Senaste nytt

Kvarlämnat bagage och separat bokning

Hej,
Jag är på väg till Bali (Gili) och har fått problem redan innan vi lämnat Sverige. Vi har bokat en genomgående bokning via British Airways i World Traveller Plus från Arlanda via London och Doha (byte till Qatar Airways i ekonomi). Som boende i de södra delarna av Sverige (Kalmar) behövde jag + familj ta oss upp till Stockholm för att ansluta till British Airways-flygningen så därför bokade vi SAS SK192 med avgång 09.45 från Kalmar och räknade då med att ha goda marginaler mellan flygen (pga. olika bokningar).

Allt väl så långt och bagaget checkades in i Kalmar och flygningen avgick mer eller mindre på tid och landade på tid i Stockholm. Skulle bara hämta ut bagaget och checka in det till London när vi får 3 av 4 väskor. Den 4e väskan har SAS lämnat på marken i Kalmar pga. balansproblem i planet (ATR- såklart). Den kommer att skickas med nästa SAS-flygning och kommer landa i Stockholm klockan 17.00, och då är vi redan i luften på väg till London.

Hur fasen ska vi kunna få väskan från Stockholm till Denpasar och sen vidare till Gili? Jag förstår svårigheten eftersom det är separata bokningar men vi anser att vi försökt göra så rätt som möjligt genom att ha god marginal i Stockholm. Har vi några rättigheter överhuvudtaget och om inte, går det att skicka en ensam väska så långt?

Mycket tacksam för all hjälp vi kan få.

Dum fråga kanske, men har du frågat SAS vad dom kan erbjuda? Nu finns det interline med British Airways så det borde finnas underliggande avtal som kan hantera detta.

Just gjort färdigt rapporten nere i källaren under T5 hos SAS men fått riktigt vaga svar hittills. Tänker försöka ta mig till SAS Service Center och se vad de säger. Men tänkte mest på vad jag har för rättigheter så jag vet vad jag kan kräva av dem...

Just gjort färdigt rapporten nere i källaren under T5 hos SAS men fått riktigt vaga svar hittills. Tänker försöka ta mig till SAS Service Center och se vad de säger. Men tänkte mest på vad jag har för rättigheter så jag vet vad jag kan kräva av dem...

Tyvärr har SAS bara ett ansvar att få din väska till Arlanda, inget mer. Så du behöver välvilja från SAS och/eller British Airways här. Det som borde hjälpa dig är att SAS har erkänt att det var ett proaktivt beslut att lämna en väska i Kalmar. Det är inte bara tiden mellan landning och avgång som är viktigt när man bokar separata biljetter, men också antalet avgångar. Det går ingen Kalmar-Bromma som går att få bagaget med på?

Jag hade på ett vänligt sätt försökt "förhandla" med SAS om hjälp. Kanske be att dom taggar om bagaget direkt i Kalmar och så det blir KLR-ARN-DOH(QR)-DPS och där kopplas ert bagage på resterande resa.

Råkade ut för liknande i somras, min väska från Hong Kong kom inte med på väg till Singapore och sen till Köpenhamn. Där gjorde jag en PIR-rapport och väskan skulle komma dagen feter till Köpenhamn, då skulle jag vara i London och dagen efter det i Bryssel.
Väskan blev då istället skickad till Bryssel från Köpenhamn och utkörd till mitt hotell.

Nu är det ju lite lättare att få en väska till Bryssel från Köpenhamn än i ert fall.
Ni kan ju säga vilken adress ni vill ha väskan till så får ni se vad sas säger om det.

Hej och tack för era svar! Jag gick till SAS och de var förvånansvärt hjälpsamma. Jag föreslog att de kunde göra så som Senator skrev och efter kontakt med en manager fick vi det godkänt med enda undantaget då att den skulle skickas vidare inom Star Alliance och inte med oneworld. De skrev ner hotellnamnet i rapporten och nu får vi hoppas att det finns någon som tar emot väskan på Balis flygplats. Vore ju nästan för bra för att vara sant om de lyckas skicka den med båt till Gili....
Tack för hjälpen, det var väldigt bra att ha något på fötterna när jag snackade med SAS!

Toppen