Senaste nytt

Legitima metoder för att maxa poäng-intjäning under SAS MC kampanj-helger

HenrikAI

Medlem
ICA, tydligen 2000kr max men min lokala ICA har aldrig haft dem hemma
Köper du presentkort till en specifik butik eller som gäller på alla ICA? På de som gäller alla ICA får du välja belopp själv, så inga problem att ladda dem med 2000 kr då..

 
Köper du presentkort till en specifik butik eller som gäller på alla ICA? På de som gäller alla ICA får du välja belopp själv, så inga problem att ladda dem med 2000 kr då..

och man kan köpa det online genom zupergift, https://zupergift.com/se/sverigechecken-presentkort99

Min snabba googling gav inga träffar hos ICA själva iaf.
 

taxvalp

Medlem
Observera att hitta på att man befinner sig utomlands kan få långtgående värre konsekvenser än vad ett par extrapoäng är värda! CSN och SKVs system samkörs slumpmässigt.

…och kortavgifen som drabbar CSN för skenflytten fördelas förmodligen på administrationsavgifterna för oss andra. Det finns bättre sätt att tjäna poäng än att lura myndigheterna.
 

Delayed

Medlem
Enligt csns egen sida är du skyldig enligt lag att se till att deras adress till dig är korrekt (https://www.csn.se/bidrag-och-lan/studiestod/utlandsstudier-med-studiemedel/anmal-utlandsadress.html). Jag vet inte vad själva lagen säger men det är ju en indikator av hur de och skatteverket tolkar den iaf.

Njae. Det som CSN skriver gäller enligt deras egen rubrik "Om du flyttar utomlands" och kan nog inte tolkas som en allmän skyldighet att se till att CSN har korrekt adress. Det jag hittar om adress i Studiestödslag (1999:1395) är:

Screenshot_2024-01-09_08-26-57.png


Min tolkning är att om du på normalt sätt är skriven i Sverige kan inte studiestödslagens regler enligt ovan tillämpas.

Jag hittar inget i lagen om någon allmän "rapporteringsskyldighet av korrekt adress" eller något om sanktioner om man bryter mot sina skyldigheter avseende "adressregistrering". Det kan naturligtvis finnas i andra lagar/förordningar/föreskrifter och jag påstår inte att det är korrekt eller "ofarligt" att ange en utlandsadress. Dock kvarstår mina frågor: Vad riskerar man? Vilket fel begår man?
 

Kimmen00

Medlem
Flera saker har redan nämnts men jag dumpar hela min lista här, det kanske underlätta till slut.

  • Presentkort
    • ICA, tydligen 2000kr max men min lokala ICA har aldrig haft dem hemma :(
    • Systembolaget 1000kr per presentkort, går att köpa fler
    • El Giganten
    • Klädaffärer
    • Espresso House osv
    • Filmstaden
    • Matkasse
  • Betalo (1.9% snart 2.4% avgift) - 10000kr / 24h och 20000kr / 96h
    • BRF avgifter / parkeringsplats
    • Bilförsäkring (om man kör med faktura och har tur med tajming)
    • Hem/barn/djurförsäkring
    • Elräkningar osv
    • Dyra poäng men kanske värt om man jagar statuspoäng
  • Allt med bilen att göra
    • Tanka på fredag och söndag
    • Service / däck / torkarblad osv
  • Gymmedlemskap
  • Kör man med enkla SL-biljetter kan man köpa och ladda 24st i appen (giltig ett år)
  • CSN - har för mig att det räknas mot kontantuttag men kan ha fel, någon som vet?
  • Gör alla online beställningar på fredagen, större chans att de inte bokförs på måndag
    • Läkemedel, livsmedel
    • Glöm inte att använda SAS Online Shopping
  • Storhandla toapapper osv för kommande månaderna
  • Fråga alla bekanta om de har större planerade inköp du kan assistera med :)

Listan stämmer bra med min..
Köper alltid X antal Ica presentkort.
Även flera Lidl presentkort. Max 1000 per kort.
Surt med först billhop där jag hade en gammal rabatt i alla år.. Och nu höjer ju betalo ordentligt. Får se hur man gör där..
Alltid köpa SL 2 kort under kampanjen..
 

Tomas E

Medlem
Njae. Det som CSN skriver gäller enligt deras egen rubrik "Om du flyttar utomlands" och kan nog inte tolkas som en allmän skyldighet att se till att CSN har korrekt adress. Det jag hittar om adress i Studiestödslag (1999:1395) är:

Visa bifogad bild 149150

Min tolkning är att om du på normalt sätt är skriven i Sverige kan inte studiestödslagens regler enligt ovan tillämpas.

Jag hittar inget i lagen om någon allmän "rapporteringsskyldighet av korrekt adress" eller något om sanktioner om man bryter mot sina skyldigheter avseende "adressregistrering". Det kan naturligtvis finnas i andra lagar/förordningar/föreskrifter och jag påstår inte att det är korrekt eller "ofarligt" att ange en utlandsadress. Dock kvarstår mina frågor: Vad riskerar man? Vilket fel begår man?
Folkbokföringsbrott.
https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2023.16/370042.html
 
Toppen