Senaste nytt

Kryddöarna vid Afrikas östkust; Zanzibar , Pemba och Mafia - tips och info?

Jonas C

Medlem
Någon med erfarenhet att resa till Zanzibar utan vaccination mot gula febern? Vi mellanlandar i Addis 3h. Enligt svenska ambassaden behöver man inte den om man inte har vistats i ett land som har gula febern i mer än 12h. Men misstänker att man inte kan lita på de som kontrollerar detta och ifall de har koll på vad som gäller. Tänker om det finns någon info om detta på officiella sidor i Tanzania?
Krävdes inget gula febern vaccin när jag var där i somras.
 

varva77

Medlem
Var där precis där och det var inget de kollade vad jag märkte. Dock inget jag lade någon större vikt vid eftersom jag är vaccinerad och hade fullt upp med att reda ut covidvillkoren…
 

Link

Medlem
Någon med erfarenhet att resa till Zanzibar utan vaccination mot gula febern? Vi mellanlandar i Addis 3h. Enligt svenska ambassaden behöver man inte den om man inte har vistats i ett land som har gula febern i mer än 12h. Men misstänker att man inte kan lita på de som kontrollerar detta och ifall de har koll på vad som gäller. Tänker om det finns någon info om detta på officiella sidor i Tanzania?

Lite offTopic men om du hinner innan avresa så kolla upp en vaccination, ger livslångt skydd och kostar runt tusenlappen för två sprutor. Även om det är låg risk att bli drabbad så kan det vara värt det om man ska flyga till ekvatorn
 

LindaMa

Medlem
Kraschar denna tråd med en fråga angående vaccin för gula febern, vi ska också ha transit i Addis i 3 timmar och sedan vidare till Seychellerna.
Någon som varit där nyligen och vet om det behövs?
 

Hafermann

Medlem
@jerixon och @Jonas C

Lite nyfiken på vilka hotell ni bokade? Hade egentligen tänkt bränna Hiltonpoäng. Men DoubleTree kommer inte vara en del av kedjan längre efter januari. Tittar främst på Nungwi/norra delarna av ön. Vill bo bra, men inte lägga värstingpriser. Tips från andra medlemmar är så klart också välkomna.
 

Jonas C

Medlem
@jerixon och @Jonas C

Lite nyfiken på vilka hotell ni bokade? Hade egentligen tänkt bränna Hiltonpoäng. Men DoubleTree kommer inte vara en del av kedjan längre efter januari. Tittar främst på Nungwi/norra delarna av ön. Vill bo bra, men inte lägga värstingpriser. Tips från andra medlemmar är så klart också välkomna.
Bokade 5 nätter på Melia Zanzibar All-inclusive med Melia points köpta på rea för cirka 8000kr, samt två nätter på Park Hyatt Zanzibar bokat med två cat 1-4 certificates från World of Hyatt.
 

TP12

Medlem
@jerixon och @Jonas C

Lite nyfiken på vilka hotell ni bokade? Hade egentligen tänkt bränna Hiltonpoäng. Men DoubleTree kommer inte vara en del av kedjan längre efter januari. Tittar främst på Nungwi/norra delarna av ön. Vill bo bra, men inte lägga värstingpriser. Tips från andra medlemmar är så klart också välkomna.
Bodde på DoubleTree för någon vecka sedan. Helt ok DoubleTree-nivå men inget exceptionellt. Skulle jag dit igen hade jag valt annat som är mer avsides. Stranden direkt utanför var inte så bra som andra samt att gå de fem meterna = interaktion med diverse säljare som är överallt på stranden utanför hotellet.
 
Toppen