Senaste nytt

LH Ombokningsavgift i samband med strejken i November

Det tycker jag också, men än så länge har LH inte svarat så vi får se om dom håller med mig.

Del av problemet är att det är omöjligt att bevisa vad som stod på hemsidan, jag tog ingen screenshot till att börja med (dumt i efterhand) men en screenshot är såvitt jag förstått inte hållbart som bevis oavsett. Med andra ord gäller det att personen på kundtjänst själv vet vad man lovade, och vi vet ju vad budorden för resenärer säger...

Nåväl, när jag får svar ska jag meddela hur det gick. Det är ju bra att det inte verkar vara flera som drabbats åtminstone!
Du kan ställa samma krav på kortutgivaren som på Lufthansa. Och eftersom du inte har betalat ännu (antar jag) så är det de som behöver stämma upp dig i rätten snarare än tvärtom, om det nu skulle gå så långt. Jag hade känt mig lugn som en filbunke med det där caset. :)
Men, betala inte! Då blir det betydligt jobbigare...

Du kan ställa samma krav på kortutgivaren som på Lufthansa. Och eftersom du inte har betalat ännu (antar jag) så är det de som behöver stämma upp dig i rätten snarare än tvärtom, om det nu skulle gå så långt. Jag hade känt mig lugn som en filbunke med det där caset. :)
Men, betala inte! Då blir det betydligt jobbigare...

jag har försökt men Amex tycker att jag inte kan styrka att Lufthansa aldrig borde tagit betalt, se tidigare kommentar om bevisföring etc.

Lufthansa själva har svarat Amex men det enda dom gjort är visat att flygningen bokats om två gånger och vilka flygningar, dvs precis det jag redan sagt till Amex.

Jag ska göra ett försök att ringa dom igen tror jag men jag är inte säker på att det kommer bli så lätt för mig när ord står mot ord.

jag har försökt men Amex tycker att jag inte kan styrka att Lufthansa aldrig borde tagit betalt, se tidigare kommentar om bevisföring etc.

Lufthansa själva har svarat Amex men det enda dom gjort är visat att flygningen bokats om två gånger och vilka flygningar, dvs precis det jag redan sagt till Amex.

Jag ska göra ett försök att ringa dom igen tror jag men jag är inte säker på att det kommer bli så lätt för mig när ord står mot ord.
Om ord står mot ord så är det ännu viktigare att inte betala. Men i det här fallet så har du ju bra bevisning och Lufthansa ingen såvitt jag kan förstå. Betalar du så tappar du alla incitament för både Lufthansa och Amex att agera ut ärendet. Betala därför inte, och om de fortsätter att ligga på dig för att betala så skicka in en skriftlig bestridan till både Lufthansa och Amex där du mycket kort beskriver varför du inte har betalningsansvar.

Men du får nog räkna med att både Amex och Lufthansa kommer att fortsätta ligga på dig för att betala - det är ju såklart enklast för dem om du gör det. (Edit: och lönsammast)

Har du bokat om resan två gånger? Då har ju Lufthansa rätt? Det står ju texten du hänvisar till ovan att man kunde "rebook once free of charge online"..

Har du bokat om resan två gånger? Då har ju Lufthansa rätt? Det står ju texten du hänvisar till ovan att man kunde "rebook once free of charge online"..
Skulle tro att han bokade om en gång själv för att försöka undvika strejken, och att Lufthansa sedan bokade om honom när han drabbades av strejken ändå.

Skulle tro att han bokade om en gång själv för att försöka undvika strejken, och att Lufthansa sedan bokade om honom när han drabbades av strejken ändå.

Korrekt, andra ombokningen var av Lufthansa själva och avgiften tillfördes efter första ombokningen och inte andra.

Passengers whose flights have not been cancelled and are in possession of Lufthansa/SWISS/Austrian Airlines of Brussels Airlines tickets for flights between 6.11.2015 and 13.11.2015 from/via Frankfurt/München/Düsseldorf, can rebook once free of charge online under My bookings.
Min biljett var köpt flera månader tidigare och resedatum var i mitten på november. Jag var bokad i Premium Economy och bokade om till premium economy (jag lade också några minuter på att dubbelkolla att jag inte byte bokningsklass).

OK, en kontrollfråga till, har citerat från din första post där LH sagt att det gäller för flyg mellan 6 november och 13 november och du säger att ditt resedatum var i mitten på november, vilket datum var din flight, var det i perioden?

Jag ska försöka sammanfatta:

The following conditions must be observed:

- Rebooking within the same booking class

Jag såg till att det var samma bokningsklass även efter ombokningen

- Tickets must be issued on/before 6.11.2015

Biljetten var köpt i Juli, så långt innan

- New date of travel must be on/before 28.2.2016

Orginaldatum var 9 nov med nytt datum blev 8 november.

- Change of origin/destination and class of service/compartment are not permitted

samma rutt, LAX-MUC-MAN och samma kabin (premium eco)

- For all other ticket conditions, original fare conditions apply

Jag ser inte vad jag skulle kunna ha missat som gör att dom skulle ta avgift av mig.

Jag har nu ringt amex igen och pratat med kundtjänst, hon öppnade ärendet igen och lade till ny information för att förtydliga vad som stod på deras hemsida och vad lufthansa lovat gällande fri ombokning. Därmed behöver jag nu inte betala (igen) tills ärendet är löst, förhoppningsvis har dom bättre lycka med lufthansa än vad jag har haft.

Historien fortsätter men sannolikt får jag nu vänta någon vecka tills amex återkommer så får vi se vad dom säger.

Lite oklart.

Lufthansa har jag inte hört ett knyst av, förutom det automatiska svaret på mitt första mail.

AMEX har skickat mig två brev nyligen, men jag har just insett att av någon anledning står inte datum, så nu har jag blivit osäker på vad som är det senast (detta är brev 7 och 8 som jag fått tror jag).

Såvitt jag kan se på kontoutdraget har jag fortfarande inte fått betala något til AMEX. Däremot fick jag ett brev medan jag var bortrest i vilket det står att angående avgiften på £20 (det är alltså två avgifter, en på £20 och en på £190) har dom inte kommit fram till något och därför kommer mitt konto debiteras enligt det. Däremot står det inget om avgiften på £190.

Att dom skulle gå med på att stryka en avgift och inte den andra känns fånigt, men jag är tveksam på vad som gäller och jag har heller inte nu fått kopior på ev svar ifrån Lufthansa. Med andra ord får jag nog ta och ringa upp och prata med dom eller vänta och se. Så länge dom inte kräver pengar av mig så får man ändå tro att dom fortsatt utreder (sist dom ville lägga ner ärendet så syntes det omgående på utdraget så det gör det sannolikt nu med).

Sen ska det bli intressant att se vad lufthansa säger. Jag undrar också hur lång tid det kommer ta att få ett svar direkt till mig, hade jag betalat med ett betalkort hade jag nu vart utan mina pengar i snart två månader. Även efter en strejk känns det som en väldigt lång tid för att svara på ett klagomål.

Toppen