Senaste nytt

Läget i säkerhetskontrollen på Landvetter GOT?

GOTBound

Medlem
Därför är det inte lika långa köer på Landvetter flygplats | GP

Efter att man dragit ner på personal under pandemin dras nu Arlanda sedan länge med underbemannade säkerhetskontroller och långa köer. Detta har medfört att resenärerna kommit allt tidigare till sina avgångar.

– Detta är en situation som i Sverige som är unik för Arlanda, säger David Karlsson, presstalesperson vid Swedavia, om läget under helgen.


– Det är klart att Landvetter också har vissa utmaningar med bemanning efter pandemin men det är ingenting som får en större operationell påverkan som vi ser det.
 

Qraze

Medlem
Nu verkar det vara relativt lugnt på Landvetter men vi kommer sova en natt på Scandic före avresa. Kan man checka in och skriva ut bagage taggar dagen före avresa och på avresedagen bara slänga in väskorna på bag drop?
 

JacobGBG

Medlem
Nu verkar det vara relativt lugnt på Landvetter men vi kommer sova en natt på Scandic före avresa. Kan man checka in och skriva ut bagage taggar dagen före avresa och på avresedagen bara slänga in väskorna på bag drop?

30h innan ska gå bra, men det var flera år sedan jag själv utmanade detta.
 

Non-stop

Medlem
Nu verkar det vara relativt lugnt på Landvetter men vi kommer sova en natt på Scandic före avresa. Kan man checka in och skriva ut bagage taggar dagen före avresa och på avresedagen bara slänga in väskorna på bag drop?
Om du testar får du gärna rapportera hur det gick. Jag fick ett tveksamt nej i Sas incheckningen när jag frågade om detta för några veckor sen
 
Sedan i Lördags så verkar det som köerna på GOT alltid varit under 15 min, både FT och vanliga, enligt Swedavias rapportering.
 

AABack2ARN

Medlem
Sedan i Lördags så verkar det som köerna på GOT alltid varit under 15 min, både FT och vanliga, enligt Swedavias rapportering.

Kul för GOT då - vore ju skönt om situationen började stabilisera sig :)

Men kanske snart dags att tvångsförflytta några säkerhetsarbetare till Arlanda kanske för att minska på röran där? Eller vad menade Swedavias chef när han se att de ser över bemanningen mellan Swedavias flygplatser?
 

Qraze

Medlem
Idag vid 04:30 var det kanske 15 minuters kö till säkerhetskontrollen. 3 minuter i fasttrack.

Lyckades inte checka ut bagagetaggar igår men det var nog mer mitt fel än någon annans.
 
Idag 04.50 var det cirka 3-4 minuters kö i vanliga säkerhetskontrollen. Ökade på lite efteråt såg det ut som men inte särskilt mycket.
Nitisk kontroll så fick vaska en av påsarna för flytande, aldrig varit med om att dom faktiskt bryr sig om det men kanske mer talande för att jag inte flyger så ofta.
 
Toppen