Budgetresenär
Medlem
Dr Miles (tack @Dr. Miles!) postade en deal (http://www.businessclass.se/forum/t...ce-fr-6-600-nok-6-800-sek-inkl-skatter.91174/) om biljetter till Istanbul med generösa routingregler, bl a tilläts routing via Sibirien. Jag tänkte för mig själv, vad vore trevligare än en resa till Sibirien, varpå jag svarade mig själv, TVÅ resor till Sibirien, så klart! Efter att ha experimenterat med ITA Matrix och Google Flights i ett tvåsiffrigt antal timmar, lyckades jag till slut få följande itinerary biljetterad: [Business class] Norge/Linköping-Istanbul T/R, Air France, fr 6.600 NOK / 6.800 SEK inkl. skatter | Sida 7 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor Den viktigaste lärdomen om ITA Matrix var att bara för att man inte får några sökresultat så betyder det inte att det inte finns någon tillåten routing tillgänglig, utan troligtvis betyder det istället att det fanns så många kombinationer tillgängliga att ITA Matrix struntade i att returnera några sökresultat överhuvudtaget. Det är därför viktigt att man begränsar valmöjligheterna i ITA Matrix genom att specificera så mycket som möjligt såsom flygbolag, flightnummer och flygplatser man önskar byta flygplan vid. Google Flights var betydligt snabbare att söka med och så fort jag hade hittat min routing där knappade jag alla flighterna i ITA matrix och sedan genererade ITA Matrix PowerTools en länk till Delta Airlines, där jag köpte biljetten. Tyvärr har min itinerary ändrats sedan den biljetterades, ett flyg fick ändrad avgångstid så det blev negativ tid mellan två flyg och jag kommer därför bara få åka 14 segment istället för 15. Flying Blue kommer att försämras avsevärt den 1:e januari 2018 så det bästa vore så klart om jag hade kunnat slutför resan under 2017, men pga semestertekniska skäl var detta inte möjligt. Jag kommer inte lägga in något frequent flyer nummer i bokningen utan tar beslutet om kreditering senare och retroregistrerar istället. För säkerhets skull gick jag med i Delta Airlines SkyMiles och Czech Airlines Ok Plus; sedan tidigare är jag redan medlem i Flying Blue och Aeroflot Bonus. Utresan som avslutas den 27:e december ser ut så här:
Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper
Hemresan den 31:e december ser ut så här:
Ifrån Amsterdam åker jag till Köpenhamn med en separat biljett. I maj 2018 kommer jag att avverka sista delen av resan, som går till Irkutsk:
Några medlemmar här på forumet uttryckte en önskan om att jag skulle rapportera från resan så jag kommer göra det allteftersom jag har tid. Nu är det snart dags för boarding så jag måste packa ner datorn. Stay tuned!
Hemresan den 31:e december ser ut så här:
Ifrån Amsterdam åker jag till Köpenhamn med en separat biljett. I maj 2018 kommer jag att avverka sista delen av resan, som går till Irkutsk:
Några medlemmar här på forumet uttryckte en önskan om att jag skulle rapportera från resan så jag kommer göra det allteftersom jag har tid. Nu är det snart dags för boarding så jag måste packa ner datorn. Stay tuned!
Last edited: