Senaste nytt

Lite längre resa med barn, vart?

Mr.Robin

Medlem
Har planer på att ta en resa med min fru och två barn, 3år och 5år. Planen är mellan 3 och 5 veckor, beroende på hur jag får ledigt :) Och perioden som gäller är februari-mars ungefär.
Vill vill komma till värmen men det behöver inte vara supervarmt. Det som nästan är viktigare är att det ska finnas kul aktiviteter, och lekplatser och så. Det funkar inte att trycka på stranden under så lång tid.

De ställen som har kommit upp i tanken än så länge är:
- Kanarieöarna, första stället som ploppade upp i tanken. Men vilken ö under den tiden?
- Thailand, har varit en gång men utan barn och det är ju trevligt, men vet inte alls vart man skulle åka med barn, alla ställen har likadana namn så det är svårt att hålla koll :)
- Mexiko fick jag precis upp ögonen för. Möjligt att det finns en del att göra eftersom att det är mycket amerikaner där? Vart skulle det passa att åka för en barnfamilj?

Vill välja ett säkert ställe utan massa skumma sjukdomar. Nojjig förälder :)

Har ni något annat förslag så är jag tacksam. En stor bonus är direktflyg om möjligt.
 

palmen

Moderator
Använd gärna denna mall så blir det lättare att hjälpa till

 

Mr.Robin

Medlem
  1. Varifrån vill du börja din resa? Arlanda, alternativt Göteborg (Örebro eller Karlstad är en bonus)
  2. Var är din destination? Ett varmt ställe med fin strand med möjlighet för mycket aktiviteter för mindre barn
  3. När vill/behöver du resa ut? Från och med 29 januari
  4. När vill/behöver du komma hem? Antingen den 19 februari eller den 5 mars (lite osäkert med jobbet)
  5. Hur länge vill du vara borta? 3 till 5 veckor
  6. Hur många personer som skall resa? 2 vuxna och 2 barn som är 3år och 5år
  7. I vilken kabinklass? Spelar inte någon roll
  8. Med vilka flygbolag vill du flyga med? Spelar ingen roll
  9. Vad är din budget? (per person) Hmm otroligt svårt att säga, men inte superlyxdyrt, men kan även lägga en slant för rätt ställe (Sorry, vet att det inte hjälper :)
  10. Vad är det viktigaste för dig? Att det finns möjlighet till mycket utflykter och aktiviteter
  11. Vill du stanna annanstans utöver destinationen? Nej
 

ARN-MIA

Medlem
Nu är jag skadad, men skulle säga Florida. Perfekt klimat den tiden, och flyg priserna just nu är bra dit. Ni kan hitta direktflyg med SAS från Stockholm. Gissar att ni bor i Karlskoga trakterna så Oslo eller Stockholm funkar. Flyg till Miami, Fort Lauderdale eller Orlando. Hyr ett hus i Orlando för småpengar då det är lågsäsong där då, och ofantligt mycket saker att göra. Legoland, Disney, djurparker mm. hela stan är gjord för barn och vuxna. Se dock till att ta några dagar i Miami när ni landar eller reser ut, beroende på hur er rutt ser ut. Om ni har en budget som tillåter så ta några nätter Clearwater (Sandpearl hotellet är favoriten, men ligger i dyrare segmentet). Tyvärr är andra delar utav västkusten som Marco island, Napels eller Fort Meyers att rekommendera då de fortfarande kämpar efter orkanen. Då ni är borta en längre tid är Key West också värt ett besök. Hyrbil är billigt.
Vill ni ha riktigt varm så skulle jag ta ett finare all-inclusive hotell, 2 veckor i Mexiko, inte mer än det. Bra pooler och mycket aktiviteter. Thailand skulle vara tredjevalet, men jag tycker det inte är super enkelt att hitta saker att göra med barnen där förutom att ligga vid poolen.
 

trekker

Medlem
Tycker det luktar Kanarieöarna för er, Gran Canaria eller Teneriffa perfekt. Inte för varmt, mycket man kan göra och inga konstiga sjukdomar vad jag vet. Onödigt att åka längre bort med så små barn.
 

Tostarp

Medlem
Tropical Island söder om Berlin, inga sjukdomar och drickbart kranvatten!

Lite skämt o lite allvar. Era barn är så små att dom bryr sig inte ett smack om var ni är, bara dom får bada o äta pommes frites. Dom kommer inte komma ihåg om ni var på Nordpolen eller i Åmål.

Tycker också att Florida är ett bra alternativ, främst för att ni tänker vara borta en längre period. Småbarn och jetlag är ingen bra kombination, kan knäcka dom flesta. Tänk på att även Orlando kan ha kallt denna period (tex nattfrost).

Kanarieöarna har också ett lite nyckfullt klimat under vintern, men kan vara ett bra alternativ.

Tänkte också på Dubai som har bra klimat då, ingen jetlag, inte jättelång flygtid, säkert och med bra sjukvård.
 

Mr.Robin

Medlem
Haha ja Tropical island är ju perfekt ;)

Låter som en riktigt intressant ide med Florida. Fint med direktflyg och massor att göra när man väl är där. Har ni kanske tips på vettiga sidor där man kan hitta hus att hyra?
Bra ide att ta några nätter i Miami, hade nog inte tänkt det annars utan direkt tagit oss till det hyrda huset.
 

Kimmen00

Medlem
Nu är jag skadad, men skulle säga Florida. Perfekt klimat den tiden, och flyg priserna just nu är bra dit. Ni kan hitta direktflyg med SAS från Stockholm. Gissar att ni bor i Karlskoga trakterna så Oslo eller Stockholm funkar. Flyg till Miami, Fort Lauderdale eller Orlando. Hyr ett hus i Orlando för småpengar då det är lågsäsong där då, och ofantligt mycket saker att göra. Legoland, Disney, djurparker mm. hela stan är gjord för barn och vuxna. Se dock till att ta några dagar i Miami när ni landar eller reser ut, beroende på hur er rutt ser ut. Om ni har en budget som tillåter så ta några nätter Clearwater (Sandpearl hotellet är favoriten, men ligger i dyrare segmentet). Tyvärr är andra delar utav västkusten som Marco island, Napels eller Fort Meyers att rekommendera då de fortfarande kämpar efter orkanen. Då ni är borta en längre tid är Key West också värt ett besök. Hyrbil är billigt.
Vill ni ha riktigt varm så skulle jag ta ett finare all-inclusive hotell, 2 veckor i Mexiko, inte mer än det. Bra pooler och mycket aktiviteter. Thailand skulle vara tredjevalet, men jag tycker det inte är super enkelt att hitta saker att göra med barnen där förutom att ligga vid poolen.
Tyvärr är inget billigt i USA nu, dyra hotell, dyr hyrbil,dyr mat.. Inte mkt shopping blev det förra veckan i DC..
 

kristerj

Medlem
Tycker det luktar Kanarieöarna för er, Gran Canaria eller Teneriffa perfekt. Inte för varmt, mycket man kan göra och inga konstiga sjukdomar vad jag vet. Onödigt att åka längre bort med så små barn.
Kan bara hålla med om Kanarieöarna. Enkelt att resa dit, ingen krånglig immigration, ingen tidsomställning. Ta en hyrbil o gör lite utflykter upp i bergen. Hotell med halvpension så kan hela familjen koppla av. Har varit ett framgångsrecept i vår familj när barnen var mindre. Enda nackdelen är att poolerna inte brukar vara uppvärmda, men ungarna badar ändå.
 
  • Gilla
Reactions: hco
Toppen