Senaste nytt

Linköping - Istanbul via Sibirien

Dr Miles (tack @Dr. Miles!) postade en deal (http://www.businessclass.se/forum/t...ce-fr-6-600-nok-6-800-sek-inkl-skatter.91174/) om biljetter till Istanbul med generösa routingregler, bl a tilläts routing via Sibirien. Jag tänkte för mig själv, vad vore trevligare än en resa till Sibirien, varpå jag svarade mig själv, TVÅ resor till Sibirien, så klart! Efter att ha experimenterat med ITA Matrix och Google Flights i ett tvåsiffrigt antal timmar, lyckades jag till slut få följande itinerary biljetterad: [Business class] Norge/Linköping-Istanbul T/R, Air France, fr 6.600 NOK / 6.800 SEK inkl. skatter | Sida 7 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor Den viktigaste lärdomen om ITA Matrix var att bara för att man inte får några sökresultat så betyder det inte att det inte finns någon tillåten routing tillgänglig, utan troligtvis betyder det istället att det fanns så många kombinationer tillgängliga att ITA Matrix struntade i att returnera några sökresultat överhuvudtaget. Det är därför viktigt att man begränsar valmöjligheterna i ITA Matrix genom att specificera så mycket som möjligt såsom flygbolag, flightnummer och flygplatser man önskar byta flygplan vid. Google Flights var betydligt snabbare att söka med och så fort jag hade hittat min routing där knappade jag alla flighterna i ITA matrix och sedan genererade ITA Matrix PowerTools en länk till Delta Airlines, där jag köpte biljetten. Tyvärr har min itinerary ändrats sedan den biljetterades, ett flyg fick ändrad avgångstid så det blev negativ tid mellan två flyg och jag kommer därför bara få åka 14 segment istället för 15. Flying Blue kommer att försämras avsevärt den 1:e januari 2018 så det bästa vore så klart om jag hade kunnat slutför resan under 2017, men pga semestertekniska skäl var detta inte möjligt. Jag kommer inte lägga in något frequent flyer nummer i bokningen utan tar beslutet om kreditering senare och retroregistrerar istället. För säkerhets skull gick jag med i Delta Airlines SkyMiles och Czech Airlines Ok Plus; sedan tidigare är jag redan medlem i Flying Blue och Aeroflot Bonus. Utresan som avslutas den 27:e december ser ut så här:

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper
Hemresan den 31:e december ser ut så här:

Ifrån Amsterdam åker jag till Köpenhamn med en separat biljett. I maj 2018 kommer jag att avverka sista delen av resan, som går till Irkutsk:

Några medlemmar här på forumet uttryckte en önskan om att jag skulle rapportera från resan så jag kommer göra det allteftersom jag har tid. Nu är det snart dags för boarding så jag måste packa ner datorn. Stay tuned!

Last edited:
Galet! Kommer du bara hålla dig till flygplatserna, eller kliver du ut någon gång?

Edit: Klickade på din länk och såg resan.

Last edited:
Läckra resor! Ha det jättetrevligt!
Kan du inte hävda att du köpte biljetterna köptes innan FB-försämringarna annonserades, och att du därmed skall få poäng enligt de gamla listorna? SAS tillät detta då de ändrade intjäningstabellerna.

• Gilla
Reactions: Gus
Linköping - Amsterdam, KL1178, Embraer 190
På annandag jul väckte alarmet mig okristligt tidigt mitt i nattmörkret, redan 04:30, och det var dags att bege sig till Linköpings Flygplats.
Morkt.jpg

Nattmörkret, okristligt tidigt

Mitt intryck av flygplatsen är att den är "gullig" och det är verkligen ingen risk att man tar fel terminal, gate eller dylikt. Jag är imponerad av de t o m har lyckats klämma in ett souvenirstånd i det begränsade utrymmet. Vid incheckningen tittade personalen lite konstigt på datorn när han såg min itinerary och till slut frågade han, vad är din destination? Konstig snubbe tänkte jag för mig själv, har han aldrig sett en biljett med 14 segment förr?!?!? :) Jag bad om 4 separata boarding pass för att göra det enklare att retroregistrera till olika program ifall jag vill det och det var inga problem med det. Till min förvåning fick jag även en loungevoucher, jag trodde inte det fanns någon lounge eftersom jag inte kunde hitta en i Priority Pass registret, men denna loungen var inte tillgänglig för Priority Pass-innehavare, men dock för mig eftersom jag flög businessclass.

DSC03117.jpg

Lounge, Linköpings Flygplats

DSC03113.jpg

Loungen från en annan vinkel

Det var blandade känslor när jag kom in i loungen, jag blev väldigt förtjust när jag fick syn på klämmor, liknande de man kan få på SAS-flyg om man har tur och är bland de första som ber om en. Vid närmare inspektion visade det sig dock att det endast fanns ostklämmor och inga renklämmor :(.

DSC03114.jpg

Ostklämmor och annat, men tyvärr inga renklämmor

Jag inspekterade loungen vidare och helt plötsligt fick jag se en trevlig syn, nämligen Apotekarnes Julmust! Genast började det klia i julmusttarmen och jag började drömmande känna känslan av kall, porlande, läskande julmust som åker rutschkana ner i min hals och landar mjukt i min mage och avslutar med några kullerbyttor.

20171226_051346.jpg

Aptitretande julmust

Återigen blev min glädje kortvarig då det inte gick att öppna kylen, detta var tydligen spritkylen och den öppnades inte förrän klockan 10:00. :( Jag vet inte vad de gör med julmusten i Linköping, spetsar dem den innan de tappar den i burkar eller varför räknas det som sprit??? Loungen var för övrigt obemannad så jag kunde inte fråga varför de utsatte sina tidiga resenärer för den här frestelsen.

20171226_051349.jpg

Kylskåp med förbaskat hänglås synligt!

Jag samlade på mig lite annat smått och gott, bl a Trocadero-läsk, och fick på så sätt ihop en liten pre-frukost. Jag tror inte jag har druckit Trocadera under de senaste 25 åren så det var trevligt att göra det igen.

DSC03119.jpg

I Linköping har de koll på vad affärsresenärer efterfrågar

Prio-boarding funkade fint och väl ombord välkomnades (?) jag av Last Christmas i högtalarna och en flygvärdinna med tomteluvebeklädnad i håret. Jag var ensam i businessclass, men det såg ganska trångt ut i resten av planet.

DSC03121.jpg

Businessclassektionen, KLM Cityhopper

Det blev pushback, fast framlänges och utan hjälp av en pushbacktruck (hm, fast då kanske det inte heter pushback...) enligt tidatbell. Väl uppe i luften serverades en god frukost och jag fick även ett handskrivet tackkort av personalen.

20171226_061531.jpg

Frukost

20171226_061817.jpg

Tackbrev (bilden har retuscherats)

Jag fick även en fortune cookie där det stod "the year ahead will bring good fortune". Jag undrar med spänning vad det kan vara som väntar mig 2018, kan det månne vara en op-up uppgradering till SAS Plus på flyget hem till Köpenhamn från Amsterdam?
20171226_062657.jpg

Fortune cookie

Vi landade i ett regnigt och blåsigt Amsterdam enligt tidtabell och sedan kändes det som att vi taxade igenom halva Holland tills vi äntligen kom till vår apron-gate. Seden blev det en bussgatebussfärd som också kändes som en evighet, men till slut kom vi fram till terminalbyggnaden.

Last edited:
Toppen