Senaste nytt

Lite torsdagshumor. Hitta en resa för mig från Stockholm till Göteborg idag

GOTATH

Medlem
SJ - varje resa är en försening
9d9bd83d10230c15addf40c37a88d569.jpg
 
  • Gilla
Reactions: ekf

AABack2ARN

Medlem
Det är svårt att avgöra vad som verkligen räknas som för sen ankomst men såväl trafikverket som trafikanalys använder sig av fem minuter för långdistans och regionaltåg.

Statistik för punktlighet - Trafikverket

Hur man definierar och beräknar tågtrafikens punktlighet varierar i olika länder. I Sverige brukar branschen beskriva punktligheten som de tåg som kommer till stationen inom fem minuter efter tidtabell.

Vart tredje tåg försenat eller inställt
 
Det är svårt att avgöra vad som verkligen räknas som för sen ankomst men såväl trafikverket som trafikanalys använder sig av fem minuter för långdistans och regionaltåg.

Statistik för punktlighet - Trafikverket



Vart tredje tåg försenat eller inställt

OK, då hade jag fel. Det är ju några år sedan jag jobbade inom järnvägen och jag har bestämt för mig att det var 15 minuter som gällde då.

Hur som helst, en annan irriterande sak är att man enbart mäter på slutstationen. Uppenbarligen så tycker man inte att resenärer som kliver av/på däremellan ska göra det i tid. Ytterligare irritiation är den tidtabellsenliga "luft" som man lägger in. T ex så stannar visa tåg mellan Malmö och Växjö 12 minuter i Hässleholm innan de rullar vidare. Ett effektivt sätt att snygga till siffrorna på.
 

jsn

Medlem
SJ/Trafikverket körde en rövare för några år sedan och ändrade förseningsgränsen till 15min. Protesterna blev dock så omfattande och högljudda så SJ/Trafikverket ändrade snabbt tillbaka till 5min igen.
 
  • Gilla
Reactions: ekf

jsn

Medlem
Intressant upplevelse i fredags när jag skulle boka om biljetten Sthlm-GBG pga försening UA-Sthlm - kvinnan innan mig i kön hade frågor runt varför hon inte kunde boka ToR till Ängelholm i slutet på September... OK, det var inte lika långa köer som i torsdags men det var ändå välbesökt inne i SJ-butiken... Jag kommenterade detta till personalen som hjälpte mig när jag kom fram till henne, och hon bara skakade på huvudet och sa att de hade fått motsvarande förfrågningar även under torsdagseftermiddagen...
Som en gammal universitetslärare sa på en kurs jag gick "förstå inte, acceptera bara"
 

AABack2ARN

Medlem
Ytterligare irritiation är den tidtabellsenliga "luft" som man lägger in. T ex så stannar visa tåg mellan Malmö och Växjö 12 minuter i Hässleholm innan de rullar vidare. Ett effektivt sätt att snygga till siffrorna på.

Och inte bara långa uppehåll stationerna utan i vissa fall (gäller Nattågen i synnerhet) är även tiden mellan stationerna avsevärt mycket längre än vad den behöver vara. Men den diskussionen har vi haft i en annan tråd...
 
Toppen