Senaste nytt

Lissabon, vad gör man där under ett drygt dygn?

FF#1

Medlem
Ska till Lissabon för jobb, har inte bokat ännu men det lutar åt att jag landar där på eftermiddagen och ska vidare på "jobb" dagen efter kring middagstid så jag har lite tid att turista.

Hade en hotelförfrågan i en annan tråd men kom på att jag har noll koll på stan så jag fråga här efter några tips.

Lämpliga områden att bo en natt?
Vad jag förstår så finns det Metro från flygplatsen, så nära en sån kan vara smidigt?

Hur funkar taxi och Uber i den stan, bra eller?

Några förslag på sevärdigheter eller "måsten" vid en första resa dit?
 

FF#1

Medlem
Inga Lissabon tips?
Fick i den andra tråden tipset att bo där man vill hålla hus pga alla backar. men var ska man bo?
Vad ska man se?
 

HCW

Medlem
Hoppa Metro och ta en Uber. Det kostar inte många euro. Skulle bo kring bairro alto och promenera omkring där och köra lämpliga vattenhål.

A Cevicheria är trevligt och busy. Grymt hummerris får du på Bairro do Avillez, men det är lite stiffare.

Om du tvunget vill göra något kan du ta färjan över Tagus, bjuda dig själv på en promenad och äta lunch på Ponto Final. Boka och se till att få sittplats ute vid vattnet. Undvik Time Out Market även om den ligger nära färjan sen. Det inte mycket kul där.
 

Mimer

Medlem
Några förslag: Åk spårvagn 28, turistigt men också en härlig tur. Gillar du öl så är Musa och Dois Corvos är två bra tap rooms. Ät gott (och dyrt) på Restaurant Eleven. Knalla omkring på gator och gränder i Alfamadistriket, besök Mosteiro dos Jeronimos.

Men… Om du vill ta en tur utanför Lissabon så skulle jag varmt rekommendera ett besök i Sintra och Palácio da Pena som jag tyckte var enormt häftigt.
 

FF#1

Medlem
Tack för tips, jag bor två nätter i Sintra senare under resan.

Antar att det inte är superturistigt i mitten på november?
 

Mimer

Medlem
Tack för tips, jag bor två nätter i Sintra senare under resan.

Antar att det inte är superturistigt i mitten på november?
Aha kul! Tror inte att du blir besviken på Pena.

Jag var till Sintra i maj, det var inte särskilt mycket folk där då, gissningsvis är det ännu mindre i mitten på november. Vill minnas att vi förköpte biljetter men här är det kanske sisådär med minnet.
 

Per N

Medlem
Timeout market kan absolut vara värd ett besök. Gå till Manteigaria Silva och prova Pata Negra som är lagrad i 60 månader. Den säljs bara där, inte i deras butik. Annars står Ramiro med grymma skaldjur högst på min lista i Lissabon. Dock får man köa minst en timme på kvällen
 

FF#1

Medlem
Tomtar runt och har det trevligt i Lissabon,
Tänkte ta en Uber i går men den kom inte?

Vilken sån tjänst är bäst där?
 

SK4628

Medlem
Tomtar runt och har det trevligt i Lissabon,
Tänkte ta en Uber i går men den kom inte?

Vilken sån tjänst är bäst där?
Free Now fungerade bättre för mig än Uber i Lissabon. Jag har märkt att tillgången genom Uber verkat minska i flera europeiska städer, men Free Now har fungerat bra som alternativ.
 

FF#1

Medlem
Jag laddar ner appen och provar.
Vet inte vad som hänt med Uber men det har blivit otroligt mycket sämre senaste tiden.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Toppen