Senaste nytt

Leksaker till barn på SAS-flygningar

Utan någon som helst insyn i hur utdelandet av leksaker går till kan jag inte låta bli att bli lite konspiratorisk och tänka att leksaker kanske bara delas ut när det är få barn ombord? Det vill säga, på en flight till t.ex. en semesterdestination med tonvis med kids ombord kanske det inte finns någon "mening" med att hålla barnen lugna eftersom de ändå är så många, medan det på en flygning på måndag morgon till Frankfurt med massa affärsfolk finns ett annat intresse i att barnen håller sig sysselsatta.

Ni som har fått leksaker / inte fått leksaker utdelade, har det varierat på destination och vad för typ av resenärer det är ombord? Att tro att SAS skulle ha olika inställning beroende på ovanstående faktorer måste ju vara, som jag skrev, en konspiratorisk tanke... Eller är det bara jag som är smart?

/Mvh förvirrad göteborgare ;)

Fram till i våras har jag upplevt att det oftast delades ut. Och då både på kortare inrikes/norden men också Europa linjerna. Men nu i höst har jag åkt endast Norden och Norra Europa och på 6 flighter med SAS inte en leksak ?

5 åringen som tidigare ansett SAS som oerhört bra, hsr nu nedgraderat dem rejält! :).

Tyvärr känns det som det beror på catering samt besättning.?!

Utan någon som helst insyn i hur utdelandet av leksaker går till kan jag inte låta bli att bli lite konspiratorisk och tänka att leksaker kanske bara delas ut när det är få barn ombord? Det vill säga, på en flight till t.ex. en semesterdestination med tonvis med kids ombord kanske det inte finns någon "mening" med att hålla barnen lugna eftersom de ändå är så många, medan det på en flygning på måndag morgon till Frankfurt med massa affärsfolk finns ett annat intresse i att barnen håller sig sysselsatta.

Ni som har fått leksaker / inte fått leksaker utdelade, har det varierat på destination och vad för typ av resenärer det är ombord? Att tro att SAS skulle ha olika inställning beroende på ovanstående faktorer måste ju vara, som jag skrev, en konspiratorisk tanke... Eller är det bara jag som är smart?

/Mvh förvirrad göteborgare ;)

De sträckor vi flugit är: ARN-CPH-ARN, ARN-PMI-ARN, CPH-PMI-CPH, ZRH-ARN och ARN-ORD-ARN och vi har som sagt fått fråga efter leksaker. Oavsett antal barn.

Verkar vara beroende på crew's dagsform. Endast en (kan vara två) ggr har leksakerna ej varit lastade.

Nallarna verkar de ha slutat mer helt. Endast pekböcker verkar finnas.

Vi får se hur det blir på hemresan. Men blir det KLM om 2 veckor, får se vad som erbjuds.

Innan kommentaren kommer. Ja, vi har med oss egna leksaker :).

Det här är kanske något som BC teamet kan ta upp vid nästa träff med SAS, har de slutat eller är det bara ett tillfälligt hack.
De små ska uppfostras till medvetna resenärer och då kan man inte straffa bort de med att vara inkonsekventa med leksaken.

Har försökt lära mina barn att alltid hälsa trevligt på personalen när man kliver ombord, det brukar ofta löna sig då flygvärdinnorna gärna kommer förbi med något i lekväg senare under flygningen.

Fick leksaker häromdagen på flyget till Aten, rätt många barn (5-10 i leksaksålder) ombord.

Det jag såg fanns i lådan var:

* Liten bilderbok med bilder på fordon
* Klisterark med flygplatsmotiv där man skulle klistra dit egna flygrelaterade saker
* Liten nalle
* Färgpennor och bilderbok

Allt SAS-brandat.

Tillägg: flög plus, såg inte om barnen i Go också fick.

Last edited:
Åkte SAS mellan Nice och Köpenhamn nyligen i plus. Där var det fullt fokus på barnen på andra sidan mittgången (rad 1)... Det gick ut över servicen till oss andra. Till barnfamiljen var personalen proaktiva på ett sätt som man tycker att de alltid borde vara till alla resenärer i plus. Mot oss andra fanns ingen service. Fick be om allt och personalen såg allt annat än glad ut när jag störde dem så att de fick mindre tid att småprata med barnfamiljen och serva dem.

Det er vel rimelig greit å dra en logisk slutning fra alle tilbakemeldingene i denne tråden :)
Leksaker avhenger av:
*Om det er blitt lastet før flighten
*Om det har vært mange barn på outbound flight, slik at man kanskje gikk fri til returen
*Om det har vært en slinge som har vært lang (f.eks OSL-TOS-BOO-TRD-OSL) Hvor man har hatt mange legs og dermed ikke fått lastet (ikke alle utestasjoner har lagre med leksaker)
*Om personalet har mye å gjøre under turnaround (mellom 20-25 minutter for SAS) og dermed ikke får tid til å lete fram leksaker før boarding.

Summa summarium: Nei, SAS har inte slutat, men det har blitt kortere tid for crew mellom flightene og lasting av leksaker prioriteres neppe i like stor grad som mat, vann etc.

Toppen