Senaste nytt

Låg tillgång på bonusresor för poäng, men poäng-till-kronor är billigare?!

intuition

Medlem
Tittade på rutten CPH-LHR och hade svårt att hitta vanliga normala bonus-resor. Det kunde finnas enstaka platser på enstaka avgångar på en dag, men sällan i plus. Sedan såg jag något lustigt. Bonus-resa där revenue-biljetter säljs för poäng enligt en dold omvanling var billigare än listpriserna för bonus-resor.

Det är ju kul att vissa bonus-resor blivit villigare än listpriset, men det är ju sjukt störigt att inte kunna boka "riktiga" bonusresor med SAS. Dels att inte få flexibiliteten som finns i bonus-klassen, dels att inte kunna använda sin FlyPremium-fömån. vad är det som händer med SAS bonus?!

15k kostar en vanlig bonusresa på sträckan, men väljer man en avgång där det inte är publicerat några bonusplatser blir det billigare. WTF...

Skärmavbild 2025-02-09 kl. 12.41.00.png

Skärmavbild 2025-02-09 kl. 12.47.29.png

Jag har bokat ARN-ALC i Plus där det framräknade poängpriset var under 20k per väg. Men intjäning på det så var det en OK deal tyckte jag, särskilt som det inte fanns vanliga bonusplatser när jag ville åka...

Jag har bokat ARN-ALC i Plus där det framräknade poängpriset var under 20k per väg. Men intjäning på det så var det en OK deal tyckte jag, särskilt som det inte fanns vanliga bonusplatser när jag ville åka...
Har inte tänkt på detta innan men revenue biljetter inköpta på poäng ger ju faktiskt intjäning.

Detta innebär ju att en TATL Tor t.ex. köpt på detta sätt de facto är 10k billigare än utsatt pris (beroende på status).

Som sagt, allt det är ju bra.
Problemet är ju att värdet av FlyPremium försvann om SAS stryper utbudet av sina egna bonusplatser. För EB-miljonärerna från NordKorea har knappast hunnit dammsuga all tillgång...

Kom ihåg att dels så är biljetterna som är superbilliga i superminusklass (eller go light som den kallas i Frösunda), dels att du (antar jag) har statusbonusen på 10/30% som EBG/D inräknad i priset. Med det sagt, på vissa destinationer är poängpriset väldigt attraktivt.

Är detta ett läskigt steg mot dynamisk prissättning på bonusresor eller är jag bara allmänt apokalyptiskt lagd idag...
Det är ju helt vanliga biljetter och inte award biljetter, så du är nog apokalyptiskt lagd i just detta.
Sen kan det mycket väl vara så att det blir dynamiskt framöver, på gott och ont.

Kostar en biljett 400 kronor blir den rätt billig i poäng. Kostar däremot en enkel 3000 kronor blir det många poäng. Exakt hur formeln för detta ser ut låter jag vara osagt, men går säkert köra lite reverse engineering på det om man vill.
Då det är enkelresor som prissätts så blir det väldigt dyrt på enkelresor från USA till Skandinavien i Business.

Är detta ett läskigt steg mot dynamisk prissättning på bonusresor eller är jag bara allmänt apokalyptiskt lagd idag...

Det kommer komma förr eller senare.. Bättre att inte sitta på en alltför hög mängd av EB-poäng för länge. Ska själv bli av med samtliga av mina så fort som möjligt.

Toppen