Senaste nytt

Laos - Samlingstråd med tips om den demokratiska folkrepubliken

Rickard_O

Medlem
Efter att ha sökt runt verkar där dåligt med trådar om Laos som resmål, tänkte därför sondera terrängen där ute om det finns några råd eller tips kring Laos som resmål.

Tänker att om någon sitter på något intressant att göra eller se i landet så kan vi ju gärna samla det här.

Om drygt en månad sticker jag iväg till Thailand och min plan var att besöka Vientiane i 3 dagar i slutet på vår resa, men nu har jag lyckats boka om hemresan och har lyckats förlänga vistelsen i Asien så funderade på om man även skulle besöka Luang Prabang i samma veva som man besöker Vientiane.
Min grundtanke var flyga Thai till Vientiane, spendera 3 nätter där och sen ta det "nya" snabbtåget till Luang Prabang och sen spendera 3 nätter där innan man tar och flyger tillbaka till Bangkok med Air Asia en dag innan hemfärden mot kalla Sverige ska påbörjas.

Har nu fått lite second thoughts på Luang Prabang då jag inte riktigt har hittat varför man ska åka dit? Stan verkar va storleksmässig med Sundbyberg rent invånarantal.
Verkar ju finnas väldigt trevliga Accorhotell att besöka, men lockar inte att resa dit för att sitta inne på ett hotell.

Försök övertala mig varför jag hellre ska åka till Luang Prabang i 3 nätter än ta en avstickare till Hanoi och få äta lite Vietnamesisk mat och äntligen få besöka en stad jag länge velat se men inte fick tummen ur röven och besökte sist jag va i Vietnam.

Boende i Vientiane blir Ibis som den slav och lojala kund man är gentemot sina hotellprogram! :rolleyes:

Vad har vi för kul att göra i Vientiane då?

Med tanke på det låga antalet trådar om Laos idag är jag skeptisk till att denna får fart, men man vet aldrig, kan ju finnas lite nya erfarenheter som kommit på senare år.
 
Last edited:

hco

Medlem
Laos är intressant att besöka. Jag var dock där ganska kort tid (jobb, ej semester). Upplevde Laos som lugnt. Tyckte att jag fick mer valuta för pengarna (matmässigt) i Isaan i Thailand än i Laos. Kanske åt jag bara på fel ställen i Laos.

På tal om mat... En av dom andra demokratiska folkrepublikerna har fortfarande sina kända restauranger (med live musikunderhållning) öppna i Laos. Två stycken senast jag kollade på Google Maps, varav en i Vientiane. (Men verifiera själv om fortfarande öppet!)

Det är smått unikt i sig. Dom flesta restauranger som fanns runt om i Sydostasien har stängt igen (Bangkok, Jakarta). Finns väl kvar i Laos och Kina (kanske Ryssland?).

(Proaktiv not: politiska diskussioner om ovan nämnda restauranger är intressanta i sig men inte något jag tycker passar på reseforum ;))

Försök övertala mig varför hellre ska åka till Luang Prabang i 3 nätter än ta en avstickare till Hanoi och få äta lite Vietnamesisk mat och äntligen få besöka en stad jag länge velat se men inte fick tummen ur röven och besökte sist jag va i Vietnam.

Har inte varit i Luang Prabang men jag har varit i Hanoi. Jag skulle personligen åkt till Hanoi (och käkat Pho och druckit kaffe) efter Vientiane och skippat Luang Prabang. :D (Den gamla historiska stadskärnan i Hanoi är jättefin.) Det finns väl fina berg runt LP om man gillar berg..?
 

tidyverse

Medlem
Luang Prabang är värt ett besök om man vill uppleva något annat än de stora städerna. Väldigt avslappnat och fina omgivningar. Jag körde tre nätter där i maj förra året, det var rätt lagom. Några höjdpunkter:

* Hyrde moppe och åkte ut på landsbygden. Slutdestinationerna var Kuang Si-fallen ena dagen och Pak Ou-grottorna andra dagen, med diverse avstickare.
* Alms Giving-ceremonin och sedan upp till Phousi Hill direkt efter för vackra vyer över stan i morgonljuset
* Relax vid hotellpoolen (Angsana Maison)
* Beerlao varje kväll!

Mat är billigt.

Skulle hellre åka tillbaka till Luang Prabang än Hanoi, men jag gillar nog generellt mindre städer.
 
  • Gilla
Reactions: hco

Rickard_O

Medlem
Laos är intressant att besöka. Jag var dock där ganska kort tid (jobb, ej semester). Upplevde Laos som lugnt. Tyckte att jag fick mer valuta för pengarna (matmässigt) i Isaan i Thailand än i Laos. Kanske åt jag bara på fel ställen i Laos.

