Senaste nytt

Lägesbild i Europa (Covid-19)

+1

@Jonas C - berätta gärna mer. Baserat på dina senaste inlägg om vad som ska fortsätta vara stängt/som kommer att stänga så verkar du ha mycket god insyn i någonting som är mycket intressant för hela forumet. :)
Jag lägger till en disclaimer att tidigare uttalande var min personliga åsikt. Baserat på hur de flesta Europeiska länder har hanterat skenande smittotal så är lockdowns och/eller mycket stränga restriktioner något som vi bör förvänta oss under hösten när nya varianter träder fram. Att plötsligt ändra strategi och låta samhället vara öppet när smittan når all time high sänder ganska tydliga signaler, där en ändring av strategi innebär ett erkännande av misslyckande. Av samma anledning som våra svenska politiker vägrar stänga ner samhället totalt. Åter igen endast min åsikt.

Last edited:
Jag lägger till en disclaimer att tidigare uttalande var min personliga åsikt. Baserat på hur de flesta Europeiska länder har hanterat skenande smittotal så är lockdowns och/eller mycket stränga restriktioner något som vi bör förvänta oss under hösten när nya varianter träder fram. Att plötsligt ändra strategi och låta samhället vara öppet när smittan är på all time high sänder ganska tydliga signaler. Av samma anledning som våra svenska politiker vägrar stänga ner samhället totalt. Åter igen endast min åsikt.
Tolkar jag dig rätt om du tycker Sverige ska stänga ner samtidigt som du reser runt i olika länder?

Jag lägger till en disclaimer att tidigare uttalande var min personliga åsikt. Baserat på hur de flesta Europeiska länder har hanterat skenande smittotal så är lockdowns och/eller mycket stränga restriktioner något som vi bör förvänta oss under hösten när nya varianter träder fram. Att plötsligt ändra strategi och låta samhället vara öppet när smittan är på all time high sänder ganska tydliga signaler. Av samma anledning som våra svenska politiker vägrar stänga ner samhället totalt. Åter igen endast min åsikt.

"all time high"????? Är det också "din personliga åsikt"? Jag skulle rekommendera att se till fakta i stället för att hitta på.
Till exempel på File:COVID-19-EU-cases-log.svg - Wikimedia Commons

Kanske forumet inte är till för personliga åsikter och gissningar, utan fakta hur det ser ut i olika länder och hur vårt resande påverkas utifrån dessa fakta. Om jag tänker rätt så finns det nog bättre lämpade forum om man vill gissa vad som kommer hända eller om man vill diskutera runt sin åsikt huruvida en nedstängning är rätt eller inte...

Jag lägger till en disclaimer att tidigare uttalande var min personliga åsikt. Baserat på hur de flesta Europeiska länder har hanterat skenande smittotal så är lockdowns och/eller mycket stränga restriktioner något som vi bör förvänta oss under hösten när nya varianter träder fram. Att plötsligt ändra strategi och låta samhället vara öppet när smittan når all time high sänder ganska tydliga signaler, där en ändring av strategi innebär ett erkännande av misslyckande. Av samma anledning som våra svenska politiker vägrar stänga ner samhället totalt. Åter igen endast min åsikt.
Du behöver nog kolla upp fakta lite mer och tycka lite mindre.

Ni är lite väl aggressiva i er ton. Man måste väl få spekulera? I tråden om när USA öppnar upp är det ju exempelvis det enda vi gör i princip. Men det är ju som vanligt på forumet, det är några få som får leva det ”fulla forumlivet” - och nåde den som tar dessa privilegier utan att ha tilldelats rätten att göra så.

Antalet sjukhusinlagda i Danmark har ju exempelvis fördubblats på några veckor, vilka konsekvenser kan det få framöver i Danmark? Detta under sommaren, som i alla fall förra året var lugn.

Givetvis är pandemin inte över. Och kommer det någon värre mutation lär länderna - med bakgrund i deras tidigare strategier - agera kraftfullt. Om de inte gör det, är det ett erkännande att deras föregående strategi var felaktig?

Ni är lite väl aggressiva i er ton. Man måste väl få spekulera? I tråden om när USA öppnar upp är det ju exempelvis det enda vi gör i princip. Men det är ju som vanligt på forumet, det är några få som får leva det ”fulla forumlivet” - och nåde den som tar dessa privilegier utan att ha tilldelats rätten att göra så.

Antalet sjukhusinlagda i Danmark har ju exempelvis fördubblats på några veckor, vilka konsekvenser kan det få framöver i Danmark? Detta under sommaren, som i alla fall förra året var lugn.

Givetvis är pandemin inte över. Och kommer det någon värre mutation lär länderna - med bakgrund i deras tidigare strategier - agera kraftfullt. Om de inte gör det, är det ett erkännande att deras föregående strategi var felaktig?

Givetvis kommer det bli det.. se bara på Australiens nedstängningar.. vansinnigt IMHO men men..

Last edited:
Tolkar jag dig rätt om du tycker Sverige ska stänga ner samtidigt som du reser runt i olika länder?
Det tycker jag absolut inte. Sverige har valt en hållbar strategi som jag önskar att fler länder tog efter. Poängen är snarare att vi bör vara beredda på en ny smittovåg till hösten i takt med att nya och mer smittsamma varianter träder fram. Redan nu har smittan nått/börjat närma sig all-time-high i vissa länder och regioner med återinförande av restriktioner som följd. Att tro att länder som Frankrike och Tyskland plötsligt väljer att inte stänga ner är bara naivt i min mening. Vi bör därför vara beredda på att länderna sannolikt kommer att stänga ner i höst/vinter om smittotalen fortsätter att gå åt fel håll, vilket de gör just nu.

Berätta gärna vilka länder det är som nått ”all-time-high” och vilka som ”börjat närma sig”.
Grekland och Nederländerna (där lyckades man dock få ner smittan) bland annat. Delar av USA där man har slagit rekordet i smittotal med råge, vilket kanske inte bör ses som en överraskning.

Toppen