Senaste nytt

Layover på 9 timmar i Bogota , är det värt att lämna flygplatsen och går det?

JimmyH

Medlem
Layover på 9 timmar i Bogota , är det värt att lämna flygplatsen och går det?

Vi har en lång väntan i Bogota då vi reser hem från Costa Rica så funderar på hur svårt det är att hinna klämma in lite sightseeing och kanske en skysst middag.

Nån som har några tips?
Vi anländer 13:00 och flighten till London går först vid 23:25!
 

Migato

Medlem
Har inget svar men följer tråden, är i Costa Rica nu och som dig så har vi relativt lång layover (6h45min) i Bogotá. Loungen där var helt OK men inte något jag skulle vilja spendera många timmar på.

Vårat problem är att vår layover är väldigt tidigt på morgonen.
 

O_M

Medlem
Layover på 9 timmar i Bogota , är det värt att lämna flygplatsen och går det?

Vi har en lång väntan i Bogota då vi reser hem från Costa Rica så funderar på hur svårt det är att hinna klämma in lite sightseeing och kanske en skysst middag.

Nån som har några tips?
Vi anländer 13:00 och flighten till London går först vid 23:25!
Hej, taxi in till Bogota gick relativt fort så är absolut möjligt. Tog en "walking tour" i Bogota som kanske tar 1,5h. Beroende på tid går det att åka linbana upp på berget också.
 

pswe

Medlem
Layover på 9 timmar i Bogota , är det värt att lämna flygplatsen och går det?

Vi har en lång väntan i Bogota då vi reser hem från Costa Rica så funderar på hur svårt det är att hinna klämma in lite sightseeing och kanske en skysst middag.

Nån som har några tips?
Vi anländer 13:00 och flighten till London går först vid 23:25!
Något år sedan senast så kanske ändrats men då gick det smidigt till och från flyget med taxi och genom säkerhetskontrollen.
Hyrde taxi några timmar för rundtur, det tyckte vi var bra och praktiskt.
Guldmuseet är sevärt.
Hög höjd, så är någon känslig kan det bli huvudvärk.
 

Mr Basic

Medlem
Vi var medvetna om att det krävdes en hotellbokning alternativt en inbjudan av ngn boende för att få komma in i Colombia, vi hade ingetdera. Ok då, jag hade en ”fulbokning” på ett hotell som jag bokat av. Vi fick dock kalla fötter och beslöt oss för att vara ärliga. Den första tjänstemannen talade ingen engelska och vi trodde de var kört när vi ombads ta några steg bakåt men vi tilläts inte lämna området och gå tillbaka in på flygplatsen. Efter några minuter hänvisades vi till en annan tjänsteman (som talade engelska) varpå en intervju inleddes. Avsikt med besöket, vad vi arbetade med, uppvisande av boardingkort för vår vidareresa osv. Det hela slutade iaf med ”Welcome to Colombia”. :)
Då det alltid är bra med cash beslöt jag mig att växla in mina pesos från Chile och Argentina mot Colombiansk valuta (Uruguayansk valuta tog de inte emot). Själva växlingen visade sig vara en mkt omfattande procedur med uppvisande av pass och lämnande av fingertryck.
Vi lämnade därefter det mesta av vårt handbagage i en förvaring på flygplatsen (land side) och tog en Uber in till stan för i princip inga pengar alls.
Bogota
I Bogota började vi med en lunch på en italiensk restaurang (La Romana), knökfullt och otroligt hög ljudnivå. Mat och dryck klart godkänt. Därefter blev det ett besök på Museo del Oro (Guldmuseum). Sedan strosade vi lite på stan. Det som slog mig var att det var extremt mkt folk ”ute på”. Fick förklaringen senare av en Uber-chaufför att det dels var fredag eftermiddag men också att folk laddade upp inför fotbollslandskampen senare på kvällen. Efter att ha gått genom de ”gamla kvarteren” tog vi en Uber, följt av linbana, till Monserrate. Ligger molnen tillräckligt högt rekommenderas ett besök, utsikten över Bogota är magnifik. Nu hade tiden gått och det var dags att ta sig tillbaka till flygplatsen.
Urklipp från min reserapport pre-pandemi hösten 2019. Vill minnas att vi hade 10-12 timmar mellan flighterna.
@JimmyH Värdelöst att sitta på flygplatsen, så helt klart värt att besöka stan med så lång layover. Vår flight gick också sent på kvällen (iofs fredag och landskamp) så trafiken tillbaka till flygplatsen var väldigt lugn.
 

JimmyH

Medlem
Något år sedan senast så kanske ändrats men då gick det smidigt till och från flyget med taxi och genom säkerhetskontrollen.
Hyrde taxi några timmar för rundtur, det tyckte vi var bra och praktiskt.
Guldmuseet är sevärt.
Hög höjd, så är någon känslig kan det bli huvudvärk.

Tack för tipsen @pswe och @Mr Basic !

Kan man boka en runtur på 5-6 timmar med taxin direkt eller är det lika enkelt att ta en ny taxi när det är dax att ta sig tillbaka till flygplatsen?
Baggage förvaring är det boxar eller en manuell disk? Är det på landside?
Uber att föredra eller kvittar det? Länge sen jag använde Uber senast så kanske måste fixa nytt konto i så fall.

Guldmuseumet,
Monserrate,
Gamla stan och en skysst middag går bli planen kanske inte i den ordningen:)
 

Mr Basic

Medlem
Baggage förvaring är det boxar eller en manuell disk?
Vill minnas att det var manuell disk.
Är det på landside?
Ja.
Uber att föredra eller kvittar det?
Vi åkte bara Uber så alternativet vet jag inget om. När vi blev upplockade på BOG satte både jag och Ms Basic oss bak och det var inte ok, jag fick flytta fram (och satt därefter fram nästkommande 2 Uber-resor).
 
Vill minnas att det var manuell disk.

Ja.

Vi åkte bara Uber så alternativet vet jag inget om. När vi blev upplockade på BOG satte både jag och Ms Basic oss bak och det var inte ok, jag fick flytta fram (och satt därefter fram nästkommande 2 Uber-resor).
Det har varit en del uppror från taxichaufförer på just BOG mot Uber, så de vill att det ser ut som en privatresa.
 
Toppen