På tal om mat... En av dom andra demokratiska folkrepublikerna har fortfarande sina kända restauranger (med live musikunderhållning) öppna i Laos. Två stycken senast jag kollade på Google Maps, varav en i Vientiane. (Men verifiera själv om fortfarande öppet!)

Det är smått unikt i sig. Dom flesta restauranger som fanns runt om i Sydostasien har stängt igen (Bangkok, Jakarta). Finns väl kvar i Laos och Kina (kanske Ryssland?).

(Proaktiv not: politiska diskussioner om ovan nämnda restauranger är intressanta i sig men inte något jag tycker passar på reseforum ;))



Har inte varit i Luang Prabang men jag har varit i Hanoi. Jag skulle personligen åkt till Hanoi (och käkat Pho och druckit kaffe) efter Vientiane och skippat Luang Prabang. :D (Den gamla historiska stadskärnan i Hanoi är jättefin.) Det finns väl fina berg runt LP om man gillar berg..?
Tack, Hanoi 2 - 0 Luang Prabang hittills då!

Nu gjorde du mig nyfiken på vad dessa resturanger med musikunderhållning är för något? :D Berätta mer! Vad ska jag söka efter för att hitta, det får gärna vara lite suspekt och dekadent så länge inga människor kommer till skada!

Luang Prabang är värt ett besök om man vill uppleva något annat än de stora städerna. Väldigt avslappnat och fina omgivningar. Jag körde tre nätter där i maj förra året, det var rätt lagom. Några höjdpunkter:

* Hyrde moppe och åkte ut på landsbygden. Slutdestinationerna var Kuang Si-fallen ena dagen och Pak Ou-grottorna andra dagen, med diverse avstickare.
* Alms Giving-ceremonin och sedan upp till Phousi Hill direkt efter för vackra vyer över stan i morgonljuset
* Relax vid hotellpoolen (Angsana Maison)
* Beerlao varje kväll!

Mat är billigt.

Skulle hellre åka tillbaka till Luang Prabang än Hanoi, men jag gillar nog generellt mindre städer.
Tack, Luang Prabang reducerar till 2-1!

Bra med mer input, detta ger dock bara mer vatten på min kvarn då vi är totalt olika då och det bekräftar mina farhågor enbart.
Jag är inte jättemycket för det lugna och relax vid en pool har jag tillräckligt många dagar planerade under våran 3 veckors turné i SEA denna vända.
Tar hellre en stökig storstad med bra resturanger och stökiga barer 99/100 gånger, det fina med SEA att det går att kombinera med att ligga vid en pool på dagarna! :)

Uppskattar inputen, tack!
 
  • Gilla
Reactions: hco

hco

Medlem
Skulle hellre åka tillbaka till Luang Prabang än Hanoi, men jag gillar nog generellt mindre städer.
Jag är tvärt om. :D Åker till Bangkok tre veckor på semester och lämnar inte stan, hehe.

Nu gjorde du mig nyfiken på vad dessa resturanger med musikunderhållning är för något?

Jag tänker på att nordkoreanska staten fortfarande(?) driver sina två restauranger i Laos. Verkar fortfarande vara öppet här: https://maps.app.goo.gl/oEf972PHoaz2uyFB7

(Läs nyare reviews för att få en uppfattning om läget och vilka dagar/tider som serveringspersonalen ställer sig på scenen och drar av några evergreens. Brukar vara de flesta kvällar om de följer det gamla vanliga mönstret. )
 

Rickard_O

Medlem
Jag är tvärt om. :D Åker till Bangkok tre veckor på semester och lämnar inte stan, hehe.



Jag tänker på att nordkoreanska staten fortfarande(?) driver sina två restauranger i Laos. Verkar fortfarande vara öppet här: https://maps.app.goo.gl/oEf972PHoaz2uyFB7

(Läs nyare reviews för att få en uppfattning om läget och vilka dagar/tider som serveringspersonalen ställer sig på scenen och drar av några evergreens. Brukar vara de flesta kvällar om de följer det gamla vanliga mönstret. )
Magiskt, jag är alldeles för trött för att hänga med på va du menade!

Detta blir ju definitivt ett besök på, betyget var ju så där, men det är värt att äta lite dålig mat om det är en upplevelse och att jag kan säga till sambons brorsa att jag nu minsann också har besökt Pyongyang! :rolleyes:
 
  • Gilla
Reactions: hco

chazzie

Medlem
Hanoi är fantastiskt, kan verkligen rekommendera ett besök! Har inte besökt LP men absolut något jag kan tänka mig göra i framtiden när min nuvarande fixering för Europa-odysséer lagt sig.
 
Toppen