Senaste nytt

Kvinna öppnade dörr på SAS-flyg – 161 passagerare strandade

Thornado

Medlem
Aftonbladet skrev:
– När vi är på väg ut på startbanan och dörrarna var låsta så kom en kvinna springande i mittgången med en flygvärdinna efter sig. Hon sa att hon vill ut, säger en passagerare till BT.

Och kvinnan lyckades ta sig ut.

Är det någon som vet hur rekommendationerna till crew ser ut i den här typen av situationer angående hur pass stor fysisk intervention ("våld") de förväntas göra/inte göra?
Det känns som att den genomsnittlige passageraren borde väl ändå inte lyckas öppna dörren utan att det tar några sekunder i alla fall, och denna person hade ju en flygvärdinna efter sig, och det borde ju ha funnits minst en crew framme vid den utgången också. Jag kanske har fel, men kan tycka att crew borde hinna märka att passageraren tänkte mixtra med dörren och i så fall borde de ha ganska stora befogenheter att hindra det.

I dessa tider så vill de väl förstås inte hamna i Aftonbladet under rubriken "Flygvärdinna på SAS brottar passagerare till marken" (med tillhörande video), men ändå....
 

Taggen

Medlem
Är det någon som vet hur rekommendationerna till crew ser ut i den här typen av situationer angående hur pass stor fysisk intervention ("våld") de förväntas göra/inte göra?
Det känns som att den genomsnittlige passageraren borde väl ändå inte lyckas öppna dörren utan att det tar några sekunder i alla fall, och denna person hade ju en flygvärdinna efter sig, och det borde ju ha funnits minst en crew framme vid den utgången också. Jag kanske har fel, men kan tycka att crew borde hinna märka att passageraren tänkte mixtra med dörren och i så fall borde de ha ganska stora befogenheter att hindra det.

I dessa tider så vill de väl förstås inte hamna i Aftonbladet under rubriken "Flygvärdinna på SAS brottar passagerare till marken" (med tillhörande video), men ändå....
Ytterst sällan men ibland kan den "Ryska chartermetoden" vara användbar, dvs. besättningar på Ryska charterflyg har knogjärn med sig och tränas i att knocka stökiga passagerare. Tror dock inte detta sker på reguljärflyg utan på Ryska "Jonny med Linne" flighter till Thailand.
 

mha321

Medlem
Ja vill minnas att jag läst eller sett något om att man viker ihop den igen, typ som man gör med en fallskärm.
Måste göras på rätt sätt och man behöver byta ut sprängämnet som gör att den blåser upp sig.
Vad jag har förstått så är det som med så mycket annat på flyget -- när man väl har gjort det, så måste den certifieras igen innan man får flyga med pax. Nu finns det säkert lokal personal i närheten av de flesta flygplatser som kan certifiera det på de flesta vanligaste flygtyper, men det är ändå något som kostar tid.
 

sandek

Medlem
Låter som samma tant som tände en cigg när vi klev av bussen utanför planet för några år sen på en charterresa.
 
Vad händer med dessa nollor? Blir de avstängda från att flyga med SAS i framtiden? Avstängda från hela *A?

Flög en gång på en flight med en extremt stökig man ombord. Polisen tog honom vid ankomst. Till min förvåning skulle vi hem med samma flight. När han skulle checka in fick han verta att han aldrig var välkommen att flyga med aktuellt bolag, eller en rad andra bolag igen, och att han själv fick ordna med sin hemfärd.
Att kalla människor för nollor utan att veta något om de förutsättningar/omständigheter som rådde är i min bok lite "nolligt"
 

Nemo

Medlem
(...)
Det känns som att den genomsnittlige passageraren borde väl ändå inte lyckas öppna dörren utan att det tar några sekunder i alla fall, och denna person hade ju en flygvärdinna efter sig, och det borde ju ha funnits minst en crew framme vid den utgången också. Jag kanske har fel, men kan tycka att crew borde hinna märka att passageraren tänkte mixtra med dörren och i så fall borde de ha ganska stora befogenheter att hindra det.

(...)
Den genomsnittliga passageraren SKA kunna öppna (nöd)utgångarna på någon sekund. CC (cabin crew) instruerar till och med dem som sitter vid nödutgången (vid vingarna) hur man gör. Har CC gjort ”arm doors” fälls också ruschbanan ut när dörren öppnas.
Hellre att detta sker en gång i onödan än att den som står närmast utgången vid ett verkligt fall inte lyckas...
 
Den genomsnittliga passageraren SKA kunna öppna (nöd)utgångarna på någon sekund. CC (cabin crew) instruerar till och med dem som sitter vid nödutgången (vid vingarna) hur man gör. Har CC gjort ”arm doors” fälls också ruschbanan ut när dörren öppnas.
Hellre att detta sker en gång i onödan än att den som står närmast utgången vid ett verkligt fall inte lyckas...
Men eftersom det fälldes ut en rutschbana så vet vi att det inte var vingarna, utan någon av ingångarna där det sitter (minst) en CC precis vid dörren. Även utan våld känns det som att det inte borde varit omöjligt att "body blocka" dörren. Av artikeln så framgår det även att pax ska ha haft FA i hälarna genom gången mot dörren - men pga tabloidskräp så är det oklart sanningsvärde.
 

taxvalp

Medlem
Men eftersom det fälldes ut en rutschbana så vet vi att det inte var vingarna, utan någon av ingångarna där det sitter (minst) en CC precis vid dörren. Även utan våld känns det som att det inte borde varit omöjligt att "body blocka" dörren. Av artikeln så framgår det även att pax ska ha haft FA i hälarna genom gången mot dörren - men pga tabloidskräp så är det oklart sanningsvärde.

Det finns andra än besättningen som är bättre tränade att använda våld. Så länge det inte är uppenbar risk att någon ska skadas är det förmodligen smartast att låta personen öppna dörren och låta säkerhetspersonal ta hand om henne senare. Lite haltande jämförelse är att butiksägaren som blir utsatt för rån rekommenderas att lämna över prylarna och sedan låta andra stå för eventuella våldsinsatser.
 
Toppen