Senaste nytt

Länder, städer där det är förmånligt att växla kontanter på plats eller motsatta

FOREX var jättebra innan de fick typ monopol. Vi pratar om tiden före millennieskiftet då de påstod att det är farligt med kort och de hade mycket liten spread. Jag tror spreaden mellan köp- och säljskurs för EUR idag är 5-7 gånger högre än den var för D-Mark år 2000.../Per

Frågan ryms egentligen i rubriken. Någon som har exempel på länder där man gör bättre i att växla kontanter på plats än på Forex?

Dvs från SEK till landets valuta om man har en hög (vita) SEK liggandes.

Min bild är att Forex är bättre än flygplatsväxling i de flesta länder, men stämmer det?

Någon som har koll på läget med Yen just nu? Åker till Tokyo om några veckor och undrar vad som är bäst just nu; Forex hemma, amex-uttag i japan, eller uttag men med handelsbanken-mastercard kopplat till vanliga lönekontot?
Bonusfråga; om man kan välja mellan att betala med amex eller kontant, vilket är egentligen bäst växelkurs, förutsatt att man skaffat kontanterna enligt ovan?

Någon som har koll på läget med Yen just nu? Åker till Tokyo om några veckor och undrar vad som är bäst just nu; Forex hemma, amex-uttag i japan, eller uttag men med handelsbanken-mastercard kopplat till vanliga lönekontot?
Bonusfråga; om man kan välja mellan att betala med amex eller kontant, vilket är egentligen bäst växelkurs, förutsatt att man skaffat kontanterna enligt ovan?

Om du med "bäst" menar billigast så beror det på hur mycket kontanter du behöver.

- Uttag med Handelsbanken: 1,5% valutaväxlingsavgift plus 35 kr avgift.
- Uttag med Amex: 2% valutaväxlingsavgift plus 3-4% eller minst 25 kr avgift.
- Forex: ungefär 4,5% valutaväxlingsavgift.

Behöver du mindre än 15000 yen så växla på Forex. Behöver du mer så ta ut med Handelsbankenkortet.

Om du värderar poängen du tjänar till mer än 0,5% av beloppet så använder du Amex för kortköp. Annars Handelsbankenkortet. Kontantköp kommer alltid att kosta dig mer än kortköp eftersom du har minst 2,2% påslag då maxuttaget med Handelsbankenkortet är 5000 kr.

Har du något bankkort som inte tar ut uttagsavgift för uttag på bankomater utomlands, brukar det vara förmånligaste valet.

Om du flyger till Japan via Bangkok eller via Hong Kong, kan du växla SEK -> lokal valuta -> JPY, då blir det bättre än Forex i Sverige.
I Bangkok är det lite mer förmånligare än i Hong Kong för de har bra kurs både för SEK och för JPY. I Hong Kong har de inte så bra kurs för SEK.

Hur får man förmånligt ut USD utanför USA/länder med USD som officiell valuta?

Jag tänker framförallt i mitt eget fall på Indonesien/Kenya/Tanzania då de finns på resehorisonten för mig.
Det kan finnas någon Citibank bankomat som ger USD i Indonesien.
Annars är det väl bäst att ta ut IDR med ett svenskt kort utan uttags och valuta avgift, t.ex Santanders mitt kort eller COOP med mera mer kortet.
På Bank Permata har man bra växlingskurs för USD. Man kan även pruta lite där ibland.
Det finns även seriösa växlingskontor på Bali.
Växla INTE i småbutikerna som annonserar bra kurs.
De försöker bara luras.
Bank Permata har även den bästa bankomaten för man kan ta ut 3 miljoner rupiah vid varje tillfälle där.
Annars är det ofta bara 2,5 miljoner eller ännu mindre.
Välj även en bankomat som ger 100000 sedlar och inte 50000 sedlar.

Tänk även på att ha USD sedlarna i gott skick och så nya som möjligt.
Det finns vissa årtal, särskilt före 1996 , som de inte tar emot pga risk för förfalskningar.

Last edited:
En liten fundering bara...

Jag växlar aldrig pengar och använder sällan kontanter utomlands. Behöver jag en mindre summa kontanter så växlar jag på Forex alternativt gör ett uttag i någon ATM, (utan avgift med Eurocards företagsavtal).

Växlar Ni andra så mycket att en liten kursskillnad spelar någon roll?

En liten fundering bara...

Jag växlar aldrig pengar och använder sällan kontanter utomlands. Behöver jag en mindre summa kontanter så växlar jag på Forex alternativt gör ett uttag i någon ATM, (utan avgift med Eurocards företagsavtal).

Växlar Ni andra så mycket att en liten kursskillnad spelar någon roll?
Beror på vart man åker - vissa ställen tar mer eller mindre bara Cash, eller så vill man inte använda kort p.g.a. skimming.

Händer även att hotell bara tar Cash etc. Är det 5-10000 SEK det handlar om lönar det sig att kolla på kursen. För en tusenlapp spelar det ingen större roll.

Jag tar alltid ut med bankkort, helst ICA-BANKEN eller annat kort utan avgift. Undantaget är ställen såsom HK där jag förmånligt kan växla till andra valutor. USD-HKD får man alltid 7.76 för på bra kontor i Chungking Mansions.

Växla på plats eller hemma innan avresa till Thailand? Jag har jämfört kurserna varje år och om man växlar svenska kronor på plats får man ca 5 % fler bath än om man växlar på Forex. Det är skillnad det.

Känner ofta att man blir blåst när man växlar pengar i förväg. Bäst är att ta ut på destinationen. Har Skandiabankens bankkort med fria kontantuttag, samt valutapåslag på 1,6%.

Toppen