Senaste nytt

Kreditkort utan fast inkomst

henke12

Medlem
Hej!
Hjälper en kompis att välja sitt livs första kreditkort, Precis tagit studenten.
Tänker mig en enkel start med SAS MC, SAS Amex Class eller något kort med Cashback(St1 eller Komplett!?)

Inser att jag inte har någon större kunskap om dessa kort :oops:

Han har dock ingen årsinkomst utan jobbar på några olika jobb med timlön.

1: Går det ens att få ett kreditkort med de förutsättningarna?
2: Tips på kreditkort? Låg avgift är bra och nån slags möjlighet att få skörda frukter trots låg spend
 

John Milner

Medlem
Vår dotter är i samma sits, student och timanställd. Hon ansökte om ett Amex Classic och fick det. Det ger inte så mycket poäng men är gratis och bra ett sätt att börja på. Om ett eller två år kanske din kompis tycker det är värt att satsa på ett kort som ger mer och kostar varje månad. Poängen han då samlat på sitt Classic har ju varit gratis. Anslut kortet till Preem och handla online i SAS-portalen så räntar det på lite mer.
 

intuition

Medlem
Har en vän med liknande situation. Hon har lyckats med Bank Norwegian på lägsta kredit nivå.
Sas amex classic gick också bra, de fläskade till med typ 50 000 i kredit på mer eller mindre noll-inkomst.

Så testa med Amex. Var förresten försiktig med att göra många ansökningar eller annat som leder till kreditupplysning,
 

hco

Medlem
Slår ett slag för Nordic Choice MC. Om din vän kan tänkas gilla hotellfrinätter. Även om man inte reser så kan man ju unna sig staycations i staden man bor.

(Däremot ska jag låta vara osagt vad SEB Kort säger om inkomstsituationen).
 
Toppen