Senaste nytt

Lägesbild i Europa (Covid-19)

Palazzi

Medlem
Strama upp på vilket sätt?

Det må inte vara turistsäsong men det är fortfarande högsäsong för tex fackmässor och sånt.

Möjligen återinförande av maskkrav, möjligen fler kontroller av vaccinpass (även där krav idag inte finns) och kanske återinförandet av karantänkrav i de regioner där det anses behövas. Nu är detta förvissa medias dialoger (och hypoteser?), så ta det för vad det är (tänk Nyhetsmorgon).
Alltså inget komplett reseförbud som diskuteras, men man gör det eventuellt lite mindre attraktivt.

Utan att veta så tror jag inte att man har fackmässor som betänklighet OM man väljer att "strama åt". Italien har ju över 13,5% av sin GDP knuten till turism, och misstänker att den typen av mässor (ofta på mässområden) står för en rätt liten del av totalen. Dessutom så tror jag nog att fysiska fackmässor av andra anledningar får stryka på foten, om man oroar sig för ökad smittspridning.Jag baserar min tes på att flygen till Italien, från nära alla länder, är betydligt färre i denna period ändå (och att det borde ha baserats på resandeunderlag).
 

Mr Basic

Medlem
Stort Tack för PLF infon
Konstigt inget om detta vare sig från SAS eller hotell bokade via Hotel.com.
Kunde förstört hela resan.
Läst på hur fylla i formuläret bl.a uppge hotell. Vi har bokat fyra första nätterna och sista två. Däremellan reser vi runt med hyrbil.under två veckor och bokar efter hand.
Följdfråga räcker det med uppge det hotell vi bokat första nätterna, eller måste vi boka och uppge samtliga övernattningar?
Vi bodde bara på ett och samma hotell men såg att du fått svar från andra, trevlig resa. :)
 

Hachans

Medlem
Lägesrapport från Barcelona. Inget nytt som ni inte redan vet om det allmänna läget, maskkrav inomhus och i kollektivtrafiken.

På flygplatsen tillåts endast resenärer vilket gör det till en rätt trevlig plats även innan incheckning. Tyvärr köer så det räcker och blir över till ekonomiincheckning på AF. Vill inte veta hur lång tid den kön skulle tagit. Helt tomt i Sky Priority så jag tackar för det. Kom i tid om ni flyger med dem. En tjej försökte sig på prio checkin för hon inte hade bagage. Men de tvärvägrade i disken. Ganska bryskt dessutom, undrar hur många gånger de fått frågan.

Ingen självservering i loungen som AF bjussar på men däremot är det bra kvalitet på grejerna och jag gillar att saker inte är nysta på.

All in all, ganska trevligt om än lite omständigt just nu.
 

mha321

Medlem
På flygplatsen i Wien kontrollerades vaccin intyg ytterst rudimentärt - det kollade att jag hade ett men zoomade inte in så de kunde kontrollera om det faktiskt var mitt pass.

Väl på plats i stan däremot, så har det kontrollerats noga och konsekvent på restauranger och barer, inklusive hotellets frukostrestaurang. Vaccin, test eller genomgången bekräftad sjukdom gäller.

Mask på i kollektivtrafik, efterföljs mycket bra. Krävs även i mataffär och likande men där har jag inte varit i någon så jag vet inte om det efterföljs. Där mask krävs är ser sedan ett par dagar tillbaka (vad jag förstått) FFP2 som gäller.

Och av någon anledning krävs mask på toaletten i konferens centret där jag är. För själva centret krävs det inte, eftersom de kollar vaccination i dörren in. Misstänker att de bara glömt ta ner skyltarna på muggen...

På flera ställen utanför flygplatsen kollar de eu certifikaten genom att faktiskt scanna qr koden i en app på telefonen. Men ganska många tittar bara på texten. Enstaka kräver också leg för att kolla att det är ditt eget certifikat, men de flesta gör inte det.
 

JacobGBG

Medlem
Var i Budapest förra veckan. Kontroll på GOT av Vaccinpass med en snabb blick, ingen scanning.

Väl på BUD så fanns ingen kontroll av något. Vinkades igenom direkt vid vad som såg ut att vara någon kontroll. Min checkade väska kom precis på bandet när jag kom ut till baggage return. Min absolut snabbaste tur från debark till taxi någonsin då jag haft en checkad väsa med <5min.

På hemvägen fortsatte underligheterna på BUD. Självcheckade väska vid Wizz baggage drop, fick blippa boarding card vid säkerhetskontroll. Ingen kontroll av covid-bevis, ingen koll av pass. Bisarrt.
 

Fredrik

Medlem
Besök i Hessen i helgen.

Maskkrav tillämpas konsekvent och man ser mycket få människor som inte följer det. En blandning av kirurgmask och FFP2. Även 3G följdes på restauranger där jag var vilket kan vara ett bekymmer för besökare.

Däremot var det noll kontroll vid ankomst till Tyskland, och Sverige, så där har regeringen outsourcat jobbet till flygbolagen.
 

Per A

Medlem
Lissabon i veckan. SAS dit, Lufthansa hem. Funkade bra med uppladdning av dokument i Travel Ready Center - även inför LH-flighterna. Portugal Passenger Locator Card behöver fyllas i innan avresa - behövde aldrig visa det för någon, bara markera i TRC att det var ifyllt. Noggrann koll av Covidpass vid incheckning på hotell, samt skriva under dokument att jag visat upp intyg. Konsekvent mask inomhus, förutom sittande vid bord. På stan ca 30% med mask. Behövde visa Covidpass på en (bättre) restaurang, annars inte. Det mesta kändes normalt, öppet och trevligt. TAP-loungen öppen på LIS med vad som kändes som full servering.
 

Hachans

Medlem
Besök i Hessen i helgen.

Maskkrav tillämpas konsekvent och man ser mycket få människor som inte följer det. En blandning av kirurgmask och FFP2. Även 3G följdes på restauranger där jag var vilket kan vara ett bekymmer för besökare.

Däremot var det noll kontroll vid ankomst till Tyskland, och Sverige, så där har regeringen outsourcat jobbet till flygbolagen.

Om man tänker på det behövs ju inte så mycket gränskontroll om allt kollas på flyget, och vid incheckning på hotell och på restauranger.

För om du tar dig in kan du ändå inte blanda dig med folk och det är ju det som är poängen tänker jag.
 

Fredrik

Medlem
Om man tänker på det behövs ju inte så mycket gränskontroll om allt kollas på flyget, och vid incheckning på hotell och på restauranger.

För om du tar dig in kan du ändå inte blanda dig med folk och det är ju det som är poängen tänker jag.

Ingen annan åsikt men det är intressant att kontrollen flyttats till det privata näringslivet. Jag misstänker i och för sig att Ordnungsamt kan dyka upp och kolla utförandet men det var inget jag personligen såg.
 
Toppen