LFV har meddelat att man lägger ner utbildningen av flygledare.
Utbildning av flygledare avslutas - www.lfv.se
Det ligger ju nära till att dra slutsatsen att detta beslut har tagits efter beskedet från regeringen i veckan om att besluta att inte återförstatliga utförandet av flygledningstjänsten. För ett antal år sedan blev det fritt för privata aktörer att bedriva flygledningstjänst. Detta har också införts på flera kommunala flygplatser där ACR bedriver flygledning.
Under tiden har en lobbyverksamhet förekommit hos politiska företrädare och Socialdemokraterna har i tillsammans med sina allianspartier (v) och Mp) lämnat över ett förslag till regeringen om att återförstatliga flygledningstjänsten, dvs ge LFV monopol på detta som det var tidigare. Motiven har varit att flygsäkerheten försämras samt att Försvarsmaktens intressen inte tillgodoses om annan aktör än LFV får bedriva verksamheten. Mycket underliga och krystade motiveringar kan man tycka eftersom det är samma regelverk som gäller oavsett vem som bedriver verksamheten. Det är ju Transportstyrelsen som cerfifierar utövarna. Försvarsmaktens intressen borde man kunna tillgodose genom krigsplaceringen av personal.
I veckan tog alltså regeringen beslut om att inte återförstatliga flygledningstjänsten utan låta det vara som det är idag, dvs tillåta flera privata aktörer.
Var och hur LFV skall utbilda flygledare framgår inte. Det framgår inte heller hur de utbildningsfaciliteter som finns på Sturup i form av simulatorer och lärarkapacitet skall utnyttjas.
ACR utbildar sina flygledare utanför Sverige.
Många flygplatschefer är säkert mycket glada över beslutet eftersom kostnaderna för flygledningstjänsten har minskat sedan det blev konkurrens om leverera tjänsten.
Utbildning av flygledare avslutas - www.lfv.se
Det ligger ju nära till att dra slutsatsen att detta beslut har tagits efter beskedet från regeringen i veckan om att besluta att inte återförstatliga utförandet av flygledningstjänsten. För ett antal år sedan blev det fritt för privata aktörer att bedriva flygledningstjänst. Detta har också införts på flera kommunala flygplatser där ACR bedriver flygledning.
Under tiden har en lobbyverksamhet förekommit hos politiska företrädare och Socialdemokraterna har i tillsammans med sina allianspartier (v) och Mp) lämnat över ett förslag till regeringen om att återförstatliga flygledningstjänsten, dvs ge LFV monopol på detta som det var tidigare. Motiven har varit att flygsäkerheten försämras samt att Försvarsmaktens intressen inte tillgodoses om annan aktör än LFV får bedriva verksamheten. Mycket underliga och krystade motiveringar kan man tycka eftersom det är samma regelverk som gäller oavsett vem som bedriver verksamheten. Det är ju Transportstyrelsen som cerfifierar utövarna. Försvarsmaktens intressen borde man kunna tillgodose genom krigsplaceringen av personal.
I veckan tog alltså regeringen beslut om att inte återförstatliga flygledningstjänsten utan låta det vara som det är idag, dvs tillåta flera privata aktörer.
Var och hur LFV skall utbilda flygledare framgår inte. Det framgår inte heller hur de utbildningsfaciliteter som finns på Sturup i form av simulatorer och lärarkapacitet skall utnyttjas.
ACR utbildar sina flygledare utanför Sverige.
Många flygplatschefer är säkert mycket glada över beslutet eftersom kostnaderna för flygledningstjänsten har minskat sedan det blev konkurrens om leverera tjänsten.