Senaste nytt

Liknande jämförelsesajter?

Men problemet med ita matrix är även det att du måste välja månad och destination. Om man bara kan tänka sig att åka varsomhelst. Bara för man gillar att resa fungerar inte den sidan så jättebra. Skulle vilja ha en sida som fungerar som prisjägaren och google flights där man får upp alternativen tillsammans.
Om du inte har bestämt vilken destination du vill åka, så kan du använda Skyscanner.
Däremot måste du ändå ange när (åtminstone vilken månad) och när du söker på det viset visar de bara priser i Economy class.

Google flights är bra för att välja specifika flygbolag, dock osäker på hur väl den hanterar sökning över flera dagar.

Momondo har jag använt för detta tidigare samt att ita matrix också gör jobbet.

Själv låter jag också plånboken styra valet av flyg, pengar är en begränsad resurs hos mig. Har försökt att använda ita matrixen men inte riktigt funnit varför den skulle vara så magisk. Eventuellt skulle den kunna hjälpa mig att hitta de billigaste datumen och alternativet till en destination, men priset blir sällan "rätt" det blir billigare om man söker med en kommersiell sökmotor.

Nedan har jag sökt på 21 dagar till Bangkok under juni månad. ITA matrixen listar UIA som billigast 6-28 juni för 5200 kr. Sen lägger jag in dessa datum i momondo och kan köpa biljetten för 3800 hos Ticket.

Ser inte riktigt nyttan med ITA om man är flexibel med typ allt?
e95331fc00e2733c0c2d37218161dd3c.jpg
470b8df752bb230082e72b37d271dd54.jpg
2bba9725cafd345aad3ef7ccffa15cdf.jpg

Själv låter jag också plånboken styra valet av flyg, pengar är en begränsad resurs hos mig. Har försökt att använda ita matrixen men inte riktigt funnit varför den skulle vara så magisk. Eventuellt skulle den kunna hjälpa mig att hitta de billigaste datumen och alternativet till en destination, men priset blir sällan "rätt" det blir billigare om man söker med en kommersiell sökmotor.

Nedan har jag sökt på 21 dagar till Bangkok under juni månad. ITA matrixen listar UIA som billigast 6-28 juni för 5200 kr. Sen lägger jag in dessa datum i momondo och kan köpa biljetten för 3800 hos Ticket.

Ser inte riktigt nyttan med ITA om man är flexibel med typ allt?
ITA Matrix är bra om man vill boka i en speciell bokningsklass (för att t ex försäkra sig om att man tjänar ett visst antal miles eller att man får en biljett som går att uppgradera) eller om man vill boka speciella segment. T ex resor som den här går inte att boka med momondo: http://www.businessclass.se/forum/t...nok-6-800-sek-inkl-skatter.91174/#post-666727. Annars får man i princip alltid lägre pris hos flygresor.se, kayak, skyscanner, momondo, etc, men det finns nackdelar med att boka via resebyråer: http://www.businessclass.se/forum/threads/varför-ska-man-inte-boka-via-resebyrå.14109/. En annan sak att tänka på är att de flesta resebyråerna man hittar på svenska sökmotorer visar priser som inkluderar 100-150 SEK rabatt som endast utgår ifall man betalar med banköverföring. Om man inte har ett kort kopplat till kontot man betalar ifrån så får man ingen kortförsäkring, dvs ingen ersättning vid försenat bagage och inget skydd vid flygbolagskonkurs. Man brukar dock kunna få samma pris hos utländska resebyråer även om man betalar med kort, det gäller bara att hitta dem (se här för ett exempel: SAS Plus - Boka biljett med stopp på x timmar omöjligt? | Sida 3 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor).

Last edited:
Hur brukar ni boka biljetterna efter att söka i Matrix? Hittat många billiga Lufthansa-flighter, men sen aldrig hittat samma pris på någon bokningssida...

Toppen