Senaste nytt

Löjrom på Landvetter?

Loffe

Medlem
Skulle nog vilja påstå att det är Östermalmshallen som driver gäck med sina kunder i så fall, definitivt om de säljer den som Kalixlöjrom, den fryses ALLTID efter att den skördats från löjan. Känner mig rätt säker i mitt uttalande då jag har nära släktingar som fiskar och tar ur löjorna i just Kalix ;-)
 

segra

Medlem
Skulle nog vilja påstå att det är Östermalmshallen som driver gäck med sina kunder i så fall, definitivt om de säljer den som Kalixlöjrom, den fryses ALLTID efter att den skördats från löjan. Känner mig rätt säker i mitt uttalande då jag har nära släktingar som fiskar och tar ur löjorna i just Kalix ;-)

Hmmmm... Detta stämmer inte alltid. Jag har personligen fått leverans av Kalix löjrom som inte varit frusen.
Finns inte mycket som slår purfärsk löjrom i mängder på en rostad skiva bröd.
 

Nemo

Medlem
Är ju inte helt säker på att Grand Hotel och Östermalmshallen lurar sina kunder.
Undrar om inte förbistringen snarare beror på att man blandar ihop löjroms fryspunkt med den för osaltat vatten.
Grand Hotel har ju också problem med vad de egentligen serverar. Så om de tullar på ursprunget, varför inte även luras med färskheten?
Dyr "Kalixlöjrom" var vanlig löjrom | Nyheter | Aftonbladet
Kommunalrådet Ellinor Söderlund från Kalix och hennes man som är kock hade sett fram emot att äta fint på Mathias Dahlgrens krog Matbaren på Grand Hôtel i Stockholm. Nu är hon kritisk mot att personalen påstod att kalixborna kunde få fin Kalixlöjrom på sin fiskrätt – för att efter kontroll erkänna att det var Bottenvikslöjrom.
 

JonW

Medlem
Skulle nog vilja påstå att det är Östermalmshallen som driver gäck med sina kunder i så fall, definitivt om de säljer den som Kalixlöjrom, den fryses ALLTID efter att den skördats från löjan. Känner mig rätt säker i mitt uttalande då jag har nära släktingar som fiskar och tar ur löjorna i just Kalix ;-)
Som sagt... frågan är nog snarast hur man definierar frysning. Olika vätskor har ju som bekant olika fryspunkt.
 

Nemo

Medlem
Får man tro Wikipedia var även det en strid om påvens skägg:

Kalixlöjrom är löjrom från siklöja i Bottenviken.
Om man trycker på länken Kalixlöjrom - Wikipedia kommer man till Kalixlojrom.net där det står "Äkta Kalixlöjrom kan bara fiskas i havet mellan Haparanda och Piteå." Så utifrån detta kan man ju dra slutsatsen att det finns en avgränsning i vilket område av Bottenviken som ger just Kalix-siklöja. Och om man fiskar djupare läser man i Ansökan Skyddad Ursprungsbeteckning (SUB) stöds detta av kartan på sid 3.
Men om man orkar läsa vidare ser man att trålgränserna (sid 5) sträcker sig söder om Skellefteå, dessutom står det på sid 7 "Kalix löjrom kan endast produceras av rom från Siklöja fångade inom det beskrivna geografiska området och Siklöja kan endast överleva inom detta område p.g.a. vattnets låga salthalt (<3ppm)." Så då kan man plötsligt dra slutsatsen att all siklöja fångad i Bottenviken kan användas för produktion av Kalixlöjrom.
Så var det ju det här med frysning eller inte. I ansökan om står det "frystorkningsmetoden", men inte hur den går till. Om man läser på Projekt Kalixlöjrom - Norrbottens Kustfiskareförbund står det under Certifierade leverantörer "Rommen förpackas för slutkund och fryses i minst 3 dygn." Så då borde ju all Kalixlöjrom ha varit fryst innan slutkund äter den.
 

JonW

Medlem
Haha, OK, då hade Grand alltså rätt från början, och inte behövt göra sin pudel!
När det gäller det sista så hänger det som sagt på hur man definierar frysning.
Många gör ju detta slentrianmässigt vid vattnets fryspunkt. Och även Tjaeng ovan är ju inne på att man inte går så värst långt under 0 grader i processen. Och då fryser faktiskt inte löjrommen, precis lika lite som t ex vin eller koksaltlösning gör det.
 

Loffe

Medlem
Då måste ju biologen i mig få resa ett rättelsens finger. Bakterier dör inte genom frysning i regel, däremot slutar de tillväxa.Så bakteriekontaminerade födoämnen blir följdaktligen inte tjänliga som föda genom nedfrysning.
Mjo. Och Grand Hotel brukar ha lite löjromsextravaganza de få dagar då det är aktuellt med färsk löjrom. Som också genomgått nerkylning till under 0C innan saltning för att rommen ska torka.... Skulle kännas lagom olustigt annars med rom som inte varit nerfryst då dagens praxis med låg salthalt gör att nerfrysningen behövs för att döda ev. bakterier.
 
Toppen