Senaste nytt

Läkarintyg vid avbeställning vid sjukdom?

Fast vårdcentralen kan faktiskt ta betalt för arbetet med intyget, det är inte vård. Sedan art de inte gör det är en helt annan sak.

Intyg om given vård ska vara gratis. Där jag har arbetat har man antingen skrivit ut en journalkopia alt signerat ett förifyllt papper med ”x har sökt vård här i dag” och mottagningens namn. En del har nytta av att kunna visa upp det i skolan, annars har jag svårt att se någon användning för ett sådant.

Nu börjar det här bli ganska OT så detta blir mitt sista inlägg

Om man har sökt vård och fått behandlingsråd har man rätt till ett intyg om detta. I det fallet ber man VC ställa detta till den man har sin reseförsäkring hos. Det rör sig då per definition om ett intyg avseende reseåterbud. Vad läkaren intygar är det som läkaren kan intyga dvs vad som tex avhandlats under ett telefonsamtal Ett sådant intyg är inte kostnadsfritt enligt lag. Taxan i Stockholm är till exempel 313 kr men det kan naturligtvis variera från landsting till landsting.

Försäkringsbolaget är sedan de som bedömer huruvida läkarintyget är tillräckligt för att uppfylla kriterierna i försäkringen.

Håller med dig @DRG - det börjar att bli OT här och vi har fastnat i detaljer. Intygsskrivande är en juridiskt reglerad konstform som nog tråkar ut de flesta här...

Däremot tycks vi hålla med varandra hyggligt om den centrala frågan efter att fastnat i lite medikolegala krumbukter: Ett intyg ställt till reseföretag är inte gratis (men jag står fast i att man inte har skyldighet att utfärda just ett sådant intyg!)

Toppen