skulle bli omöjligt om vi inte flög in 4h på SK901. Tittade därför i SAS appen i CPH och kunde se att den var uppdaterad med UA1937 imorgon bitti kl0809. Gick till United disken i New York för att försäkra mig om att vi hade plats men det såg de inte i sitt system. Vi var inbokade men utan plats och flyget är overbooked med 1 pax as we speak.
Har ju då som sagt inget bagage så går upp tidigt imorgon / idag (om 3h) för att ta shuttle till terminal och kolla platstillgång. Finns det plats blir det en snabb boarding och sedan 6h United B757 ekonomi. Bagaget ska vi tydligen claima hos United i Las Vegas.