Senaste nytt

Långdistans i ekonomiklass: en överlevnadsguide

Zeke Z

Medlem
Detta forums namn till trots, ibland har man inget val utan står med en familjeresa i ekonomiklass. Peak season, 4 PAX, och long haul destination (CPH-MRU) gör att revenue business inte är ett försvarbart alternativ. Detta blir vår 4:e resa på ca 10 år till MRU, och vid bokningstillfället genererade sökmotorerna det inte helt intuitiva CPH-GVA (SAS) + GVA-MRU (Air Mauritius) som mest förmånliga alternativet för vår resa till värmen. Tidigare har vi förlitat oss på Emirates med 6h + 6h efter stoppet i DXB, ett helt OK alternativ när man satt "bakom skynket".

Förutsättningar: resan GVA-MRU samt returen är schemalagt till ca 11-11,5h. Hur "överlever" man detta? Således är frågan: vad är ditt bästa tips för att klara av en långresa i ekonomiklass? (OBS svar som går ut på att förmedla: "jag flyger aldrig ekonomiklass", undanbedes vänligen men bestämt!) ;)

ALLA förslag tas tacksamt emot, traditionella som kreativa. Alkohol och eventuell farmakobehandling är inte förbjudna alternativ :) dock förläggs dessa strategier lämpligast under resans tidiga del, då hyrbil kommer framföras ca någon timme efter landning.
 

Kronholm

Medlem
Om möjligt brukar jag försöka lägga till en peng och få möjlighet att boka ett säte med ökat benutrymme. Jag tycker att detta alternativ ofta är rimligt prissatt och ger en förbättrad reseupplevelse.
 

Solomun

Medlem
Hur gamla är barnen? När lyfter ni från GVA?

Det absolut bästa är ju om man kan sova större delen av resan, jag har alltid med mig lite melatonin när jag reser långt. Skonsamt, går att köpa receptfritt och har kort verkningstid.
 

Zeke Z

Medlem
Sena tonåringar, så inga problem av typen man hade förr. Resan ut är en nattflight, startar kl 21:10 från GVA. Däremot är hemresan 100% dagflight.

Japp, melatonin är definitivt på min radar också. Har förpackning "extra strength" från WalMart :)
 

Hachans

Medlem
Nackkudde (som faktiskt klarar att hålla huvudet uppe och som du kan snurra framåt så inte huvudet tippar fram), noise cancelling hörlurar med öronproppar i skum under och om det går att säkra platser med extra benutrymme så är det guld värt.

Annars planera för att det inte blir så mycket sömn. Melatonin räcker en stund, men det bryts ner snabbt i kroppen så det kan hända att ni somnar en halvtimme och sen mest är groggy resten av resan. Jag avstår hellre. Däremot bra att planera så att ni kan sova när ni kommer fram. Fixa tidig incheckning om det behövs och ha koll hur ni ska ta er dit så ni kan gå på autopilot när ni landat. Alla kommer vara på dåligt humör när ni landat ändå så ta ett djupt andetag och bli inte sur på den där onödiga kommentaren som du vet kommer komma från någon av er pgs trötthet och hunger.

Och om man nu inte kan sova så mycket så se till att ni har underhållning som inte kräver så mycket hjärnkapacitet och snacks. Och den med minst blåsa sitter närmast gången och den där jäveln som alltid lyckas somna direkt och sova precis hela resan ska sitta vid fönstret (det finns inget att kolla ut på under natten ändå).
 
Jag har testat ett helt gäng med nackkuddar och fastnat för https://cabeau.com/

Också testat ett gäng ögonbindlar och gillar https://mantasleep.com/ mest.

Ladda ner podcast och musik till telefonen. Jag använder en läsplatta (Kindle) för böcker och ser till att jag har lite olika typer av böcker tillgängliga. Ibland tröttnar man på att läsa en roman och vill bryta av med en biografi eller facklitteratur.

Powerbank. Använder man sin egna enhet för underhållning dränerar man snabbt batteriet. Jag har också alltid med mig min laptop, se till att ha en kabel med dig så du kan ladda din telefon från din laptop.

Tandborste kan göra att man genast känner sig fräschare, eller tuggummi om man nöjer sig med det. I ekonomi-klass ingår inte det utan det får man ta med sig själv :)

Jag brukar ha lite energibars tillgängliga i väskan. Det har räddat mig förr när tåget blir stillastående alldeles för länge mitt ute i ingenstans eller när man helt enkelt blir hungrig på det långa flyget.

Det är egentligen inte knutet till ekonomiklass men resa i allmänhet. Köp ett fodral till passet som har plats för en airtag. Nu behöver du aldrig oroa dig för att tappa bort passet igen!
 

Tamas

Medlem
Jag var för ung när jag reste mest long-haul på economy och då var det GT och öl som överlevnadsstrategi men tiderna ändrats.

Numera tycker jag också att tandborste och en ny t-shirt som gör otroligt skillnad efter landning.
 
Toppen