Senaste nytt

Kreditkort för semesterändamål

Sen kan det vara lägga att fråga sig om det är värt 6000kr om syftet med kortet uteslutande är försäkring och lounge. En bra separat reseförsäkring eller att hotta upp sin hemförsäkring brukar inte vara särskilt dyrt, så vad är loungetillgången egentligen värd?

American Express Platinum är kostnadsfritt de tre första månaderna och har ingen anslutningsavgift. Vidare kostar motsvarande reseförsäkringen via hemförsäkringsbolaget ca 2500 kr. Ifall jag säger upp Platinumkortet från American Express vid hemresan kommer jag maximalt betala 500 kr för dels fri tillgång till lounger, dels för en väldigt bra reseförsäkring.

Då borde du nog byta försäkringsbolag. Jag har både hos länsförsäkringar och nu hos folksam lyckats få reseförsäkring för runt 500kr/år.

1500 kr via Folksam (bekräftat via telefon precis) för att få ett skydd under min semester på tre månader.

Kan lösas med extrakort (eller vad de nu kallar det) till sambon.

Det har jag aldrig tänkt på, extrakort. Under förutsättning att extrakort är kostnadsfritt så låter det som en bra idé.

Reseförsäkringen gäller endast i 60 dagar. Vi behöver minst 90 dagar. Har du någon information om det är förhandlingsbart?

De flesta kortförsäkringar gäller bara 60dagar. Jag kan bara komma på Amex Platinum som täcker 120 dagar. Detta gäller även standardförsäkringarna som man tecknar genom hemförsäkringen. Resklar från Folksam gäller t ex endast resor upp till 45 dagar.

Toppen