Senaste nytt

Linköpingstråden

jerixon

Medlem
Knappast.

Har 2 uppgraderingar senaste 3 åren.
Flyger 80 legs KLM om året och mestadels med LPI som utgångspunkt.
Platinum eller Guld minst sedan 2010

Opup till Business idag igen på LPI (KLM till AMS såklart). Flyget var inte fullt och business hade egentligen fått plats på en rad. Känns som att jag har en hitrate på 50% uppgraderingar på den här linjen. Börjar misstänka att LPI gör så medvetet till oss Elite Plus för att få goodwill. Inte mig emot!

Nån mer som upplever liknande?
 

MTheC

Medlem
Knappast.

Har 2 uppgraderingar senaste 3 åren.
Flyger 80 legs KLM om året och mestadels med LPI som utgångspunkt.
Platinum eller Guld minst sedan 2010
Det låter ju som väldigt dålig utdelning. Är det bara/primärt short haul (eller sitter du kanske i business för long haul ändå)? Jag har varit Platinum hos KLM under några år och fick i alla fall några uppgraderingar under de åren (men var mestadels på lite längre intra-Europe).
 

jerixon

Medlem
Flyger aldrig KLM long haul typ så inte direkt koll där.
Men det är MYCKET sällan bolag uppgraderar från Ekonomi till Business.
Får ju iom Platinum Economy Extra direkt hos KLM så där sitter man väll hyffsat ofta.
Flygbranschen skär ner mer och mer på gratis uppgraderingar är min känsla.

Det låter ju som väldigt dålig utdelning. Är det bara/primärt short haul (eller sitter du kanske i business för long haul ändå)? Jag har varit Platinum hos KLM under några år och fick i alla fall några uppgraderingar under de åren (men var mestadels på lite längre intra-Europe).
 

MTheC

Medlem
Flyger aldrig KLM long haul typ så inte direkt koll där.
Men det är MYCKET sällan bolag uppgraderar från Ekonomi till Business.
Får ju iom Platinum Economy Extra direkt hos KLM så där sitter man väll hyffsat ofta.
Flygbranschen skär ner mer och mer på gratis uppgraderingar är min känsla.
Håller med om att det är dåligt med uppgraderingar inom Europa. Sen är det nog som du säger att man drar in på uppgraderingar för att istället sälja uppgraderingar. Om @Cristoffer Cedergren haft lite tur med så bra utdelning på uppgraderingar så verkar du kanske haft lite oflyt med så få. Brukar ju ibland vara överbokat och bara platser kvar i business. Värdet av att sitta i business på en kort flygning LPI-AMS är väl dock också begränsat så kanske inte någon större förlust :)
 

jerixon

Medlem
Flugit linjen varje fall varje månad sedan den startade, men visst.... jag kaske har "otur" :p
Räknar ej med uppgraderingar och där med helt nöjd över servicen med KLM :)
Vill jag sitta i Business så bokar jag det helt enkelt!

Håller med om att det är dåligt med uppgraderingar inom Europa. Sen är det nog som du säger att man drar in på uppgraderingar för att istället sälja uppgraderingar. Om @Cristoffer Cedergren haft lite tur med så bra utdelning på uppgraderingar så verkar du kanske haft lite oflyt med så få. Brukar ju ibland vara överbokat och bara platser kvar i business. Värdet av att sitta i business på en kort flygning LPI-AMS är väl dock också begränsat så kanske inte någon större förlust :)
 
Som jag skrev, tror det är trafikassistenterna på LPI som känner igen mig. Går alltid fram till desken och hälsar även om jag inte ska checka in bagage, ibland för att be om koden till loungen. Sen en stund senare kommer dom med in i loungen med ett nytt boardingkort :)
 
Tips: finns fortfarande den här "fären" (östgötska) på ca 6000 kr i Business LPI-AMS-CDG-XXX-CDG-AMS-LPI. Ger 6*15XP=90 XP, halvvägs till Flying Blue Gold (180 XP). Tycker det är ett väldigt bra pris för sex leg i business inom Europa. Själv har jag bokat en helg till Kiev, dit AF kör full service med tre rätter och varm mat ombord. Andra städer som ser ut att funka är Barcelona, Madrid, Milano, Lisabon, Manchester, London, Berlin, Hamburg mm. Går också bra från Stockholm och Växjö i vissa fall.
 

fcl

Medlem
Finns det någon information om när LPI kommer att vara stängd för utbyggnad av banan?

Förändringen av 35:an finns beskriven här och möjliggör förlängningen av landningsbanan. Den ska vara klart till sommaren 2020.

https://www.trafikverket.se/content...bjorkakla-hackefors_april2019_slutversion.pdf
Dokument, väg 35, Åtvidaberg–Linköping - Trafikverket
https://www.linkoping.se/stadsplanering-och-trafik/byggprojekt/byggprojekt/landingsbana-och-rv-35/

Men jag har inte hittat planering för när flytten av banan inleds och när det kommer att innebära att flygplatsen stängs. Jag antar att KLM kommer att flytta till NRK under denna tid.
 

fcl

Medlem
Finns det någon information om när LPI kommer att vara stängd för utbyggnad av banan?

Jag fick svar från flygplatsen att det låg några år bort i tiden (tolkar det som i vart fall inte 2020) och att stängningen bara ska vara under en kortare tid (någon vecka) precis i slutet av bygget. Det kommer bli intressant att se hur de kommer att jobba så att de kan bredda landingsbanan samtidigt som flygplatsen är öppen. Att förlänga/flytta banan kan jag förstå att det går att göra samtidigt.
 
Toppen