Senaste nytt

Linköpingstråden

Ja det är klart konstigt.
Dock är det mest affärsresor på linjerna och de flesta kommer nog fortsätta med taxi.
För mig som bor mitt i centrum så betalar jag gärna mina 150 kronor, och blir hämtad vid dörren med väskor osv, som taxin kostar.
Ser det dock som väldigt positiv utveckling, bara att hoppas folk nyttjar det =)

Låter lovande, kändes lite ovanligt att man inte kom ända fram med buss när jag var där här om veckan.

Förstår att man inte behöver flygbuss om man bor i själva staden, men kommer man med tåg tycker jag det är bekvämare att bara visa upp en förköpt biljett till en flygbuss när man kommer fram än att fippla med telefon och taxi (med kanske fri prissättning..).

Dock tror jag linjen behöver marknadsföring den första tiden, eftersom det väl aldrig har funnits flygbuss tidigare där.

Mjölby verkar mycket mer företagssamma än Norrköping. Skulle gärna sett flygbuss både från Norrköping och Finspång. Reser man med SAS kommer man ofta hem via Arlande eftersom det bara finns en sen kvällstur från Köpenhamn. Då blir det bara struligt att ha bilen på Linköpings flygplats.

Ser man på Östergötland utifrån är det som alltid obegripligt att man inte lägger byfejden åt sidan och enas om en stor satsning på gemensam flygplats (och ser man det utifrån struntar man i var den läggs), skulle mycket väl kunna bli Sveriges tredje största, dvs mycket större än summan av de två man har nu. Men som jag känner regionen kan man drömma om detta tills man blir gråhårig, kommer aldrig hända.

Jag är mest glad att flygen till Köpenhamn finns för tillfället.
Jobbar nog ett par veckor i månaden i Danmark i snitt och inte alltid redmönstret passar med bil. Där vinner SAS för tillfäĺet med bättre intjäning och linjer.
När jag jobbade mest i Tyskland, österrike och Belgien, Holland i Europa samt i Mellanöstern blev det utedlutande KLM.
En stor fördel med SAS för mig är även den stora möjligheten att börja och avsluta mina award resor i Linköping.
Har flugit ett par ggr i månaden från LPI sedan 2010 och man kan lugnt säga att utvecklingen går åt rätt håll varje fall!
En lunchflight med SAS vore opti, men de tiderna som är nu gör att jag kan avverka mkt möten över hela danmark med endast en dagstur när det behövs =)

Arlanda blir det endast i nödfall om priset på privatresor är för stort eller om jag kan kombinera med jobb där =)

Umeå nästa vecka dock och då blir det att kuska upå kvällen innan för at klara en t/r över dagen och ej komma hem för sent!

Och med utvecklad München-linje från Norrköping ska det väl mycket till om någon ska behöva åka till Arlanda sen.

Ser man på Östergötland utifrån är det som alltid obegripligt att man inte lägger byfejden åt sidan och enas om en stor satsning på gemensam flygplats (och ser man det utifrån struntar man i var den läggs), skulle mycket väl kunna bli Sveriges tredje största, dvs mycket större än summan av de två man har nu. Men som jag känner regionen kan man drömma om detta tills man blir gråhårig, kommer aldrig hända.

Håller med om vi har en sandlådedebatt om de båda flygplatserna i vårt län. Det gjordes en utredning för ett antal år sedan om att inleda ett samarbete mellan flygplatserna när vi hade Köpenhamnstrafik från båda städerna. På den tiden var det så korkat att man flög till/från båda platserna på nästan samma tider. Hade man delat upp detta hade vi kunnat haft dubbelt så många turer. En flygbuss mellan platserna hade löst problem om man åkt ut från ena platsen och hem till den andra. Vidare föreslog en gemensam flygplatsorganisation, vilket hade sparat åtslilliga miljon för de båda förlustdrabbade flygplatsern. En styrelse, en flygplatschef och krymt administration. Inte ens detta tog politikerna till sej. På den tiden var det S i NRK och M styre i LPI så det föll väl på detta. Nu är det S på båda platserna och det är ändå inte ett dugg bättre.

Jag tror nog att vi skall vara ganska glada som skattebetalare att man inte gick vidare med att bygga en helt ny flygplats i regionen. Den investeringen hade aldrig kunnat räknats hem.

Som jag ser det behöver Östergötland ingen flygplats. När Ostlänken blir klar går det snabbt att ta sig till Skavsta. Satsa istället på Skavsta när Bromma läggs ner så det blir en massa inrikeslinjer från Skavsta. Detta kommer även att gynna södra Stockholmsområdet. Chartertrafiken från NRK kan flyttas till Skavsta, det tar bara 30 min med bil till Skavsta från Norrköping.

Toppen